Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Et dramatisk forslag

Terje Aunevik er en av mange som frykter konsekvensene av de foreslåtte endringene. FOTO: Gunnar Thorenfeldt

– Et dramatisk forslag

Reiselivet i Longyearbyen protesterer mot de foreslåtte endringene i verneforskriften for nasjonalparker og naturreservater.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

– Forslaget bærer preg av at det ikke har vært noen dialog med turistbransjen. Det er et dramatisk forslag, og prinsippet om å stenge et så stort område som de foreslår, er tynt begrunnet og virker tilfeldig og lite gjennomtenkt, sier administrerende direktør i skipsagenten Pole Position Spitsbergen, Terje Aunevik.

Les hele forslaget her!

Mye kan bli stengt
I midten av oktober la Sysselmannen forslaget til endringer i verneforskriften for Nordaust-Svalbard og Søraust-Svalbard naturreservater og Nordvest-Spitsbergen, Forlandet og Sør-Spitsbergen nasjonalparker ut på høring. Høringsfristen er 10. desember. Forslaget innebærer blant annet at naturreservatene på østkysten stenges for ilandstigninger fra cruisefartøy, med unntak av 16 definerte lokaliteter. I tillegg vil Sysselmannen innføre et generelt ferdselsforbud ved elleve kulturminner.
– I ytterste konsekvens vil 40 prosent av Svalbard bli stengt, det samme vil hele tilgangen til enkelte kulturminner. Summen er voldsom, sier Aunevik.

Les også:
Stenger østkysten for cruisetrafikk
Tvinger cruiseskip bort fra Svalbard

Vanskelige forhold
Spitsbergen Travel og cruisenæringen på Svalbards egen organisasjon, AECO, stiller seg bak utspillet til Aunevik.
– Det mest alvorlige med forslaget er at det tar bort muligheten for fleksibilitet, som er helt avgjørende for å kunne seile i slike områder. Med dette forslaget kanaliserer man trafikken inn til 16 lokaliteter, som på grunn av vær og andre forhold kan bli enda færre, sier generalsekretær i AECO, Frigg Jørgensen.
Eksempelvis var det i juli i år bare to av disse lokalitetene man kom seg inn til på grunn av isforholdene. I august var seks av dem fortsatt ikke tilgjengelige.
– Hvorfor er det så viktig for passasjerene å gå i land når de deltar på slike cruise?
– I den typen cruisetrafikk er skipet bare en del av logistikken. Ekspedisjonscruise er et produkt som er bygget på nære opplevelser av natur og kulturminner, med ilandstigning i kombinasjon med læring gjennom guiding og foredrag, svarer Jørgensen.

Ikke i konflikt
– Vi føler oss tatt ved nesen. Det foreligger ingen argumentasjon for at turistnæringen i dag representerer noe problem. Vi har hele tiden meldt inn hva vi gjør, og der det er behov for endringer gjør vi endringer, sier administrerende direktør i Spitsbergen Travel, Trygve Steen.
Han mener hele forslaget kun er basert på en føre var-tenkning.
– Det er en salig samrøre. Man selger det inn som et verneforslag, men ønsker å ha området som referanseområde for forskning. Vi kan ikke se at forskningen kommer i konflikt med at vi er til stede med våre skip, og vi er villige til å ta hensyn så vår trafikk ikke skal forstyrre forskningen, sier Steen.
Han frykter også at en kanalisering av trafikken vil føre til større slitasje på de enkelte områdene, som igjen kan føre til at også de på sikt blir stengt.
– Det vil danne seg et problem med stidannelser og tråkk, og hva blir konsekvensen av det? spør Steen.

Les også: Stenger turistene ute

Drømmen om kulturminner
Lokalstyreleder Kjell Mork (Ap) er uenig i at forslaget skal gå utover fastboende, ved at det innføres et generelt ferdselsforbud ved elleve kulturminner.
– Fastboende må kunne diskrimineres positivt i alle sammenhenger, sier Mork.
I en høringsuttalelse skriver Longyearbyen lokalstyre at kulturminner er viktig for fastboende.
«Mange som bor på Svalbard har en genuin interesse i øygruppas historie. Flere kombinerer friluftsliv med å besøke historiske steder. Dette er en del av det som for mange gjør det interessant å bo på Svalbard», står det i høringsuttalelsen.
– Å oppleve historiske steder er viktig. Det er mange som drømmer om å komme seg til ulike plasser, og noen klarer det. Det som er viktig er å ha muligheten til å gjøre det, sier Mork.

Les mer om reaksjonene på verneforslaget i fredagens utgave av Svalbardposten!

Siste nytt i Nyheter

Nominert til ærespris for arbeidet under skredet

Sysselmannsførstebetjent Trond Olsen ledet redningsarbeidet.

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!