Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Farlige, usynlige barduner

Denne velbrukte skuterløypa går faktisk under en umerket stolpebardun på Skjæringa. I mørket, og litt for langt til høyre, og det kunne gått galt. FOTO: Christopher Engås

Farlige, usynlige barduner

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) mener Energiverket må få sikret stålbarduner med tydelig merking. For det kan være livsfarlig for skuterførere.

Det er mangelen på såkalte bardunanvisere, tydelige fargerike plastrør langs barduner som holder elektriske stolper oppe, som DSB påpeker. Anmerkningen kommer i en rapport etter et tilsyn med strømnettet i fjor høst.

«Det er viktig at bardunanvisere kommer på plass, da det er omfattende skutertrafikk ved de fleste plasser hvor det er linjer. Derfor bør det settes fokus på dette under linjebefaring i 2014».

Det har skjedd alvorlige ulykker på denne måten tidligere. I november i 1980 kjørte den 29 år gamle Leif Finden fra Flatanger på en bardun på Haugen med skuter, og ble hardt skadet. Han døde 14 dager senere.

Blir tatt tak i

Nytilsatt driftsingeniør på nett ved Energiverket, Kim Rune Røkenes, sier de farlige bardunene skal merkes. I mars skal det være full linjebefaring, der alle aspekter med linjenettet skal kartlegges.

– Til da skal jeg bestille opp bardunanvisere, og ha dem med ut på befaringen slik at de kan monteres fortløpende der de mangler eller har defekter, sier han.

Driftsingeniøren har ingen problemer med å se faren av slike mangler på nettet.

– Det er klart at umerkede stålbarduner fra stolper kan være en fare for skutere og til og med skiløpere, særlig når det er mørkt og man kanskje er ukjent i terrenget, sier han.

Røkenes oppfordrer skuterførere til å være oppmerksomme på at det kan være umerkede og dårlig synlige barduner på enkelte steder, intil Energiverket får utbedret manglene.

Flere avvik

DSB fant også andre avvik, det vil si «manglende etterlevelse av krav fastsatt i eller i medhold av lov», på nettstasjonene til Energiverket.

  • Utstyr og kabler var noen steder ikke trygt plassert og forlagt.
  • Enkelte lavspenningskabler var ikke tilstrekkelig festet.
  • Jordfeil på lavspenningsnettet. Andre utsatte anleggsdeler var ikke jordet i det hele tatt.
  • Anlegg som mangler advarselsskilt, merking og identifikasjon.

Alt tatt hånd om

Røkenes forteller at alle avvik nå er lukket.

– Det mest alvorlige avviket, etter min mening, var jordfeilen som ble oppdaget. Men den ble tatt tak i umiddelbart, og nå er også resten av avvikene ordnet opp i, sier han.

Energiverket har en jobb å gjøre med sitt relativt beskjedne strømnett. DSB anmerker, i tillegg til mangelen på bardunanvisere, at det finnes flere skjeve og skadde stolper, og ikke minst at det er et stort behov for opprydding og forsvarlig festing av kabler.

Nøkkelord

Se bildet større

Kim Rune Røkenes og Energiverket lover å utbedre manglene. FOTO: Christopher Engås

Siste nytt i Nyheter

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Positive fastlandselever

I år er det seks skoleelever fra fastlandet som går på Longyearbyen skole. Ordningen bidrar til å styrke skoletilbudet i Longyearbyen.

Forberedt på det verste

Kystverket og Sysselmannen gjennomførte tirsdag og onsdag en stor oljevernøvelse for å teste hvordan de sammen skal håndtere en skipsulykke på Svalbard.

Få ting er gøyere enn en tur med rød brannbil

Brannstasjonen åpnet seg for de minste.

Tullet seg ut i sentrum

Performance-festivalen Arcti Action er avsluttet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!