Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Flybillettprisene til himmels

Det er blitt dyrere å komme seg til og fra Longyearbyen etter at Posten fikk sitt eget fraktfly. FOTO: Birger Amundsen

Flybillettprisene til himmels

Prisene på flybilletter mellom Longyearbyen og Tromsø har gått rett til værs etter at det nye postflyet kom i gang.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Noen søk på SAS Braathens sine hjemmesider viser at man ikke lenger får tak i like billige billetter som før, selv om man bestiller mange måneder, og opptil et år i forveien.
Også ansatte i reiselivsbransjen, pendlere og turister bekrefter at det nå er blitt svært vanskelig å få tak i billige billetter, selv om man er ute i god tid.

Avhengige av posten
Uansett når man bestiller koster en billett tur/ retur Tromsø nå minst mellom 2.000 og 3.000 kroner, som er over dobbelt så mye som det man kunne få en billig-billett for tidligere.
Ifølge SAS Braathens var frakt av post en viktig og stabil inntekt på ruta mellom Tromsø og Longyearbyen, og det er ikke tvil om at det får konsekvenser at det grunnlaget nå er borte.
– Et bortfall av en inntekt taler ikke til fordel for en rute, og særlig til Svalbard har en stor del av inntektene kommet fra post og frakt sammen med passasjerinntektene, sier informasjonsrådgiver i SAS Braathens, Knut Morten Johansen.

Han vil ikke dermed konkludere med at billettene generelt har blitt dyrere, men utelukker ikke at det kan ha blitt færre billige billetter å få tak i.
– Vi selger billetter til ulike klasser, og det kan være at de reisende nå finner færre billetter innenfor en klasse, sier han.
Johansen vil heller ikke ut med hvor store inntekter selskapet har tapt på at Posten har fått sitt eget transportfly.
– Det regnestykket er uhyre komplisert, og dessuten går vi ikke ut med sånne tall.

Vil øke kapasiteten
Til tross for tapet SAS Braathens har hatt etter at de mistet Posten som kunde vil de øke kapasiteten på flyene til Svalbard.
– Vi vil satse offensivt gjennom vinteren og øke kapasiteten med 21 seter per flygning. Alle setene skal bli solgt. Så må vi se hvilke utslag det vil gi og om vi fortsatt kan opprettholde en god rutefrekvens til Svalbard, sier Johansen.

Men flere seter alene gjør det ikke lettere for reiselivet å planlegge turistsesongen. Administrerende direktør i Spitsbergen Travel, Jan Sverre Sivertsen, sier det er et problem at prisene er så uforutsigbare.
– Det gir en usikkerhet i forhold til det å tenke langsiktig. Vi booker billetter og går ut med en pris til våre kunder lang tid i forveien, før vi faktisk kjøper billettene. Dermed risikerer vi å bli taperne, dersom prisene øker i mellomtiden, sier Sivertsen.

Kan ikke konkurrere
Han sier billettene til Svalbard er blitt merkbart dyrere det siste året, spesielt i forhold til hva det koster å reise til andre typiske turiststeder.
– Vi konkurrerer ikke bare mot lignende destinasjoner som Grønland og Canada, men også mot storbyer, særlig i Europa. Dersom prisene til Svalbard stiger taper vi i verste fall for disse destinasjonene, fordi vi ikke har mulighet til å konkurrere på pris, sier han.
Han ønsker konkurrenter til SAS Braathens velkommen.
– Det er vanskelig for oss å legge press på andre flyselskaper for å få dem til å etablere seg her, men kommer det et selskap som kan tilby et produkt som konkurrerer med SAS Braathens, vil vi absolutt vurdere å bruke det.

Knut Morten Johansen sier det ikke nødvendigvis er god butikk å etablere en flyrute til Svalbard.
– Hadde det vært en god inntjening på denne ruta hadde flere allerede vært der. Vi har ikke monopol, men er eneoperatør. Vi vil fly dit, og vi har hatt en tradisjon for det i en årrekke, sier Johansen.

Frykter færre turister
Svalbard Reiseliv deler delvis bekymringen til Sivertsen om at færre vil besøke Svalbard når flyprisene stiger.
– Går prisene opp kan det selvfølgelig gå utover antallet personer som kommer til Svalbard, men det trenger ikke ha noen innvirkning. De turistene som ønsker å komme til Svalbard har ofte spart opp penger og vil komme uansett. De er forberedt på at turen vil koste en del, sier Hilde-Marie Skarstein i Svalbard Reiseliv.

Hun tror likevel en økning i prisen kan bety at færre utlendinger besøker øygruppa:
– Jeg har et inntrykk av at prisen ikke betyr like mye for nordmenn som for utlendinger. Det er et gjennomgangstema at utlendinger synes det er dyrt.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!