Enstemmig til topps

Nyheten om seieren i den nasjonale Nysgjerrigper-konkurransen fikk elevene av Line Jansrud, som dukket opp av en søppeldunk.

3. klasse fikk seg en overraskelse i dag. Ikke bare hadde de gått helt til topps nasjonalt i Nysgjerrigper-konkurransen. Programleder Line Jansrud dukket også opp i klassen for å meddele dem de hyggelige nyhetene.
Publisert

– Det var en enstemmig jury som gikk inn for å gi 3. klasse ved Longyearbyen skole førstepremie i temaklasse «grenser» forteller Marit Møllhausen i avdeling for forsknings­kommunikasjon i Norges forskningsråd.

Prosjektet «Operasjon isbjørngrense», av elevene fra Longyearbyen skole vant en av to førstepremier i årets Nysgjerrigper-konkurranse.

Til sammen 2.500 elever fordelt på 172 prosjekter deltok.

Som troll av eske

Elevene fikk vite om seieren i konkurransen på en spesiell måte i dag. De hadde fått vite at timen som begynte halv elleve skulle handle om gjenvinning, og at de fremmede som sto i klassen var der i forbindelse med dette. Midt foran klassen sto en rød dunk.

Da Line Jansrud, kjent for barna som programleder i Newton, plutselig spratt ut av dunken, ble forundringen stor blant elevene.

Overraskelsen var stor da Line Jansrud spratt opp av en dunk i klasserommet. Elevene hadde blitt fortalt at timen skulle handle om gjenvinning, og at det var grunnen til at dunken sto der den sto.

– Er DU her?

– Jeg har sett på TV at du har spist insekter.

– Jeg har sett at du har møtt Pål Andre Helland.

Kommentarene haglet mot det kjente fjeset. Så opptatt var ungene av at selveste Line Jansrud sto i klassen deres, at det tok noen minutter før det sank inn at hun faktisk var der for å fortelle dem at de hadde gått helt til topps i den nasjonale Nysgjerrigper-konkurransen. Da det sank inn, steg jubelen i taket enda en gang.

Jansrud fikk det litt trangt inne i dunken, mens hun ventet på at elevene skulle komme inn.

Autograf-kø

Alle 3. klassingene fikk utdelt t-skjorter av Trude Hauge og Marit Møllersen fra Forskningsrådet, som var med Jansrud til Longyearbyen. Deretter fikk alle elevene autografen til det kjente TV-fjeset som var på besøk.

– Jeg hadde ikke forventet at vi skulle vinne hele Nysgjerrigper-konkurransen. At vi vant, tror jeg har med at vi hadde et bra prosjekt, sier William Zadewasser.

– Og så var det så overraskende at Line dukket opp i klassen vår. Jeg har sett veldig mye på henne på TV, sier Jenny Kaddan.

Jenny Kaddan og William Zadewasser. Begge ble overrasket, både over det faktum at klassen gikk helt til topps i Nysgjerrigper-konkurransen, og av at Line Jansrud dukket opp i klassen.
Autografer ble delt ut, og elevene fikk seg en prat med den kjente TV-personligheten.

Heder og show

Etter seansen på klasserommet, gikk elevene ned til hallen, hvor resten av elevene på skolen allerede hadde tatt plass. Alle som en ble ropt opp på scenen av Jansrud, og der fikk de medaljer rundt halsen. Kontaktlærer Hildegunn Brekke fikk diplomet som viser at de har vunnet konkurransen, sammen med en sjekk på 15.000 kroner.

Medaljeseremoni. Kontaktlærer Hildegunn Brekke med diplomet som viser at klassen har gått helt til topps.

Det vanket også 15.000 kroner i premier til skolen, som rektor Siv Tove Sødal fikk ta imot.

– Vi skal finne en kjempefin måte å bruike disse pengene på, sa en tydelig stolt rektor til forsamlingen.

Kontaktlærer Hildegunn Brekke er også stolt av elevene.

– Dette er fantastisk artig. Elevene har vist et flott engasjement i lang tid. Vi gjorde først noen enkle små forsøk med mindre tema, før vi gjorde hovedprosjektet. Jeg synes alle som har vært med har vært flinke og grundige. Og så er det flott at det ender opp med noe slikt, sier hun.

Alle elever hadde møtt opp for å se at tredjeklassingene ble hedret av Nysgjerrigper-folkene.

– Solid rapport

«Operasjon isbjørngrense» har som premiss at vi i Longyearbyen lever med isbjørnen utenfor stuevinduet. I rapporten drøfter elevene hvor nært vi skal la isbjørnen komme. «Skal den jages, eller skal vi holde oss unna. Hvor går grensen?»

Juryen har denne begrunnelse for å gi førstepremien til 3. klasse.

«Dere har et svært godt gjennomført prosjekt som har stor relevans i deres egen hverdag og i nærområdet. Å leve med isbjørn er spesielt for Svalbard, men problemstillingen er likevel relevant for flere: Hvordan skal vi mennesker leve med naturen og dyrene rundt oss på en best mulig måte? Dere har vært grundige og gått bredt ut. Dere har intervjuet og hentet informasjon fra fagfolk og kilder i lokalmiljøet, og dere har gjennomført spørreundersøkelser. Prosjektet er tydelig avgrenset – det er bra! Forskningsrapporten er solid – og dere viser at dere er ekte nysgjerrigperer som stiller mange spørsmål når det er noe dere lurer på.»

Les hele prosjektet til elevene her.

Skal bruke premien nå

Elevene har gjort alt av grovarbeid selv.

– Men man har jo en rolle som veileder, og de har trengt en del støtte, ikke bare fra meg men fra andre også. Ingvild Frafjord har for eksempel hjulpet dem med å lage kakediagrammer som viser resultatet av spørreundersøkelsene, sier Brekke.

Elevene har imidlertid laget alle spørsmål selv, de har selv bestemt hvem de skal intervjue, og de har selv gjennomført spørreundersøkelser og intervjuer.

– Førstepremien betyr 15.000 kroner til skolen, og like mye til klassen. Hva tror du elevene vil bruke pengene på?

– Det er jeg usikker på. Men jeg tenker at premeiepengene må brukes på de som er i denne klassen. Å spare opp til klassetur i sjuende klasse er ikke så lurt, da vi ikke vet hvor mange av elevene som fortsatt er her da. Kanskje klassen trenger noe utstyr, kanskje kan vi dra og spise pizza, eller kan hende er det en ide å arrangere en fisketur til våren. De finner nok ut av det, sier Hildegunn Brekke.

Powered by Labrador CMS