Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

En ulykke

Skjer det ulykker på Svalbard er de ofte voldsomme, som landet selv. Søndagens helikopterulykke på Kapp Heer kostet tre mennesker livet, og har berørt mange av oss.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Det gjorde sterkt inntrykk å se ulykkesstedet søndag kveld, kort tid etter at den tunge maskinen hadde fløyet inn i hangarbygningen. Helikopteret var blitt revet i filler og spredt utover et stort område i sammenstøtet med bygningen og med bakken.

Ulykken er en tragedie, men samtidig er den med på å synliggjøre skiftet som har vært i forholdet mellom russere og nordmenn på Svalbard. Opp gjennom årene har det skjedd flere ulykker med russiske MI-8-helikopter. I riktig gamle dager, den gang kald krig rådde, ordnet russerne selv opp uten å bry seg om sysselmenn og norske myndigheter. Ulykker ble aldri rapport. I 1983 havarerte et tilsvarende helikopter på nordsiden av Hornsund, ved Hyttevika, uten at noen omkom. Kort tid etter var russerne klar til å hugge opp vraket og frakte det nordover til Barentsburg. Inntil Sysselmannen kom på banen og gjorde det klart at russerne hadde med å holde seg unna inntil flyhavarikommisjonen, den norske, hadde gjort sine undersøkelser. Nok en gang ble en sak politisk infisert, og senere betent.

Til tross for at Sysselmannen i 1983 ikke ga pressefolk tillatelse til å fly til ulykkesstedet, dukket det opp svære bilder i VG av det havarerte helikopteret. Mannen bak bildene viste seg nokså raskt å være en ansatt i helikopterselskapet som fløy for Sysselmannen. Han hadde tjent noen kroner på salget, uten å ha tatt inn over seg hvor han befant seg i verden. Han ble sparket på dagen. De polske studentene på sin side sagde av deler av rotorbladene og gjemte dem under en hytte i nærheten. Senere spikret de opp et stykke på korset ved den polske stasjonen i Hornsund, som minne om ulykken og som markering mot russerne. Selv reisingen av korset var den gang en politisk handling, og en demonstrasjon mot unntakssituasjonen i Polen tidlig på 1980-tallet.

Før ble knapt en eneste ulykke rapport fra russisk side. Søndag ble Sysselmannen alarmert 15 minutter etter havariet, og var på plass på helikopterbasen kort tid etter. Et slikt havari for ti år siden ville utløst langvarig byråkratisk støy. For 20-30 år siden ville russerne brukt storslegga. Nå er forholdet preget av gjensidig respekt. Sysselmannen var raskt til å rykke ut til ulykkesstedet søndag, og tok kontroll over situasjonen uten kny fra russerne. Nå gjenstår bare å ruste opp den nedslitte helikopterbasen, som for 30 år siden fungerte som en framskutt base i den kalde krigen.

Mye og mangt er ikke som det skal være på Kapp Heer. Basen er tildels i dårlig forfatning, som så mye annet hos våre naboer i vest. Kommunikasjonen mellom flytjenesten på Kapp Heer og Longyearbyen er totalt fraværende. Rapportering og kommunikasjon skjer utelukkende mellom tårnet i Longyearbyen og de russiske pilotene. Ordningen bærer preg av mangelfull instruks. Ulykken vil utvilsomt føre til økt oppmerksomheten rundt helikopterbasen, både fra russiske og norske myndigheter. Det er bra, for alt er åpenbart ikke helt som det bør være.

Siste nytt i Nyheter

Folkehøgskole nok et steg videre

Forrige uke delte Svalbards miljøvernfond ut 8,8 millioner kroner. Blant de som fikk full pott, var folkehøgskolen på Svalbard.

Åpner pasientjournalene

Er du i nød, kan legene ved alle sykehus i nord nå lese pasientjournalen fra Longyearbyen sykehus. Det kan du selv også.

Får flere besøk av isbjørn enn mennesker

Ti polske forskere overvintrer på Hornsund. Etter årets julebesøk venter de ikke gjester før til våren.

Sang og nakenhet for Store Norske

Torsdag forrige uke feiret gruveselskapet 100 år. Kulturlivet i Longyearbyen gratulerte med storslått forestilling og fyrverkeri.

Hyllet jubilanten

På mottagelsen på Huset var det mange som hadde tegnet seg på talerlisten for å hilse til jubilanten.

Ukens julestjerne

Til «alles» Anne Lise.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!