Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Fløytet seg inn til kai

Med et langt fløytesignal ankom «Polarsyssel» Longyearbyen. Den la til ved gammelkaia klokken 13.37. FOTO: Christopher Engås

Fløytet seg inn til kai

Klokka 13.37 torsdag la «Polarsyssel» til kai i Longyearbyen for første gang. Ankomsten ble markert med fløytelåt og mange tilskuere.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.09.2014 kl 13:50

Noen måneder etter planen ankom Sysselmannens splitter nye tjenestefartøy Longyearbyen torsdag.

«Polarsyssel» skal døpes på gammelkaia lørdag formiddag av tidligere sysselmann-jurist Inger Aarvag Stokke, og med justisminister Anders Anundsen til stede.

Båten er bygd på Havyard-verftet i Sogn for rederiet Remøy Management AS. Rederiet har inngått kontrakt med Sysselmannen for de neste seks årene, med opsjon på fire år i tillegg.

Kontraktsummen er på 329 millioner kroner over ti år.

Nøkkelord

Se bildet større

På veg inn Adventfjorden, skipets nye base, for første gang. FOTO: Christopher Engås

Se bildet større

«Tyr» (t.v.) får nå avløsning som myndighetsbåt på Svalbard. «Polarsyssel» ankom Longyearbyen torsdag. FOTO: Christopher Engås

«Polarsyssel»

Lengde 89 meter, bredde 18 meter, 3700 dødvekttonn.
Fartøyet er bygget ved det norske verftet Havyard AS.
Eier er selskapet Fafnir, etablert av islendingen Steingrimur Erlingsson.
Remøy Management AS har kontrakt med Sysselmannen om drift av «Polarsyssel».
«Polarsyssel» skal gå i farvannene rundt Svalbard og gjennomføre både redningsoppdrag, miljøovervåking og oljevernberedskap.
Kan ta ned helikoptre opp til Super Puma-størrelse.
«Polarsyssel» er spesialtilpasset til å håndtere de utfordringene som Sysselmannen vil stå overfor.
«Polarsyssel» vil være i Sysselmannens tjeneste i seks måneder pr sesong (mai – november) fra 2014. I vinterhalvåret skal fartøyet brukes til andre formål, f. eks. i offshore.
Kontrakten løper i første omgang fram til 2020. Sysselmannen har deretter opsjon for forlengelse i to pluss to år fram til 2024.

Skipet har:

Isklasse 1B
Clean Design – det nyeste innen miljøteknologi
Flyttbart helikopterdekk
Vinsj for nødslep av andre fartøy
Utstyr som kan brukes til å slokke branner i en avstand av 120 meter
Avansert oljevernutstyr
Avansert manøvreringsteknologi
Kapasitet til å ta et stort antall nødlidende om bord
Velutstyrt sykelugar
Infrarødt og optisk søkekamera for søk av personer og oljeutslipp
Mulighet for landstrøm for å begrense utslipp og støy når fartøyet er ved kai i Longyearbyen
Lugarplass til 21 passasjerer, kapasitet til 35 dagpassasjerer
Et mannskap på ni

Kilde: Sysselmannen

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!