Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

En ulykke

Skjer det ulykker på Svalbard er de ofte voldsomme, som landet selv. Søndagens helikopterulykke på Kapp Heer kostet tre mennesker livet, og har berørt mange av oss.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Det gjorde sterkt inntrykk å se ulykkesstedet søndag kveld, kort tid etter at den tunge maskinen hadde fløyet inn i hangarbygningen. Helikopteret var blitt revet i filler og spredt utover et stort område i sammenstøtet med bygningen og med bakken.

Ulykken er en tragedie, men samtidig er den med på å synliggjøre skiftet som har vært i forholdet mellom russere og nordmenn på Svalbard. Opp gjennom årene har det skjedd flere ulykker med russiske MI-8-helikopter. I riktig gamle dager, den gang kald krig rådde, ordnet russerne selv opp uten å bry seg om sysselmenn og norske myndigheter. Ulykker ble aldri rapport. I 1983 havarerte et tilsvarende helikopter på nordsiden av Hornsund, ved Hyttevika, uten at noen omkom. Kort tid etter var russerne klar til å hugge opp vraket og frakte det nordover til Barentsburg. Inntil Sysselmannen kom på banen og gjorde det klart at russerne hadde med å holde seg unna inntil flyhavarikommisjonen, den norske, hadde gjort sine undersøkelser. Nok en gang ble en sak politisk infisert, og senere betent.

Til tross for at Sysselmannen i 1983 ikke ga pressefolk tillatelse til å fly til ulykkesstedet, dukket det opp svære bilder i VG av det havarerte helikopteret. Mannen bak bildene viste seg nokså raskt å være en ansatt i helikopterselskapet som fløy for Sysselmannen. Han hadde tjent noen kroner på salget, uten å ha tatt inn over seg hvor han befant seg i verden. Han ble sparket på dagen. De polske studentene på sin side sagde av deler av rotorbladene og gjemte dem under en hytte i nærheten. Senere spikret de opp et stykke på korset ved den polske stasjonen i Hornsund, som minne om ulykken og som markering mot russerne. Selv reisingen av korset var den gang en politisk handling, og en demonstrasjon mot unntakssituasjonen i Polen tidlig på 1980-tallet.

Før ble knapt en eneste ulykke rapport fra russisk side. Søndag ble Sysselmannen alarmert 15 minutter etter havariet, og var på plass på helikopterbasen kort tid etter. Et slikt havari for ti år siden ville utløst langvarig byråkratisk støy. For 20-30 år siden ville russerne brukt storslegga. Nå er forholdet preget av gjensidig respekt. Sysselmannen var raskt til å rykke ut til ulykkesstedet søndag, og tok kontroll over situasjonen uten kny fra russerne. Nå gjenstår bare å ruste opp den nedslitte helikopterbasen, som for 30 år siden fungerte som en framskutt base i den kalde krigen.

Mye og mangt er ikke som det skal være på Kapp Heer. Basen er tildels i dårlig forfatning, som så mye annet hos våre naboer i vest. Kommunikasjonen mellom flytjenesten på Kapp Heer og Longyearbyen er totalt fraværende. Rapportering og kommunikasjon skjer utelukkende mellom tårnet i Longyearbyen og de russiske pilotene. Ordningen bærer preg av mangelfull instruks. Ulykken vil utvilsomt føre til økt oppmerksomheten rundt helikopterbasen, både fra russiske og norske myndigheter. Det er bra, for alt er åpenbart ikke helt som det bør være.

Siste nytt i Nyheter

Skred over Gruve 7-veien

Veien skal kontrolleres for skredfare før den åpnes igjen.

– Tilliten til skredvarslinga er drept

Harde ord fra innbyggere i folkemøtet etter skredet.

92 husstander evakuert

Longyearbyen lokalstyre forbereder seg på at det kan bli flere.

 
Feilvurderte skredfaren

NVE klarte ikke å varsle om at bebyggelsen var truet, derfor ble ingen evakuert før skredet gikk litt før klokken 12 i dag.

Skredet er gjennomsøkt

Sysselmannen melder på sine nettsider at skredområdet nå er gjennomsøkt og at ingen er savnet. Politiet er fremdeles på stedet ved Vei 228. Se bilder fra skredområdet her.

Hørte rop om hjelp, og fikk barn løftet opp i hendene

– Jeg er helt skjelven, sier Ingeborg Snekvik (33) etter dagens snøskred i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!