Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Dundrende hodeverk kurert

Oppredningsverket sette fra Dornier-flyet idet det tar av fra Svea. 130.000 tonn kull ligger klart til å bli renset. Kullet fra Svea Nord-gruva strømmer ut fra fjellet via den rødhvite bygningen like bak kullhaugen. FOTO: Birger Amundsen

Dundrende hodeverk kurert

Kullrenseverket i Svea har vært et smertens verk for Store Norske i lang tid. Nå durer maskineriet uten kny, og tygger i seg av de enorme haugene urenset kull som ligger lagret.

Tekst:

Publisert:

– Vi renser rundt 400 tonn i timen, og er svært fornøyd slik det går nå, sier Cato Lund. Han er teknisk sjef i Store Norske og ansvarlig for oppredningsverket, ORV. Lund står helt øverst i verket sammen med driftsleder Arild Hollum og ser svart, blank kull strømme forbi. Maskineriet i den ruvende fabrikkbygningen durer og går døgnet rundt, under overoppsyn av operatører med finstemte ører og øyne.

En tung dur fyller den svære bygningen. Vibrasjonene og duren forteller at alt er som det skal være. Det er godlyd for de som har renseverket som arbeidsplass.

Etter måneder med trøbbel er alt omsider som det skal være. Hele det voldsomme verket går som det skal, uten et eneste feilslag.


Det handler om stein

Kullet fra Svea Nord-gruva inneholder for tiden 12-13 prosent stein. Mengden stein har variert kraftig i strossepanel H3, det nest siste panelet i Svea Nord.

– Vi vurderer fra dag til dag om vi skal kjøre kullet rett fra gruva og ut på lasteanlegget på Kapp Amsterdam, sier driftsleder Hollum.

Øvre grense for at kullet ikke lenger behøver å renses for stein ligger på 12 prosent. Den dagen kullet kan kjøres urenset ut til lasteanlegget, kan ORV-folkene fullt og helt konsentrere seg om de mange hundre tusen tonnene urenset kull som i lang tid har ligget lagret på Kapp Amsterdam.


Tekniske problemer

Etter at oppredningsverket, som egentlig er en svær fabrikk, sto ferdig sommeren 2011, gikk det sånn noenlund greit noen uker. Inntil de mange skavankene begynte å vise seg. Etter en omfattende utbedring utover høsten 2011 og våren 2012, var verket i drift igjen i mars 2012. Uten at alle problemer var løst.

To alvorlige ulykker varslet også om at alt ikke var som det skulle. Ulykkene påførte Store Norske en bot på 700.000 kroner.

I mars i år ble det igjen stans, denne gangen på grunn av kullstøv. Støvplagen var så stor at verket ble stanset ut fra et arbeidsmiljøhensyn. Problemene førte i neste omgang til stans i gruva, ettersom det ikke lenger var plass til å lagre mer urenset kull rundt oppredningsverket.


Svart og fin

– Det har vært en kontinuerlig jobb å forbedre ORV, samtidig som operatørene etter hvert har fått mer kunnskap, forteller Arild Hollum.

Utenfor ligger 130.000 tonn lagret, klar til å mates over på transportbeltet på nordsiden av bygningen, som ikke lenger skinner like gulhvit jomfruelig som den en gang gjorde. Kull har det med å sette preg på omgivelsene, så vel som på bygninger, maskiner og folk.

– Den store gevinsten skyldes at vi ikke har stans, verket går døgnet rundt. Før hadde vi lagt inn fire timer planlagt stans i døgnet for service og vedlikehold. Nå kjøres det døgnet rundt, med to planlagte servicestans i uka, forklarer Cato Lund.

Med 400 tonn i timen, renser verket 7.000 til 9.000 tonn i døgnet. Med en liten justering her og et lite kakk der, vaskes 100.000 tonn i løpet av et par uker.

Lund og Hollum har håp om å bli ajour med rensingen i løpet av høsten.

Nøkkelord

Se bildet større

Cato Lund (t.v.) er teknisk sjef og Arild Hollum driftsleder. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Oppredningsverket, ORV, i Svea surrer og går døgnet rundt. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Store mengder vann går med til å rense kullet. Vannet som brukes resirkuleres og renses. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Etter uker og måneder med frustrasjoner er Cato Lund og Arild Hollum (skjult) fornøyde med det de ser. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Stengte veier

Vei 300 mellom Huset og Museumsveien er stengt etter ras i skiløypa i dag tidlig. I ettermiddag ble også veien opp til Gruvelageret stengt.

Skal evaluere hendelsen

Sysselmannen har fått klager etter isbjørnhendelsen denne uken. Beboere er kritiske til at bjørnen fikk vandre rett inn i boligområdet.

Kan få store konsekvenser

Styreleder kritisk til Rema-bygging på parkeringsplassen.

Fredagens ordinære postfly har landet, men ekstraflyet er innstilt. Posten prøver på nytt lørdag.

Pakker ut høydepunktene

Nordnorsk Kunstmuseum til Longyearbyen med noen av sine største verker.

Banebrytende forskning

Helt ny teknologi blir tatt i bruk for å lære mer om livet i havet i polarnatten.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!