Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Etterslepet vil øke

Det koster å vedlikeholde infrastruktur og bygninger i Arktis. Bydrift trenger mer penger for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet. FOTO: ANDERS FJELLESTAD (arkiv)

Etterslepet vil øke

2013 vil trolig føre med seg ytterlige vedlikeholdsetterslep på bygninger og vei.

Ved årsskiftet hadde Bydrift et vedlikeholdsetterslep på sine eiendommer på rundt 210 millioner kroner. I vår solgte foretaket flere av sine boliger, noe som har redusert vedlikeholdsbehovet til 183 millioner kroner.

«Det er viktig at vi nå starter et løp for å ta igjen etterslepet på bygninger. Dette ut i fra at følgeskadene blir større jo lengre man venter, og med større følgeskader også et enda større etterslep. Det bør derfor settes av et større beløp hvert år fremover for å begynne å ta igjen etterslepet», skriver Bydrift-leder Marianne Aasen i foretakets budsjettforslag for 2013.


Økt strømpris

For neste år foreslås det en økning i flere kommunale avgifter. Strømprisen foreslås økt med 10 øre per kilowattime. Økningen bunner i den nye kullavtalen som Longyearbyen lokalstyre framforhandlet med Store Norske i vår. I tillegg har styret i Bydrift foreslått å øke strømprisen med ytterligere 5 øre. Denne økningen skal være med på å finansiere den anbefalte oppbemanningen ved Energiverket. Dersom denne anbefalingen blir vedtatt, vil strømprisen bli 1,57 kroner per kilowattime neste år. I 2011 kostet en kilowattime 1,17 kroner.


Dyrt for lastebiler

Også på veisiden blir det smalhans i 2013. I år har Bydrift hatt større utfordringer enn vanlig på veiene.

«Dette er knyttet til setninger som følge av endringer i permafrosten, rørgjennomføringer og generell slitasje», skriver foretaket i budsjettforslaget.

Veigebyret for personbiler foreslås økt med 3 prosent neste år til 4.630 kroner. Dette er i takt med den generelle prisstigningen. For lastebiler vil avgiften derimot skyte i været til 13.060 kroner, en økning på 53 prosent.

«Begrunnelsen til de store økningene for lastebiler er at de sliter mye mer på veiene enn hva en vanlig bil gjør», heter det i forslaget.

Bydrift-leder Marianne Aasen understreker overfor Svalbardposten at budsjettet ikke er endelig. Hun viser til at Administrasjonsutvalget behandler forslaget i sitt møte 20. november, og ønsker foreløpig ikke å kommentere hvordan 2013 ser ut for Bydrift.

Siste nytt i Nyheter

Medpolitikere reagerer på soloutspill

Høyre, Venstre og MDG reagerer på at lokalstyreleder Arild Olsen ikke snakket på vegne av lokalstyret under torsdagens høring om Svalbardmeldingen.

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Utforkjøring ved Nybyen

En bil endte fredag morgen i grøfta mellom skolen og Nybyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!