Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Er det en ting vi ikke ønsker, så er det å tiltrekke mer fugler

Et nytt avfallsanlegg og industriområde på Hotellneset vil ligge like ved rullebanen til flyplassen. Avinor kan sette en stopper for bygging, og er blant annet redde for flere fugler som kan true flysikkerheten, sier lufthavnsjef Morten Ulsnes. FOTO: Ole Magnus Rapp

Frykter for flysikkerheten:

– Er det en ting vi ikke ønsker, så er det å tiltrekke mer fugler

Avinor vil ikke ha avfallsanlegget nærmere flyplassen.

Tekst:

Publisert:

Store bygninger på Hotellneset kan også komme i konflikt med lufthavna.

I april vedtok politikerne i lokalstyret å flytte avfallsanlegget fra Sjøskrenten til Hotellneset. Lenge har det blitt diskutert om den burde flyttes dit eller til den gamle ORV-tomta ovenfor småbåthavna.

I sin høringsuttalelse til ny arealplan skriver Avinor at de ikke vil tillate avfallsanlegg på den gamle ORV-tomta.

Det fordi damp og gass fra et eventuelt avfallsforbrenningsanlegg der kan være en fare for flysikkerheten, i tillegg til at et anlegg vil være et hinder i inn- og utflyginssektoren til lufthavna.

Et avfallsanlegg tiltrekker seg normalt også fugl. På grunn av kollisjonsfaren med fugl setter restriksjonsplanen for flyplassen en stopper for et slikt anlegg, skriver de.

Se bildet større

Gåsa kan være søt, men har ingenting i en flymotor å gjøre. FOTO: Geir Barstein

Hotellneset problematisk

Nå har politikerne vedtatt at avfallsanlegget skal ligge på Hotellneset. Heller ikke det er ideelt for flyplassen.

– I utgangspunktet tillater ikke restriksjonsplanen vår noe nærmere enn fem kilometer fra flyplassen. På ORV var det hinderproblematikk i tillegg til fugler og sveveavfall. Hotellneset er slik sett en bedre plassering, men ikke optimalt med tanke på flyplassen som ligger medstrøms når det gjelder den fremherskende vindretningen. Det er sagt at det skal være et lukket anlegg, så vi må se når planene er klare. Men strengt tatt i er ikke Hotellneset heller greit ut fra restriksjonsplanen, sier lufthavnsjef Morten Ulsnes.

– Hva vil dere gjøre videre?

– Vi må jo realitetsbehandle et ferdig forslag. Jeg kan ikke forskuttere innstillingen til det, men det må gjøres en grundig vurdering av type anlegg og plassering. Er det en ting vi ikke ønsker, så er det å tiltrekke mer fugler. Så må vi se om det blir forbrenning, og så har du det med sveveavfall som vi ikke ønsker. Vi ser det allerede nå, ikke fra avfallsanlegget, men fra byen. Søppel setter seg fast på flyplassgjerdet, og hver vår må vi ta tak i det, sier Ulsnes.

Turbulens

Avinor skriver også at områdene som er foreslått som næringsområder ved Kullkaia på Hotellneset er underlagt restriksjoner når det gjelder hinder og høyde. «Lagerhaller/bygg i området kan skape farlig turbulens ved ugunstige vindretninger», står det i høringsuttalelsen.

Avinor vil derfor kreve at utbygger gjennomfører turbulensanalyse og risikoanalyse før det godkjennes nye bygg i området. Avinor kan heller ikke godkjenne virksomhet som slipper ut varme gasser eller flammer, fordi det vil øke faren for turbulens.

– Vi må i alle fall få alle planer til vurdering. Så må vi ta stilling til om det må gjøres en analyse. Det er strenge krav, og vi må også gå god for planene overfor luftfartsmyndighetene, sier Ulsnes.

Tror på løsning

Linn Tautra Grønseth som er enhetsleder for plan og utvikling i Longyearbyen lokalstyre, tror flyttingen av avfallsanlegget vil gå i orden.

– Jeg tror det kommer an på hvordan avfallsanlegget blir. Vi har ikke planer om matavfall som kan tiltrekke seg fugler der. Dette er ett av innspillene vi må ha møte om, for å avklare nærmere hva Avinor mener, sier Grønseth.

Hun forteller at LL har vært klar over at Avinor har restriksjonsplaner for flyplassen, og har derfor hatt møter med dem underveis. Avinor er også sikret medbestemmelse i plan- og byggesaker innenfor restriksjonsområdet.

Nå skal arbeidet med å lage en delplan for Hotellneset starte.

– Avinor må nok være tett med på den prosessen. Jeg er ganske sikker på at dette lar seg løse, men vi må planlegge nøye, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!