Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Flertall for ny havnebåt

Til salgs: Havnebåten «Fjell» får en erstatter, dersom flertallet i Administrasjonsutvalget får det som de vil. Byggetid på en ny båt er ett år. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Flertall for ny havnebåt

Til tross for stor skepsis går Administrasjons­utvalget inn for å låne penger til ny havnebåt.

Tekst:

Publisert:

Kystverket håper å kunne inngå en avtale med Longyearbyen lokalstyre (LL) om at LL investerer i en ny båt, og så frakter Kystverkets loser til og fra skip.

Saken var oppe i lokalstyret 11. desember i fjor. Høyre og Konsekvenslista ønsket å stoppe båtplanene, mens Arbeider­partiet og Tverrpolitisk fellesliste ba om at saken ble utsatt til avtale­utkastet mellom havna og Kystverket var klart.

– Høy lånebyrde

Tirsdag ble saken fremmet for politikerne i Administrasjonsutvalget. Avtaleutkastet sier at LL kjøper båt som tilfredsstiller kravene til Kystverket, mot at Kystverket betaler lønn for mannskapet, drift, faste kostnader som kaileie og avskrivning av fartøyet i 10 år.

En ny båt vil koste rundt 16,5 millioner kroner.

Politikerne gikk tre mot to inn for å anbefale lokalstyret å inngå avtalen. Båten må betales med lån som skal nedbetales over ti år.

Høyres Geir Hekne mente igjen at saken burde stoppes, og at Kystverket burde få beskjed om at LL ikke vil gå videre med saken.

– Vi har ganske mye lån allerede, og jeg synes denne investeringen vil føre til en høy lånebyrde for samfunnet. Prinsipielt mener Høyre at dette ikke er en oppgave for LL. Det vil være å begynne med en tjeneste som går langt utenfor LLs planområde, sa Hekne.

Han fikk støtte av Kristin Furu Grøtting (Tf), mens Arbeiderpartiets tre medlemmer stemte for å gå videre med saken.

Gjensidig nytte

Under møtet var også region­direktør John Evensen i Kystverket region Troms og Finnmark til stede. Han informerte om Kystverkets virksomhet og ønsket om en avtale om losbåt i Longyearbyen.

– Når vi inngår avtaler, skal det være avtaler som er gjensidig nyttige. Folk skal ikke tape penger på å inngå avtaler med oss, sa Evensen til politikerne.

Han sa at Kystverket ønsker å heve kvaliteten på fartøyet som skal brukes til å skipe losene, og på den måten også bidra til at Longyearbyen havn får et fartøy som kan bidra i beredskaps­sammenheng.

– Det er viktig at fartøyet vi skal være med på å betale, fungerer godt, sa han.

Har alternativer

Ifølge Evensen er alternativet til en avtale med LL at Kystverket tar opp en båt fra fastlandet, som de bruker i den perioden det trengs loser på Svalbard.

– Det er ikke det vi ønsker. Vi ønsker å kunne strekke sesongen, og at havnevesenet skal kunne bruke båten, sa han.

Politikerne stilte regiondirektøren spørsmål om hva som skjer dersom det skulle vise seg at båten ikke fungerer, hvem som skal betale for kursing av mannskap dersom det kommer nye krav, og hvordan Kystverket har forholdt seg til det private markedet.

Kristin Furu Grøtting (Tf) spurte også om hvor stort problem det ville være for Kystverket å fortsette å leie tjenester av havnebåten «Fram», slik det ble gjort i sommer.

– Jeg kan ikke svare 100 prosent på om det ville være en katastrofe, men det ville ikke være en god løsning for oss, svarte Evensen.

Saken behandles endelig i lokalstyrets møte 12. februar. AU gikk enstemmig inn for at dersom LL skal investere i en ny båt, må dagens havnebåt «Fjell» selges.

Erstatter «Fjell»

Ifølge daglig leder Marianne Aasen avgjorde havnestyret allerede i 2011 at de ønsket å bygge en ny havnebåt, før Kystverket ba om en avtale med LL. Havna ønsker en ny båt som fungerer bedre til boksering av trosser og annet beredskapsarbeid. Hun la til at LL ville tjene penger på en eventuell ny havnebåt på samme måte som de nå gjør med «Fjell». Inntjeningen på havnebåten var i fjor 1 million kroner.

I avtaleforslaget mellom Kystverket og LL står det at Kystverket vil ha en timespris på 1.500 kroner, dersom havnebåten leies ut til eksterne oppdrag. Utleieprisen havna opererer med vil bli rundt 4.000 kroner, ifølge havnesjef Braaten.

«Fjell» ble lagt ut for salg allerede i 2011, men Bydrift har ikke fått det de ønsker for den. Prisen er anslått til mellom 3 og 3,4 millioner kroner.

Se bildet større

Informerte: Regiondirektør John Evensen i Kystverket informerte politikerne om hvordan Kystverket ser for seg avtalen. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!