Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Finnair tapt for i år

Visit Svalbard-sjef Ronny Brunvoll reagerte med vantro da han fikk høre om Norges Finnair-nekt. FOTO: Christopher Engås

Finnair tapt for i år

Reiselivsnæringen har fått beskjed om at tusenvis av gjester ikke kommer likevel.

Tekst:

Publisert:

Visit Svalbard og NHO Troms og Svalbard fortviler over en uventet og svært negativ beskjed som kom i påsken. Det finske flyselskapet Finnair får ikke drive flygninger til Svalbard slik som planlagt fra i sommer. Årsaken er en avtale fra 1978 mellom Norge og Finland som regulerer flygninger mellom landene.

Ikke til å tro

– Etter det jeg forstår er det slik at denne avtalen regulerer flygninger mellom fastlandet og Finland, og så er ikke Svalbard med i avtalen, sier reiselivssjef i Visit Svalbard, Ronny Brunvoll.

Flygningene, som kunne skapt et pent tilskudd til turistnæringa lokalt, har vært planlagt siden i fjor høst. Billettene har ligget ute for salg i mange måneder. Men beskjeden fra Luftfartstilsynet kom altså ikke før i slutten av mars.

– Dette betyr at årets sesong er tapt. De største reiselivsaktørene har allerede fått beskjed om det. Det tar tid å lage et regelverk, sier Brunvoll.

Til NRK, som først omtalte saken, sier reiselivssjefen at han reagerte med vantro da han fikk høre om dette.

Mye tapt

NHO Troms og Svalbard er like overrasket som reiselivssjefen. Regiondirektør Christian Chramer mener avtalen må vrakes eller revideres, og han forventer en tett dialog mellom myndighetene i Norge og Finland framover.

– Her er det snakk om potensielt 3.000 passasjerer i en tremånedersperiode. Det ville betydd utrolig mye å få inn så mange flere i ei tid som egentlig er rolig periode for reiselivet på Svalbard, sier han.

I tillegg til bedre utnyttelse av kapasiteten for reiselivet, ville disse flygningene vært med på å åpne en større del av verdensmarkedet for turistnæringen på Svalbard, mener Chramer.

– Stort potensiale

Ronny Brunvoll har bare ett mål for øyet, og det er å få bort det som hindrer reiselivet på Svalbard i å utvikle seg videre.

– Vi må først finne ut om dette er en ønsket sak fra myndighetene, kanskje fordi Longyearbyen var et helt annet samfunn i 1978. Eller er det en god gammeldags «svalbardglipp», der øygruppa er blitt avglemt når en avtale ble utarbeidet. Vi har et stort potensiale som kan utnyttes, og ber bare om rammebetingelser. Vi ber ikke om penger, vi ber om rammebetingelser, fastslår reiselivssjefen.

Samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen vil foreløpig ikke kommentere saken. Til NRK sier han at han vil avvente Finnairs klage til samferdselsdepartementet. Den klagen kan han imidlertid må vente lenge på. Kommunikasjonsdirektør Päivyt Tallquist i Finnair sier til nettstedet High North News at selskapet i alle fall ikke vil klage på avgjørelsen i år.

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet er leteaksjonen nå avsluttet.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

 
Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Jubilerer med solid trøkk

Longyearbyen sykehus er 100 år.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!