Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

En høyteknologisk 72-åring

Sten Scmidl Søbjærg, Tânia Casal og Stefan Hendricks etter endt oppdrag. FOTO: Eirik Palm

En høyteknologisk 72-åring

Forskningsflyet fra 1942 har hatt base i Longyearbyen i mars.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.04.2014 kl 21:53

En antenne i snuten avslører at det er mer enn original teknologi inne i skroget. Flyet, en DC 3, drives av Alfred Wegener Institute og brukes til innhenting av data. Den siste tiden har Sten Scmidl Søbjærg fra DTU Space, Tânia Casal fra European Space Agency og Stefan Hendricks fra Alfred Wegener Institute fløyet i timesvis for å måle istykkelsen rundt Svalbard.

Tynnere is
Konklusjonen er ikke klar ennå og trenger å behandles, men dette er første gang de måler tynn is på østkysten av Spitsbergen, forteller Søbjærg.

Resultatene fra flyet sammenliknes med målinger gjort fra skip, helikoptre og satellitter, og skal blant annet brukes til isvarsling.

Det spesielle med flyet er blant annet at det er utstyrt for å måle istykkelsen ned til få centimetere. En stor antenne bygget inn i flyskroget sørger for det. Dette er også Søbjærgs stolthet, som han gjerne vil vise fram.

– Denne er spesialbygd og ganske stor sammenliknet med størrelsen på flyet. Det er for å få detaljerte bilder.

– Har isen blitt tynnere?

– Vi har sett mye snø på isen. Om sommeren har tykkelsen på isen blitt mindre enn for ti år siden. Det kan være store variasjoner fra år til år, men du trenger langsiktige målinger for å fastslå sammenhengen mellom klima og tykkelsen på isen, framholder han.

Nylig ble siste del av FNs klimarapport lagt fram. Forskerne blir stadig sikrere på at klimaendringene er menneskeskapte, og den siste delen peker i stor grad på konsekvenene av disse endringene. Data fra det 72 år gamle flyet vil også være et bidrag.

Revolusjonerte luftfarten

Douglas DC 3 revolusjonerte luftfarten da den kom i drift på 1930- og 1940-tallet. Prototypen var på vingene første gang i 1935. Bakgrunnen var et ønske fra flyselskapet TWA om et passasjerfly som kunne konkurrere med maskinene til produsenten Boeing. Resultatet ble en klassiker, som fremdeles er i bruk i ulike oppgaver. Totalt skal det være bygget rundt 16.000 varianter av maskinen, og fremdeles er noen hundretall av dem fremdeles i tjeneste. To av dem flyr for Alfred Wegener Institute.

– Hvorfor DC 3?

– Det er godt egnet, og så kan det lande hvor som helst, sier Hendricks.

Nøkkelord

Se bildet større

Sten Scmidl Søbjærg ved antenna på flyskroget (innfelt) måler istykkelsen ned til få centimetre. FOTO: Eirik Palm

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!