Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Flere seiler via Arktis

- Haster med felles regelverk.

Tekst:

Publisert:

Stadig flere skip bruker den nordlige sjørute på overfarten mellom Europa og Asia. I 2013 har 71 skip seilt gjennom Nordøstpassasjen, noe som er om lag 50 prosent flere enn året før. Selv om det er en stund til denne sjøruta blir tatt i bruk i stor skala, mener Norges Rederiforbund at det haster med å få regelverket klart.

– Dette er langt flere gjennomseilinger enn forutsett og viser at det nå haster med å få på plass Polarkoden for Arktis, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund til forbundets eget nettsted.

Polarkoden stiller krav til skip som skal operere i Arktis, og Henriksen mener det gjelder å bruke tiden godt for å komme frem til et regelverk for ferdsel i polare strøk.

– I disse sårbare områdene blir kvalitetsskipsfart viktigere enn noen sinne, sier Henriksen.

Siste nytt i Nyheter

Skal evaluere hendelsen

Sysselmannen har fått klager etter isbjørnhendelsen denne uken. Beboere er kritiske til at bjørnen fikk vandre rett inn i boligområdet.

Kan få store konsekvenser

Styreleder kritisk til Rema-bygging på parkeringsplassen.

Pakker ut høydepunktene

Nordnorsk kunstmuseum til Longyearbyen med noen av sine største verker.

Banebrytende forskning

Helt ny teknologi blir tatt i bruk for å lære mer om livet i havet i polarnatten.

Kansellerte på nytt

I dag kom det ett postfly til Longyearbyen, det første siden fredag. Dagens ekstrafly er nå kansellert, noe som blant annet får konsekvenser for Svalbardposten.

Slik kan byen skredsikres

Det er fullt mulig å sikre de skredutsatte områdene i Longyear­byen permanent, men det vil koste. Å sikre byen mot skred, kan få en prislapp på over 180 millioner kroner.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!