Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

En los går om bord

OM bord: «Celebrity Constellation» holder sju knop i det Fjell legger seg inntil og los Inge Olaissen klatrer opp. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

En los går om bord

Inge Olaissen gjør seg klar til å lose 2.100 cruiseturister i havn. Han har vært en av fire loser med utvidet sertifikat for Svalbard. Nå er seks nye godkjent.

Det er helt stille på havet. Havnebåten Fjell legger ut fra Bykaia i det klokken passerer halv åtte om morgenen. Et tungt slør hviler over fjelltoppene.

Samtidig siger det enorme, franskbygde cruiseskipet Celebrity Constellation innover Isfjorden. 2.100 turister venter på å loses trygt i havn.

Fjell legger seg opp på siden av skipet. På dekk står en mann i rød jakke og matchende redningsvest. Han tar det 294 meter lange skipet nærmere i øyesyn. Cruisepassasjerene tar bilder.

En taustige slenges ut. Med et par raske tak er mannen om bord, og setter opp tempoet innover i de labyrintlignende gangene. Dører rives opp, slenges igjen. Til slutt er han oppe på broa og håndhilser på kapteinen.

Den røde jakka faller. Under er han kledd i mørk dress med gullknapper og tre striper på jakkeermet.

Los Inge Olaissen er klar.

Islagte fjorder

Mannskapet er fra Italia. Kapteinen, en høy mann med mørke trekk, smiler barnlig over opplevelsen av å være i arktiske farvann.

– Det er første gang jeg har sett midnattssola, sier han.

Og det er nettopp derfor Olaissen nå står med et fast blikk innover Adventfjorden. Selv kapteiner som har seilt de fleste hav, kan ha lite kjennskap til hvordan man oppfører seg i islagte fjorder. I fjor ble det losplikt på Svalbard, slik som i resten av verden.

– Jeg vet ikke hvor alle skjæra er, men jeg vet hvor de ikke er, sier Olaissen og ler.

Growler-fare

Da Olaissen kom om bord, fikk han et laminert kort i hendene. Der står alt han trenger å vite om båten. Han skummer den fort, og sammen med kapteinen avgjør han at båten skal legge seg med styrbord side inn mot kaia.

Skipet går i sju knop. Det er maksfart for en seilbåt i området, men vi står høyt over havet og det virker som vi nesten ikke beveger oss.

– Jeg tror mange store cruiseskip ikke vet hvor utsatte de er. Plutselig kommer det en growler og da er det kjørt, sier Olaissen.

– Growler?

– Ja, det er massiv toårsis med lite luft som flyter tungt. Men vi ser at når losen kommer om bord, blir kapteinen mer på tå hev med en gang.

Som far, så sønn

Olaissen bor i Hammerfest, og hentes jevnlig opp til Svalbard for å bistå. Faren var los i Honningsvåg.

– Jeg så opp til ham da jeg var barn. Losyrket fascinerte meg. Men det er en lang prosess. Det går gjerne 15 år fra man begynner på sjøen til man blir los.

Nå er han blant de mest erfarne i området. Han har vært på taubåt og losbåt, vært styrmann på cruise i Karibia, og kaptein på supplybåter og ankerhendler i Nordsjøen. Det skjer ikke lenger at han loser nye typer båter. Han har vært borti det som er.

Om det er et familievennlig yrke, kan diskuteres. De har 19 vaktuker i året, to eller tre uker i slengen. Da er de tilgjengelige døgnet rundt. Det kan bli over ti oppdrag på én dag.

Og de mange ukene fri? Vel, han har Porsche, snøskuter og båt. Tiden går.

Centimeter

Vi beveger oss over på brovingen. Nå skal plasseringen av båten diskuteres. Olaissen står og titter ned i et vindu i dørken. Selv med et skip på nesten 300 meter er det en presisjon på ned til noen titalls centimeter når man skal legge til kai.

Båten kommer for langt fram. Det knitrer i flere radiosamband, på engelsk og norsk. Den nye fortøyingsbåten til havna er ute for å hjelpe til. Azimuth-propellene, som kan dreies 360 grader, jobber på spreng. Trosser festes og landgangen senkes.

– Beklager det der, sier Inge til kapteinen.

– No worry, svarer han.

– Det er sånn som skjer når vi bare er her én gang i året, legger kapteinen til.

Fjellstøtt

Langt der nede ligger Fjell, som vi reiste ut med på morgenen. Neste år skal den pensjoneres. En ny, spesialbygd båt til 16 millioner er bestilt av lokalstyret. Olaissen ser fram til å få en lettere arbeidsdag. En tur til lospunktet Isfjord 1 utenfor Barentsburg vil da bli 1,5 time kortere.

– Behovet var absolutt til stede, vil jeg hevde. Fjell er en helt grei båt, men ikke egnet til dette formålet. All honnør til lokalstyret for den avgjørelsen, sier han.

Tre striper

Oppdraget er utført og belønningen kommer med en gang. Losen kan selvsagt forsyne seg av frokostbuffeen. Med vante bevegelser plukker Olaissen opp asjett og bestikk, og bestiller en omelett og et par toast. Cruisepassasjerene rygger høflig unna når de ser de tre stripene på jakkeermet. Det er ikke så lett å se forskjell på en kaptein og en los.

Han setter seg utendørs og begynner å forsyne seg i store biter. Snakker om at mange spør ham om hvorfor loser fra Tromsø må flys inn. At det handler om sikkerhet og trygghet for mange tusen mennesker.

– Klarer vi å avverge én ulykke, er det verdt det. Det er et under at det har gått bra i alle år.

Sertifiserte

Neste dag sitter Olaissen i losbrakka på Bykaia. Det er eksamen for seks loser som vil utvide sitt sertifikat til også å gjelde Svalbard. Fra før er det bare fire personer som har dette.

John Sigurd Torvik sitter i en stol med rødt trekk og ser opp i taket mens han resiterer en rekke stedsnavn på en innseilingsrute. Sensorene følger med på kartet. Myser med øynene.

– Er det noen som har noe å utsette på dette, sier losoldermann Roy Arne Rotnes til slutt.

Olaissen kommenterer noen småfeil, men sier han stort sett er veldig fornøyd med prestasjonen til Torvik.

En lettet eksamenskandidat reiser seg opp og går ut for å sende inn nestemann.

Et par timer senere har Olaissen fått seks nye kolleger. Nå er ti loser sertifisert for Svalbard.

Se bildet større

I god gang: Høyt tempo inn i båtens labyrinter. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

Kaster jakka: Endelig på broa, andpusten, men klar for å hjelpe til. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

Ikoner: På et skip med 2.038 passasjerer, må høyere makter konsulteres. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

Gamlber ikke med sikkerheten: Cruiseskipet har egen kino og handlegate - og et casino, selvfølgelig. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

Ingen kø: Passasjerer i frokostkø skvetter til siden når en mann med tre striper på jakkeermet skal ha brød. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

Sensor: John Sigurd Torvik er oppe til eksamen for å få utvidet sertifikat. Eksaminatorer er (f.h.) Roy Arne Rotnes, Inge Olaissen, Christian Wilhelmsen og John Ottar Kristiansen. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

Mett av omelett: Olaissen avslutter morgenens losgjerning med en solid frokost på skipet. Han er tilgjengelig døgnet rundt når han har vakt. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!