Flere redningsaksjoner til sjøs

Stadig flere båter ber Sysselmannen om hjelp. I sommer har de hatt 20 aksjoner. I fjor var tallet fire.

Gikk ned: Seilbåten «Arabel» med to engelskmenn om bord gikk ned etter å ha gått på Kobbeskjera nord for Raudfjorden.
Publisert

16 småbåter og fire større fartøyer har blitt reddet eller assistert av redningstjenesten på Svalbard i år. Det har vært flere alvorlige hendelser der fartøy har grunnstøtt og tatt inn vann.

Tidlig i september ble to engelskmenn reddet da seilbåten deres sank ved Nordvest-Spitsbergen. De andre hendelsene har vært mindre alvorlige, som motorstopp eller fortøyninger som har gitt etter.

– Hva tror dere årsaken til økningen kan være?

– Det er sammensatt, men slik jeg oppfatter det, øker tallet på båter i Longyearbyen. I tillegg kommer det flere langturbåter til Svalbard. Når flere er på tur, er sjansen for at det går galt større, sier fungerende sysselmanns­overbetjent Per Andreassen.

Flest lokale

Det er fire større skip som har hatt behov for hjelp fra redningstjenesten. Blant disse «Expedition» som gikk på grunn ved Nordaustlandet, og «Polargirl» som fikk motorproblemer ved Grumant og gikk på grunn der.

Av de resterende hendelsene er det flest lokale båter som har vært i trøbbel, ni mot sju tilreisende.

– Det er ikke så unaturlig, egentlig. Jeg vil si det er flere lokale som er ute i mindre båter, og som går fra båten når de er på tur. Fire eller fem av hendelsene er knyttet til fortøyningsproblemer. Det blåser opp når folk ikke er ved båten, og båten blåser av gårde, sier Andreassen.

Må ha forsikring

Staten dekker utgifter til redningsaksjoner, men utgifter til opprydding og berging av materielle verdier kan båteierne måtte dekke selv.

– Vi vurderer noen av sakene, spesielt de som har vært utenfor Område 10. De fleste av dem gjelder langturbåter, og de er forsikret, sier Andreassen.

– Må lokale båteiere betale når de får behov for hjelp?

– Nei, ikke redningsaksjonen som sådan, men redning av materielle verdier og slep kan fort koste penger. Da en seilbåt fikk trøbbel i Ymerbukta for to uker siden, fikk vi bistand fra havnevesenet. Der har vi bedt eieren om å ta direkte kontakt med havna i forbindelse med betaling for slepet, sier overbetjenten.

Han legger til at båteiere må tenke over at de må ha forsikringer for å berge materielle verdier når uhellet er ute.

Krevende forhold

Per Andreassen understreker at det er viktig å sette seg godt inn i lokale forhold før man begir seg ut i farvannet rundt Svalbard.

– Det er viktig å ha oppdaterte sjøkart, men man må også være klar over at ikke alle områder er tilstrekkelig kartlagt, sier han.

Andreassen påpeker også at det er viktig å være klar over at værmeldingene ikke alltid er treffsikre for de ulike områdene på Svalbard.

Powered by Labrador CMS