Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Får nøkkelrolle i beredskapen i nord

Kystverket vil utstyre «Polarsyssel» med mer oljevernutstyr, slik at den kan bekjempe akutt oljesøl alene. Størrelse og kapasitet om bord gjør det mulig, forteller beredskapsdirektør Johan Marius Ly. FOTO: Eirik Palm

Får nøkkelrolle i beredskapen i nord

Sysselmannsskipet vil få en sentral rolle i oljevernberedskapen rundt Svalbard.

Tekst:

Publisert:

«Polarsyssel» er den viktigste og mest forutsigbare ressursen til bekjempelse av akutt oljeforurensning i farvannet rundt Svalbard, fastslår Kystverket. Skipet blir en viktig brikke i beredskapen lengst nord.


– Bedre egnet
– Skipet er større og har større kapasitet enn det forrige fartøyet til Sysselmannen, sier beredskapsdirektør Johan Marius Ly, som denne uka var i Longyearbyen.

Her deltok han blant annet på befaring i Isfjorden forbindelse med et møte i Arktisk råds arbeidsgruppe EPPR, som Kystverket er vertskap for.

Avtalen om bruk av Sysselmannens skip i beredskapen strekker seg tilbake til 1990-tallet, men det nye fartøyet åpner for flere muligheter.

I et brev til Sysselmannen slår Kystverket fast at det ønsker å videreutvikle fartøyet til et autonomt system, altså et fartøy som kan bekjempe oljeforurensning på egen hånd. I tillegg vurderer Kystverket å utvide bruken av skipet til plattform for dispergering (oppløsning av oljesøl), nødlossing og brenning av olje, som er en metode for å fjerne oljesøl fra is.

Flere fartøy inngår i beredskapen, både losbåten og KV «Svalbard», men kystvakta kan være på oppdrag og ha lang seilingstid. «Polarsyssel» har forutsigbare seilingsplaner.

– Det blir bedre kapasitet. I det store og hele er det nok bedre egnet, enn det gamle tjenestefartøyet, sier beredskapsdirektøren når han sammenlikner det nye skipet med gamle «Nordsyssel».


Viktigste innsatsfaktor
Kystverket leverte nylig en beredskapsanalyse for vern mot akutt oljeforurensning. Her pekes det på flere utfordringer knyttet til oljevernberedskapen på Svalbard og Jan Mayen. Én av utfordringene er at det er langt mellom ressursene, og at man i akuttfasen må bekjempe forurensning på egen hånd.

Samtidig er skipstrafikken ventet å øke med minst 30 prosent de neste 15 årene. Det ventes videre en økende tilstedeværelse gjennom hele året. Det er også usikkert hvilke utfordringer overgangen fra tungolje og lettere drivstoff på skipene, fører med seg.
Kystverket mener derfor det er viktig å satse på «Polarsyssel» som den viktigste innsatsfaktoren i beredskap mot akutt forurensning på Svalbard. I beredskapsanalysen anbefales det også at skipet styrkes med nødvendig utstyr og kompetanseheving.

«Tilførsel av materiell, opplæring og øvelser er da nødvendig», fastslår Kystverket overfor Sysselmannen.


Sesongbasert
Samtidig har «Polarsyssel» et sesongbasert opphold på Svalbard. I vinter hadde skipet oppdrag i Skottland, Danmark og så langt øst som ved Karahavet. På denne tiden av året blir oljevernutstyret lagret på land i Longyearbyen. Kystverket innrømmer også at det gjør noe med beredskapen.

– Det er mindre trafikk om vinteren, men beredskapen går da også litt ned, sier Johan Marius Ly.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Ny art i Ny-Ålesund

Kronemanet, som skaper problemer i mange norske fjorder, er for første gang oppdaget på Svalbard.

By-bjørnene eskortert mot Van Mijen

By-bjørnen og hennes to halvvoksne unger ble natt til søndag på nytt drevet bort med politi-assistanse.

En turist fikk bot. Tre andre turister trodde de så isbjørn. I begge tilfellene rykket politiet ut.

Stengte veier

Vei 300 mellom Huset og Museumsveien er stengt etter skred inntil skiløypa lørdag morgen. Samme ettermiddag ble også veien opp til Gruvelageret stengt.

Skal evaluere hendelsen

Sysselmannen har fått klager etter isbjørnhendelsen denne uken. Beboere er kritiske til at bjørnen fikk vandre rett inn i boligområdet.

Kan få store konsekvenser

Styreleder kritisk til Rema-bygging på parkeringsplassen.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!