Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Duket for ny priskrig

Norwegian og SAS barker sammen i en ny priskrig på Svalbard. FOTO: Hans Olav Nygård

Duket for ny priskrig

For tredje gang prøver flyselskapet Norwegian seg på Svalbard. Bare kom igjen, sier SAS.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.10.2012 kl 13:11

Det ble med én sesong i 2004, og det ble med én sesong i 2008. Det stopper likevel ikke Norwegian i å satse på ruta Oslo-Longyearbyen nok en gang. Ruta skal flys tre ganger i uka, i første omgang fra mars til oktober neste år.

– Vi mener det er behov for konkurranse på denne ruta. Vi har opplevd stor etterspørsel og ser at Svalbard-turismen er i god utvikling, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian.


Vurderer helårs

I utgangspunktet er det snakk om en sommerrute.

– Men vi har ambisjoner om en helårsrute. Først må vi se på responsen på sommerruta, sier informasjonssjefen.

– Skummer dere fløten ved å kun fly i høysesongen?

– Vi har ikke statlige penger i ryggen, og er avhengige av å selge flybilletter og drive lønnsomt. Vi flyr dit folk vil, og vi ønsker konkurranse. Det tror vi også passasjerene ønsker. De får mer valgfrihet, flere avganger og billigere billetter, sier Sandaker-Nielsen.

– Det har blitt med én sesong tidligere, kan det samme skje også denne gangen?

– Vi åpner ikke en rute for kun én sesong, vi ønsker langsiktighet og har et mål om å etablere oss på Svalbard, svarer infosjefen.


Dagfly

Til forskjell fra sist, er Norwegian-avgangene på dagtid, tett opptil SAS sine avganger. Fredagsavgangen fra Longyearbyen vil gå kun fem minutter før konkurrenten.

– Vi mener rutetidene er godt tilpasset markedet og etterspørselen, og vi tror våre rutetider vil være attraktive, sier Sandaker-Nielsen.

I motsetning til SAS, er samtlige Norwegian-avganger direkteflygninger.

– Vi ønsker å ha så mange direkteruter som mulig. Det er kostnadsbesparende, miljøeffektivt og sparer tid for passasjerene, sier han.


Skjelver ikke

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier de er klare til å møte Norwegian.

– Vi er beredt til å ta opp kampen med dem. Svalbard er det mest marginale markedet på stamrutenettet i Norge, og Norwegian kommer inn i perioden da flest ønsker å fly til Svalbard, noe de også gjorde sist, sier Johansen, som frykter overkapasitet.

– De legger seg opp mot våre rutetider for å konkurrere tøffest mulig. I et marked med kun to aktører, blir det ofte vinge mot vinge. Derfor kan vi ende opp med overkapasitet på lengre sikt. Det er ingen tjent med sier han.

– Hvordan vil SAS møte konkurransen?

– Detaljer om dette vil vi komme tilbake til. Vi konkurrerer på andre strekninger i Norge, og dette blir en tilsvarende situasjon, sier informasjonssjefen.


Reiselivet jubler

For reiselivet er Norwegians comeback en ønskedrøm. Hittil i år er losjiomsetningen i Longyearbyen 3,6 prosent lavere enn samme periode i fjor. Flere fly vil gi flere tilreisende.

– Vi er veldig begeistret. Dette betyr større kapasitet, og sannsynligvis endring i prisbildet, sier Trygve Steen, administrerende direktør i Spitsbergen Travel.

Han sier selskapet ønsker å få på plass en agentavtale med Norwegian, lik den Spitsbergen Travel har med SAS i dag.

– Vi hadde samarbeid med Norwegian i 2008. Da var det nattavganger, nå er det dagavganger. Det gir bedre forutsetning for å fylle flyene, sier Steen og legger til:

– Vi har ingenting galt å si om SAS, men vi ønsker til tider økt kapasitet og lavere priser. Vi håper dette vil skape mer interesse og økt trafikk. Det har vært en nedgang i antall gjestedøgn de siste årene, så litt mer liv og røre i byen er bare bra, sier han.

Se bildet større

– Vi har ambisjoner om en helårsrute, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian. FOTO: Pressefoto

Faktaboks

Norwegian-ruta

Fra 1. mars 2013 til slutten av oktober. Pris én vei fra 799 kroner. Direktefly tre ganger i uka. Flytid er 2 timer og 55 minutter.

Mandager og onsdager: Oslo-Longyearbyen klokka 09.00, retur 12.40.

Fredager: Oslo-Longyearbyen klokka 11.00. Retur 14.40.

Siste nytt i Nyheter

Medpolitikere reagerer på soloutspill

Høyre, Venstre og MDG reagerer på at lokalstyreleder Arild Olsen ikke snakket på vegne av lokalstyret under torsdagens høring om Svalbardmeldingen.

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Utforkjøring ved Nybyen

En bil endte fredag morgen i grøfta mellom skolen og Nybyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!