Får kritikk etter ulykka

Rapporten etter ulykka på Kapp Heer i 2008 er klar. Helikopteroperatøren får refs for landingsrutiner og manglende bruk av setebelte.

Tre personer omkom i helikopterulykka i 2008. Det russiske helikopteret som havarerte var av typen MIL MI-8MT.
Publisert

Søndag 30. mars 2008 havarerte et helikopter fra det russiske selskapet Aircompany Spark Plus på helikopterbasen Kapp Heer ved Barentsburg. Tre personer, en pilot, en maskinist og en passasjer, omkom. Tre andre ble alvorlig skadet.

Mistet sikten

Det russiske helikopteret hadde vært på oppdrag for Trust Arktikugol og skulle lande på hjemmebasen Kapp Heer, da ulykken skjedde. Det lå tørr nysnø i landingsområdet, og helikopteret virvlet opp snø slik at besetningen mistet sikten. Idet helikopteret var i ferd med å berøre bakken, avbrøt besetningen landingen, og startet en avgang vestover i forlengelsen av innflygningen. Uten visuelle referanser, og påvirket av nordlig vind, kom helikopteret ut av kurs. Det traff deretter en tolv meter høy hangar og falt ned på bakken.

– Uheldig fremgangsmåte

Rapporten fra Statens havarikommisjon for transport, konkluderer med at helikopterbesetningen brukte en uheldig framgangsmåte under landingen. Det førte til at de mistet nødvendige visuelle referanser.

«Den avbrutte landingen ble gjennomført med klare mangler ved besetningssamarbeidet. Besetningen mistet kontrollen over helikopteret og traff en hangarvegg», skriver kommisjonen.

Videre skriver de at operatøren har et forbedringspotensial på besetningssamarbeid og standardisering av prosedyrer ved landing i løssnø. De påpeker også at bruk av setebelter ville økt sikkerheten vesentlig og at både maskinisten og passasjeren sannsynligvis ville overlevd, dersom de hadde brukt setebelte.

Les rapporten fra havarikommisjonen her.

Spark Plus opererte helikopteret for Trust Arktikugol fram til sommeren 2010.

Les mer om rapporten i neste Svalbardposten.

Powered by Labrador CMS