Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Fant det nye Svalbard-helikopteret på Google

Den som leter...: Basesjef Hans Arne Jensen og prosjektgruppa fant til slutt det nye helikopteret etter nettsøk. Maskinen ble rammet av tsunamien i Japan, men er gjenoppbygd og som ny, konstaterer hann. FOTO: Eirik Palm

Fant det nye Svalbard-helikopteret på Google

Dette helikopteret var egentlig vrak etter tsunamien i Japan i 2011.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
15.05.2014 kl 15:16

– Verdens nyeste, brukte helikopter, ler Stig Næsh, administrerende direktør i Lufttransport, mens han viser fram LN-OLR, en AS332-L1 Super Puma, det ene av to helikoptere som selskapet skal bruke i kontrakten med Sysselmannen på Svalbard.

Maskinen ankom Svalbard for noen uker siden, men det gjenstår fremdeles noe før modifiseringen er ferdig, og maskinen må derfor tilbake til fastlandet for noen ukers arbeid.


Travelt
I mellomtiden låner Lufttransport en tilsvarende maskin som har vært brukt av den islandske kystvakten. Dette helikopteret var opprinnelig ment leid inn som det ene av to SAR-maskiner da Lufttransport leverte inn anbud til Sysselmannen, men ny regjering, ny politikk og nye bevilgninger på sagaøya førte imidlertid til at det likevel var bruk for maskinen. Med ett var selskapet i manko på en maskin med godkjent utstyr for arktiske operasjoner, og nå var gode råd dyre.

– Det var mange våkenetter og telefoner i tiden som fulgte, innrømmer Næsh.
Det er ikke mange slike maskiner på markedet, og alle metoder ble tatt i bruk. Også søkemotoren Google på internett.


Hentet til USA
Fredag 11. mars ble Japan rammet av en tsunami. Inne i en hagar sto to helikoptere av typen AS332-L1. Maskinene ble vurdert som totalvrak på grunn av saltvannet som strømmet inn fra Stillehavet, og den ene ble siden solgt som vrak til USA, hvor en kunde ville bruke den som delemaskin. Da helikopteret var strippet, fant den nye eieren ut at det var i bedre stand enn antatt, og bestemte seg for å gjenoppbygge maskinen.

– Det har aldri vært bygget opp igjen en slik maskin. Ikke en gang produsenten Eurocopter har gjort det, forteller direktøren.


Gikk en «runde»
I Longyearbyen jobbet prosjektleder og basejef Hans Arne Jensen og resten av staben i Lufttransport hardt for å finne en løsning. Det var da tsunami-helikopteret dukket opp etter et søk på Google. Eieren ble kontaktet og det ble klart at selskapet måtte kjøpe maskinen. Prisen var etter det Svalbardposten forstår, rundt 140 millioner. Det er mye penger, og her kommer Knut Axel Ugland inn. Ugland eier selskapet gjennom selskapet sitt, Knut Axel Ugland Holding AS.

– Han gikk en runde med seg selv og tenkte. Så besluttet han å kjøpe maskinen, sier Stig Næsh.

– Det er strategisk veldig bra å være på Svalbard, fastslår Ugland selv.


Største utebase
Forrige torsdag hadde selskapet en markering av kontrakten i hangaren. Selskapet har med kontrakten passert 300 ansatte. Ti prosent av disse er stasjonert på Svalbard, som dermed er den største basen til Lufttransport etter Tromsø.

I 2013 omsatte selskapet for vel 620 millioner kroner. Kontrakten på Svalbard gjelder for seks år med mulighet for forlengelse i fire år, og har en verdi på til sammen 1,3 milliarder kroner. Utfordringen ligger i å sikre lønnsomheten og ta høyde for alle eventualiteter. Stig Næsh vil ikke kommentere bunnlinja, men sier selskapet må ha en resultatgrad godt over det som er vanlig i sivil luftfart.

Nøkkelord

Se bildet større

Stig Næsh, administrerende direktør i Lufttransport AS var lettet da avtalen om det siste helikopteret var signert. Her står det inne i nyhangaren. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Eier Knut Axel Ugland deltok under markeringen nylig. Han har kjøpt det nye helikopteret og leaser det igjen ut til Lufttransport. FOTO: Eirik Palm

Siste nytt i Nyheter

Medpolitikere reagerer på soloutspill

Høyre, Venstre og MDG reagerer på at lokalstyreleder Arild Olsen ikke snakket på vegne av lokalstyret under torsdagens høring om Svalbardmeldingen.

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Utforkjøring ved Nybyen

En bil endte fredag morgen i grøfta mellom skolen og Nybyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!