Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Får nøkkelrolle i beredskapen i nord

Kystverket vil utstyre «Polarsyssel» med mer oljevernutstyr, slik at den kan bekjempe akutt oljesøl alene. Størrelse og kapasitet om bord gjør det mulig, forteller beredskapsdirektør Johan Marius Ly. FOTO: Eirik Palm

Får nøkkelrolle i beredskapen i nord

Sysselmannsskipet vil få en sentral rolle i oljevernberedskapen rundt Svalbard.

Tekst:

Publisert:

«Polarsyssel» er den viktigste og mest forutsigbare ressursen til bekjempelse av akutt oljeforurensning i farvannet rundt Svalbard, fastslår Kystverket. Skipet blir en viktig brikke i beredskapen lengst nord.


– Bedre egnet
– Skipet er større og har større kapasitet enn det forrige fartøyet til Sysselmannen, sier beredskapsdirektør Johan Marius Ly, som denne uka var i Longyearbyen.

Her deltok han blant annet på befaring i Isfjorden forbindelse med et møte i Arktisk råds arbeidsgruppe EPPR, som Kystverket er vertskap for.

Avtalen om bruk av Sysselmannens skip i beredskapen strekker seg tilbake til 1990-tallet, men det nye fartøyet åpner for flere muligheter.

I et brev til Sysselmannen slår Kystverket fast at det ønsker å videreutvikle fartøyet til et autonomt system, altså et fartøy som kan bekjempe oljeforurensning på egen hånd. I tillegg vurderer Kystverket å utvide bruken av skipet til plattform for dispergering (oppløsning av oljesøl), nødlossing og brenning av olje, som er en metode for å fjerne oljesøl fra is.

Flere fartøy inngår i beredskapen, både losbåten og KV «Svalbard», men kystvakta kan være på oppdrag og ha lang seilingstid. «Polarsyssel» har forutsigbare seilingsplaner.

– Det blir bedre kapasitet. I det store og hele er det nok bedre egnet, enn det gamle tjenestefartøyet, sier beredskapsdirektøren når han sammenlikner det nye skipet med gamle «Nordsyssel».


Viktigste innsatsfaktor
Kystverket leverte nylig en beredskapsanalyse for vern mot akutt oljeforurensning. Her pekes det på flere utfordringer knyttet til oljevernberedskapen på Svalbard og Jan Mayen. Én av utfordringene er at det er langt mellom ressursene, og at man i akuttfasen må bekjempe forurensning på egen hånd.

Samtidig er skipstrafikken ventet å øke med minst 30 prosent de neste 15 årene. Det ventes videre en økende tilstedeværelse gjennom hele året. Det er også usikkert hvilke utfordringer overgangen fra tungolje og lettere drivstoff på skipene, fører med seg.
Kystverket mener derfor det er viktig å satse på «Polarsyssel» som den viktigste innsatsfaktoren i beredskap mot akutt forurensning på Svalbard. I beredskapsanalysen anbefales det også at skipet styrkes med nødvendig utstyr og kompetanseheving.

«Tilførsel av materiell, opplæring og øvelser er da nødvendig», fastslår Kystverket overfor Sysselmannen.


Sesongbasert
Samtidig har «Polarsyssel» et sesongbasert opphold på Svalbard. I vinter hadde skipet oppdrag i Skottland, Danmark og så langt øst som ved Karahavet. På denne tiden av året blir oljevernutstyret lagret på land i Longyearbyen. Kystverket innrømmer også at det gjør noe med beredskapen.

– Det er mindre trafikk om vinteren, men beredskapen går da også litt ned, sier Johan Marius Ly.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!