Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

En annen planet

Travelt: SAS-flyet har nettopp landet, og alle på flyplassen er i sving. Det er ingen tid å miste. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

En annen planet

Like utenfor Longyearbyen ligger et samfunn som klarer seg selv.

Sommerlyset flommer gjennom det store vinduet i avgangshallen på Svalbard lufthavn. Lukten av vafler slår mot alle som kommer inn. Folk fikler med beltespenner og klokker. En pakker sekken på nytt etter å ha endevendt alt foran øynene på Securitas-vaktene.

Det kunne vært hvilken som helst dag. Men det er faktisk natt. Klokka er 03.40, og de fleste øyelokk i lokalet henger tungt.

Unntaket er Regina Lorig i kiosken. Hun jobber fire netter i uka. Døgnet har hun tilpasset arbeidstida.

– Det er kjempefint å jobbe natt. På Svalbard spiller det ingen rolle, her er det lyst uansett, sier hun.

Butikksjefen har satt henne opp på fast vakt natt til søndag. Så kan hun gå rett i kirka etterpå og skjøtte sitt oppdrag som kirkevert.

Kongen

Longyearbyen er et lite samfunn. Men her i utkanten ligger et enda mindre. Et sted som er selvforsynt både materielt og sosialt. Det eneste de er avhengige av utenfra, er friskt vann fra Isdammen. Et lite kongedømme der lufthavnsjef Morten Ulsnes regjerer. Men det er ingen livsfjern monark som sitter i sitt luftslott. Rett som det er stiger han ned til folket.

– Er det behov for noen ekstra hender, hjelper jeg gjerne til, sier Ulsnes.

Som da Air Berlin sendte to fly oppover tidligere i år. Da måtte også lufthavnsjefen være med å lempe kofferter og ordne køer. Det var egentlig litt deilig å bruke kroppen på den måten.

– Men hovedoppgaven min er å sørge for sikker og effektiv lufthavndrift. I den rekkefølgen, sier han.

Vi er langt over lunsjtid. Ulsnes forsyner seg med et rundstykke med laks, selvfølgelig kjøpt i kiosken. Han tygger seint, men blir ferdig til slutt. Lufthavnsjefen rydder opp tallerknene og Ramlösa-boksene. Tar dem med bort til trillebrettet slik at vaskepersonalet slipper å gjøre det.

Tårnagenten

Vi har snakket med topplederen. Nå går vi fysisk til topps. I tårnet sitter Bjørn Kristoffersen og har full oversikt over alt som rører seg i lufta på Svalbard. Det vil si, alt som går over 20.000 fot bryr han seg ikke om. Det har Bodø lufthavn kontroll på.

På skjermen foran ham justerer en digital vindmåler seg. Flyene må alltid lande i motvind hvis det er mer enn ti knop. Ellers kan de få oppdrift bakfra, og vil få problemer med å presse flyet ned. Det er grunnen til at flyene noen ganger kommer inn over Adventdalen, selv om de oftest tar veien over Isfjorden.

Et par pilotbriller ligger på benken. Kristoffersen er ikke en tårn-novise. Han har jobba på flyplass i Kirkenes, Berlevåg, Vadsø og Vardø. Lenger nord enn Longyearbyen kommer han ikke. Tror han.

– Men det er jo flyplass i Ny-Ålesund også. Man skal aldri si aldri, sier han.

Fra tårnet har Kristoffersen utsikt over hele rullebanen, 2,5 kilometer lang. Det er han som har ansvaret for at den er ryddet og klar. På pulten ligger en rekke fargerike plastplater i tre rader. De fleste har uleselige koder for en utenforstående. «WLX297» på en blå. «Max elev. 224 ft» på en oransje. Men noen er fullt forståelige. Som de tre plastplatene det står «fugler», «personer» og «biler» på. Alle platene som ligger i venstre rad symboliserer noe som er ute på rullebanen.

– Så når et fly skal lande, vet jeg hva som må bort derfra, sier Kristoffersen.

Alltid beredt

– Kan jeg kjøre ut på rullebanen?

Jo Gjerstad holder inne knappen på sambandet idet han ruller ut av gamle Hangar 1. Dette var ankomsthallen fram til 2007. Nå brukes den til å oppbevare brann- og redningsutstyr, samt deler av administrasjonen på flyplassen. Og en bil som ser ganske vanlig ut på utsiden.

Svalbardposten må sitte i baksetet, for ved siden av førersetet til Gjerstad er det en rekke tekniske instanser. Og en koffert med knallpistol. Flere ganger om dagen kjører han over hele rullebanen mens instrumentene gjør sine målinger. Gjerstad bremser raskt ned slik at Tapley-bremsetesteren kan fortelle hvor glatt det er.

– Jeg er litt fersk i dette faget. De gamle gutta vet akkurat hvor på rullebanen det kan være glatt, sier han.

Egentlig er Gjerstad utrykningsleder på flyplassen. Det vil si at hans viktigste oppgave er å være klar på 30 sekunder hvis det skjer en ulykke. Hver dag varmkjører han brannbilen slik at den er klar. Men heldigvis skjer det sjeldent. Så mens han og de andre redningsmennene venter på at det smeller, fordriver de tiden med banesjekk, drivstoffylling, brøyting og avising av fly om vinteren og bagasjetransport. De er flyplassens poteter.

