Ekstrem rotur

Et mannskap på fem skal ro fra Tromsø til Svalbard.

Dette er båten som et mannskap på fem skal ro fra Tromsø til Longyearbyen. Her er de på en testtur på fastlandet.
Publisert
Norske Tor Wigum (t.v.), walisiske Jeff Willis, indiske Roy Tathagata, amerikanske Carlo Facchino og islandske Fiann Paul skal ro fra Tromsø til Svalbard.

Førstkommende onsdag setter fem roere kursen mot Longyearbyen i robåt fra Tromsø. Ekspedisjonen med navn Polar Row, ledes av islandske Fiann Paul, som tidligere har satt verdensrekord i raskeste roing over Atlanterhavet, Stillehavet og Det indiske hav. Med seg har han også norske Tor Wigum, waliseren Jeff Willis, amerikanske Carlo Facchino og indiske Roy Tathagata.

– Nå føler jeg meg klar for utfordringen det er å krysse et arktisk hav. På et personlig plan blir det en ny utfordring fordi jeg leder ekspedisjonen, og i motsetning til Atlanterhavet får du ikke hjelp av havstrømmene. Vi må fortsette å ro hele tiden, sier Paul.

Han har brukt ett år på å planlegge ekspedisjonen, og har vært nøye i utvelgelsen av medlemmene på båten.

– De er tøffe, samt fysisk og mentalt sterke. Å finne et lag som har riktig synergi er veldig krevende, men veldig viktig. Jeg har vært på ekspedisjoner med folk som på land virket riktige, men som jeg har funnet liggende i forsterstilling på båten og som har bedt om en klem fordi det har blitt for mye å takle, sier Paul.

Laget roterer på de ulike oppgavene. Det blir to timer med roing og to timer hvor de som ikke ror kan spise, sove, fikse båten og behandle eventuelle skader.

– Vi kommer til å holde det gående 24 timer i døgnet, og jeg tror vi kommer til å bruke mellom 9 og 13 dager før vi når Longyearbyen.

Sikkerheten viktig
Under roturen er de alene på havet, og har ingen følgebåt. Men Paul forteller at de har med avansert sikkerhetsutstyr.

– Vi har overlevelsesdrakt, redningsvest, livbåt, satelittelefon og alt annet av sikkerhetsutstyr vi kan få med i en slik båt. Naturen kan alltid være vanskelig å håndtere, men vi føler oss trygge på at vi ikke skal komme over noen overraskelser vi ikke er forberedt på. Vi har gjort hjemmeleksa vår og forberedt oss godt.

Han forteller videre at det å stole på båten og utstyret er det som er mest krevende.

– En båt er som en bil. Du kan kjøre den beste bilen som finnes, men den kan allikevel få problemer, og da må du finne en måte å løse det på. Vi kan kontrollere vår egen prestasjon, og jeg er ikke bekymret for anstrengelsene, kulda eller geografien. Men om noe av utstyret streiker er det ikke noe vi kan ha kontroll på på forhånd, og da setter det mannskapet på en ekstra prøve, sier Paul.

Sysselmannen har godkjent ekspedisjonen, og gjennomført intervjuer i forkant for å få kjennskap til kunnskapen de besitter og forberedelsene som er gjort.

– De har vært veldig nøye på reglene og vurderingen av utstyret vårt, og vi har skaffet oss forsikring som kan dekke et eventuelt redningsoppdrag. Det er veldig viktig, sier Paul.

Første gang
Dersom de lykkes, vil de ifølge Paul bli den første registrerte ekspedisjonen som har klart å gjennomføre denne roturen.

– Men vi tror noen har gjort det før. Det er også en del historier om folk som har rodd deler av strekningen. Og da har det vært på grunn av en ulykke, hvor de ikke var forberedt, og det gjør det mer imponerende enn det vi skal gjennomføre nå.

Mentor for prosjektet er den legendariske britiske roeren Sir Steve Redgrave, som vant OL-gull i fem olympiske leker på rad mellom 1984 og 2000. Som en del av prosjektet har de også som mål å samle inn 20.000 britiske pund, eller 213.000 norske kroner etter dagens kurs, som skal gå til å bygge en skole i Himalaya-regionen.

Universitet i Cambridge kommer til å gjennomføre en undersøkelse på deltakerne for å dokumentere de psykologiske endringene de går igjennom i det tøffe arktiske klimaet. De får også bruke det eksklusive flagget til Explorer's Club, som gis til ekspedisjoner som forventes å kunne ha forskningspotensial. Det er bare blitt gitt ut 202 ganger tidligere, blant annet til mannskapet på Apollo 11.

Etter at de ankommer Longyearbyen, blir de værende noen dager, hvor de blant annet gjør endringer på mannskap, før ekspedisjonen fortsetter til Siglufjörður, den nordligste byen på Island.

Powered by Labrador CMS