Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Fangstinspirert ull

Etter fjorårets suksess med Svalbard-luene, satser Yann Rashid i år på en ny kolleksjon. Inspirasjon har han fått fra fangstmannstradisjonen på Svalbard. FOTO: Christopher Engås

Fangstinspirert ull

Yann Rashid har solgt over 3.000 av sine Svalbard-luer. I år har han laget en helt ny kolleksjon basert på fangstmannstradisjonen.

På julemessa i Longyearbyen kulturhus i fjor solgte Yann Rashid de første luene med egenkomponert Svalbard-motiv. Siden den gang har han knapt klart å dekke etterspørselen.

Turistslager

– Jeg begynte forsiktig, men så at salget gikk bra. Og i løpet av året som har gått har jeg hatt problemer med å dekke etterspørselen, sier Rashid.

Svalbard Museum og et par sportsbutikker har tatt inn produktene til Rashid, som han får produsert i New Zealand. I tillegg til at mange lokale har kjøpt og bruker ullproduktene hans, har de slått an blant cruise-turistene. Så langt har han solgt i overkant av 3.000 luer.

– Men jeg er ikke blitt rik. Det er dyrt å produsere disse produktene, og alt av overskudd har jeg pløyd tilbake i selskapet mitt, Arctic Edge, sier Rashid.

Fangst-inspirert

Nå har Yann Rashid tatt et steg til. Det var mens han gikk og så i hyllene på Svalbard Museum at han fikk en ide.

– Fangst-tradisjonen står sterkt i Svalbards historie. Hvis man ser på luene som er utstilt på museet, er de høye, med plass til en brett, og naturligvis varme. Jeg ble inspirert av denne stilen, og har fått laget et begrenset ladning med luer, buffer og gensere basert på stilen, sier han.

Luene er tykkere enn de han har solgt før, med hele seks lag med ull. Genseren og buffen i kolleksjonen er også av det tykke slaget.

– Dette er skikkelige saker som vil holde deg varm nesten uansett forhold. Det finnes ikke et slikt produkt i butikken, og det var derfor jeg ønsket å lage det, sier Rashid.

Blir AS

Yann Rashid har vært guide i Poli Artici i Longyearbyen, og akter å fortsette med det. Men for tiden tar han seg en pause for å konsentrere seg om ull-prosjektet sitt. I de neste månedene ønsker han å gjøre Arctic Edge til et AS, og målet på sikt er å satse på å komme inn i markedet på fastlandet.

– Det er der de «store gutta» leker, og for å komme inn i markedet måtte jeg ha mer enn Svalbard-produktene. Derfor laget jeg fangstmanns-kolleksjonen. Ideen er å beholde Svalbard-assosiasjonen med produktene, uten at det står Svalbard på dem, sier han.

Mens flere butikker i Longyearbyen selger hans opprinnelige kolleksjon, blir fangstmannskolleksjonen i første omgang bare tilgjengelig på Svalbard Museum.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!