– Jeg er egentlig utdannet tømrer, og har ansvar for bygg, vinduer og kledning, sier han.

På forsommeren går det mest i å jage bort gås fra rullebanen. En gang i blant klarer også reinen å komme seg inn.

Fiksfakserier

Det er krise på SAS-kontoret. Stasjonsleder Sølvi Jacobsen har mobiltelefonen i hånda og svette-perler på panna. Hun trykker vilkårlig på noen knapper.

– Vi har fått en ny faksmaskin, men alle de tidligere innstillingene har gått fløyten, sier hun.

Etter en telefon er smilet på plass igjen. Faksen fungerer, kontoret er klare til å fortsette arbeidet med salg av flybilletter, innsjekk og andre oppgaver som hører med.

«Ask me anything» står det på nåla på jakka til Jacobsen. Hun hører at folk i køen står og pønsker på hva de skal spørre henne om. Hva har hun spist til middag? Hva vil hun anbefale dem å lage til middag? Oppfinnsomheten er ikke særlig stor.

Jacobsen er enig i at de har skapt et eget, lite samfunn her på flyplassen.

– Vi drar ikke inn til byen for å spise lunsj på Fruene. Man har det man trenger her, sier hun.

Men hun forteller også om splittelser ute på Hotellneset. Avinor holder seg for seg selv, SAS likeså. Kiosken tar lunsjen på bakrommet, og Securitas består for det meste av innleide vikarer uten noe tilhørighet.

Ett tonn post

Postflyet lander stillferdig mens vi står inne i hangaren. Ganske snart er tre karer fra Posten i ferd med å lempe over pakkene som siger ned rullebåndet.

– Vi sliter som faen. Det blir ikke tyngre enn dette, sier Helge Ask.

Hver gang postflyet kommer, må Ask og kollegaene hans løfte ett tonn med post. Det sølvgrå flyet har blitt synonymt med slit.

– Dette er den verste delen av jobben min, sier han.

Datastyrt

For Sten Roar Jessen er det motsatt. Han tar imot bagasjen som kommer fra innsjekken. Lemper de over i oransje traller ut ifra endelig destinasjon. Oslo. Oslo og videre. Tromsø. Tromsø og videre. Utenlands.

– Kontorarbeid er det verste. Vi er ikke laget for å være kontorister, sier han.

Lenge var det stille på båndet. Nå renner det inn med kofferter i alle farger og former.

– Det er rolig her helt til flybussen kommer, sier han og griper tak i en grønn koffert som med nød og neppe må ha passert vektkontrollen.

Det sitter folk i Oslo eller København og regner på hvor de ulike koffertene skal lastes for at alt skal være mest mulig effektivt. Fasiten dukker opp på dataskjermen til Jessen. Er han heldig, kan han fylle en egen luke med utenlandsbagasje. Det letter arbeidet for kollegaene i Tromsø eller Oslo.

Tidligere har han jobbet på flyplassen i Berlevåg. Men Jessen har alltid hatt en drøm om å jobbe på Svalbard lufthavn.

– Det er en helt unik flyplass. Jeg kom hit i februar og familien kommer i august. Jeg kan godt tenke meg å bli her en stund.

Tåkefyrster

Det bygges bak vindskeive metallgjerder. En ny hangar er på vei. Den skal huse to Super Puma-helikoptre fra neste år. Flyplassen legger stadig på seg.

Havtåka siger inn over rullebanen. Den er lett og forsvinner snart i sollyset. Det blir ikke som i 2008 da tåka lå tjukk over flyplassen i tre døgn. 5-6 fly sto på bakken. 800 passasjerer måtte tas hånd om. Men det løste seg.

For flyplassen er et eget samfunn. De klarer seg alltids.

Nøkkelord

Se bildet større

Opphøyd: Bjørn Kristoffersen har full kontroll over flyplassområdet og hele luftrommet på Svalbard fra tårnet. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

Snur døgnet: Med mange nattfly om sommeren, blir døgnet snudd for Regina Lorig i flyplasskiosken, som drives av Svalbardbutikken. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

På post: – Vi sliter som faen, sier Helge Ask i Posten. Hver dag må de tømme postflyet. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

Sjef på gulvet: Selv lufthavnsjefen tar ansvar for at det ser rent og pent ut i avgangshallen. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

Faks-krise: Sølvi Jacobsen er på telefonen for å få fiksa faksen. Den kan hun ikke leve uten. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

Banesjekk: Flere ganger om dagen ruller Jo Gjerstad over rullebanen for å sjekke at den er i god stand. Noen ganger må han skremme fugler. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

Kontroll: Alle elementer på rullebanen blir systematisert i Bjørn Kristoffersens venstre rad. Slik vet han hvem han skal be fjerne seg. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

Smilet utad: Innsjekken er det flest forbinder med en flyplass. Ina Hestnes sørger for at reisende får en god dag. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Se bildet større

Ingen kontorist: Sten Roar Jessen er ikke laget for å sitte foran en datamaskin. En gammel drøm førte ham til Svalbard lufthavn. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!