Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

En prestisjefull utmerkelse

Statusen som bærekraftig reisemål forplikter, sier prosjektleder Trine Krystad i Visit Svalbard som slev prøver å leve opp til litt grønn og miljøvennlig transport. FOTO: Ole Magnus Rapp

En prestisjefull utmerkelse

Sammen med Geilo er Longyearbyen en av de første ute med stempelet «Bærekraftig reisemål»

Tekst:

Publisert:

„Innovasjon Norge står bak utmerkelsen, som gis til et samlet reiseliv etter strenge kriterier. Visit Svalbard har lenge jobbet målrettet for å få status som bærekraftig. Man har skaffet seg oversikt over hvilke tiltak de ulike aktører gjør, og analysert resultatene.

Sparker miljøet

Under paraplyen «bærekraft» kommer alt fra satsing på lokale mattradisjoner, via grønne bysparker, at man ikke ønsker tomgangskjøring til at gjestene føler de får en genuin opplevelse. Bærekraft handler også om å være et godt vertskap, å bry seg om bygda, være kvalifiserte guider og formidle lokal kulturhistorie med stolthet.

– Dette er en prestisjefull utmerkelse. Bredt samarbeid i lokalsamfunnet og blant reiselivsbedriftene er en av nøklene for å oppnå status som bærekraftig reisemål. Vi opplever et sterkt felles ønske om å lykkes, sier Trine Krystad, prosjektleder i Visit Svalbard.

I «Masterplan Svalbard mot år 2025» er den røde tråden bærekrafttenkning, og her inngår en rekke konkrete tiltak som er eller skal gjennomføres.

70 medlemmer

Reiselivet utgjør ca. 300 av totalt 1700 årsverk i Longyearbyen. Her er registrert ca. 70 medlemsbedrifter i Svalbard Reiseliv, fra store som Spitsbergen Travel til enmannsforetak.

Turisme er blant de bein som blir viktigere i lokalsamfunnet når kulldriften trappes ned.

– Innovasjon Norge tok initiativ til at vi skulle gå etter dette kvalitetsstempelet, og vi er absolutt fornøyd med at målet er nådd, sier Krystad som likevel ser at mye må gjøres.

– Et mål er at reiselivet gir helårige arbeidsplasser i bedrifter som har aktivitet året rundt. Vi må også bli flinkere til å spare energi, og flere bør etterstrebe statusen som «Miljøfyrtårn. Om det ryddes mer opp i og rundt Longyearbyen ville heller ikke skade, sier Trine Krystad.

Samtidig innser hun paradokset mellom at turister er avhengig av fly og skip for å komme nordover, og at de mange skuterne i Longyearbyen heller ikke gir pluss i klimaregnskapet.

– At vi er på en øy er et faktum, og det må vi forholde oss til. At våre gjester kommer med fly og skip, bør føre til ekstra fokus på å redusere fotavtrykkene mens de er her. Å gå på ski, til fots, sykle eller bruke spark bør øke, sier hun.

Søppeltokt

Både fastboende og turister deltar i å plukke søppel langs Svalbards kyster, en aktivitet som gir resultat, og kan økes.

– Vi skaper arktiske ambassadører av de drøyt 60.000 turistene som gir over 130.000 gjestedøgn hvert år. Kunnskapsrike gjester vil lære mer, og blir viktige talsmenn for at Svalbard fortsatt skal makte balansen mellom sårbar natur og en aktiv reiselivsnæring, sier Trine Krystad.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Skal evaluere hendelsen

Sysselmannen har fått klager etter isbjørnhendelsen denne uken. Beboere er kritiske til at bjørnen fikk vandre rett inn i boligområdet.

Kan få store konsekvenser

Styreleder kritisk til Rema-bygging på parkeringsplassen.

Fredagens ordinære postfly har landet, men ekstraflyet er innstilt. Posten prøver på nytt lørdag.

Pakker ut høydepunktene

Nordnorsk Kunstmuseum til Longyearbyen med noen av sine største verker.

Banebrytende forskning

Helt ny teknologi blir tatt i bruk for å lære mer om livet i havet i polarnatten.

Kansellerte på nytt

Torsdag kom det ett postfly til Longyearbyen, det første siden fredag. Torsdagens ekstrafly ble kansellert, noe som blant annet får konsekvenser for Svalbardposten.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!