Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Fangstinspirert ull

Etter fjorårets suksess med Svalbard-luene, satser Yann Rashid i år på en ny kolleksjon. Inspirasjon har han fått fra fangstmannstradisjonen på Svalbard. FOTO: Christopher Engås

Fangstinspirert ull

Yann Rashid har solgt over 3.000 av sine Svalbard-luer. I år har han laget en helt ny kolleksjon basert på fangstmannstradisjonen.

Tekst:

Publisert:

På julemessa i Longyearbyen kulturhus i fjor solgte Yann Rashid de første luene med egenkomponert Svalbard-motiv. Siden den gang har han knapt klart å dekke etterspørselen.

Turistslager

– Jeg begynte forsiktig, men så at salget gikk bra. Og i løpet av året som har gått har jeg hatt problemer med å dekke etterspørselen, sier Rashid.

Svalbard Museum og et par sportsbutikker har tatt inn produktene til Rashid, som han får produsert i New Zealand. I tillegg til at mange lokale har kjøpt og bruker ullproduktene hans, har de slått an blant cruise-turistene. Så langt har han solgt i overkant av 3.000 luer.

– Men jeg er ikke blitt rik. Det er dyrt å produsere disse produktene, og alt av overskudd har jeg pløyd tilbake i selskapet mitt, Arctic Edge, sier Rashid.

Fangst-inspirert

Nå har Yann Rashid tatt et steg til. Det var mens han gikk og så i hyllene på Svalbard Museum at han fikk en ide.

– Fangst-tradisjonen står sterkt i Svalbards historie. Hvis man ser på luene som er utstilt på museet, er de høye, med plass til en brett, og naturligvis varme. Jeg ble inspirert av denne stilen, og har fått laget et begrenset ladning med luer, buffer og gensere basert på stilen, sier han.

Luene er tykkere enn de han har solgt før, med hele seks lag med ull. Genseren og buffen i kolleksjonen er også av det tykke slaget.

– Dette er skikkelige saker som vil holde deg varm nesten uansett forhold. Det finnes ikke et slikt produkt i butikken, og det var derfor jeg ønsket å lage det, sier Rashid.

Blir AS

Yann Rashid har vært guide i Poli Artici i Longyearbyen, og akter å fortsette med det. Men for tiden tar han seg en pause for å konsentrere seg om ull-prosjektet sitt. I de neste månedene ønsker han å gjøre Arctic Edge til et AS, og målet på sikt er å satse på å komme inn i markedet på fastlandet.

– Det er der de «store gutta» leker, og for å komme inn i markedet måtte jeg ha mer enn Svalbard-produktene. Derfor laget jeg fangstmanns-kolleksjonen. Ideen er å beholde Svalbard-assosiasjonen med produktene, uten at det står Svalbard på dem, sier han.

Mens flere butikker i Longyearbyen selger hans opprinnelige kolleksjon, blir fangstmannskolleksjonen i første omgang bare tilgjengelig på Svalbard Museum.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!