Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Endret bruk av «Nordsyssel»

Det er populært å dra på tur med «Nordsyssel». Her forklarer sysselmann Per Sefland daværende miljøvernminister Helen Bjørnøy om forholdene på Kongsfjorden. Styreformann i Kings Bay, Knut Ore (t.v.) FOTO: Birger Amundsen

Endret bruk av «Nordsyssel»

Bruken av Sysselmannens tjenestefartøy til representasjon har økt kraftig de siste årene. Sysselmann Per Sefland sier at dette ikke går ut over bruken som beredskapsfartøy.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Daglig leder av rederiet Nordsyssel AS, Rune Jakobsen, sier at antall seilingsdøgn har økt fra rundt 100 til 150 i løpet av de sju månedene årlig fartøyet seiler for Sysselmannen. Samtidig har overnatting og bespisning økt fra 200 til cirka 1.100 døgn.
«Nordsyssel» ble satt i drift for Sysselmannen i mai 2003, etter en omfattende ombygging på et polsk verft.

Opsjonsavtale
Justisdepartementet har en opsjonsavtale med rederiet, tidligere Rana Ship Service, i dag Nordsyssel AS, på 6+2+2 år. I løpet av året må departementet og Sysselmannen bestemme seg for om avtalen skal fortsette å løpe fram til 2013.
– De er pliktig til å gi beskjed om kontrakten skal løpe videre eller avsluttes. Vi har ikke fått signaler om at den vil bli avsluttet og har en god magefølelse om at kontrakten vil gå i ti år, sier Rune Jakobsen.

Skal gjennomgå kontrakten
– Sysselmannen er svært fornøyd med driften av båten og selve konseptet. Vi er i kontakt med rederiet med bakgrunn av at reder mener at visse forhold har endret seg i forhold til kontrakten, sier sysselmann Per Sefland.
– Henger det sammen med at bruken har endret seg?
– Ja, bruksmønsteret har endret seg og spørsmålet er hvordan dette virker inn på kontrakten, svarer Sefland.

Grei dialog
Sefland vil nødig gå nærmere inn på dette da det er forhold som skal tas opp med rederiet. Heller ikke ekspedisjonssjef Kjerstin Askholt i Justisdepartementet vil gå inn på dette, men sier at de er i en grei dialog med rederiet og at kontrakten skal gjennomgås før avtalen forlenges.
– Vi er veldig godt fornøyd med fartøy og mannskap, det er vårt utgangspunkt, sier hun.
Hun sier at den endrede bruken av fartøyet også vil bli tatt opp med rederiet.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!