Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Du skal lete lenge etter et sted med flere «røtpunger»

Taxisjåfør Wiggo Antonsen sier de feilparkerte bilene skaper kaos. - Alle må gå i seg selv og tenke på hvor mange meter det er akseptabelt å gå, sier han. FOTO: Geir Barstein

– Du skal lete lenge etter et sted med flere «røtpunger»

Parkeringskaos på flyplassen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
03.03.2015 kl 08:32

– Du skal lete lenge etter et sted med flere «røtpunger» enn her i Longyearbyen. Om folk kunne kjørt inn i selve Coop-en for å handle, ville de gjort det, sier sjåfør Wiggo Antonsen ved Svalbard Maxi Taxi.

For å sikre tilreisende utsikt over fjorden og tilhørende «wow-effekt» gjennom panoramavinduene mens de venter på bagasjen, er flybussene flyttet lenger vest og må stille seg i bakken opp til avgangshallen. Veistykket hvor privatbiler har pleid å stå forbeholdes nå taxier og korte stanser, mens all privatparkering skal skje på parkeringsplassen.

Slaktes
Slik har det ikke blitt. Ordningen slaktes av de som daglig bruker flyplassen, og opplever at parkeringsforbudet for privatbiler ikke opprettholdes.

– De dagene hvor det står en vakt her og passer på, fungerer det. Men det er ikke hver dag det står en vakt her, og da er det fullstendig stopp i trafikken. Skiltingen er også for dårlig, sier taxisjåfør Finn Tangen.

Han får støtte fra kollega Svein Mella.

– Det blir noen hektiske minutter her i forbindelse med flyene. .Vi kommer oss ikke noen vei når folk parkerer her oppe, sier han.

Verdens nordligste kø
I starten av februar omtalte Trine Krystad, leder for bærekraftprosjektet i Longyearbyen, løsningen som «smidig». Men da Svalbardposten besøkte stedet i forbindelse med flytrafikken på mandag, var det stort sett bare tilreisende i småsko som gikk glatt.

– Se her, sier flybussjåfør Cato Magne Lorentsen, og peker mot verdens nordligste trafikkork.

– Folk parkerer jo i alle himmelretninger.

Deler av taxifeltet okkuperes til enhver tid av parkerte og tomme personbiler, med og uten firmalogo. Flere går på tomgang, og enkelte benytter muligheten til å gi hunden en strekk på beina.

– Jeg kan ikke snakke med deg. Dette er ikke en privatbil. Hadde den vært min kunne jeg pratet, unnskylder en kvinne seg overfor Svalbardposten, når hun returnerer med passasjer og bikkje fra terminalen.

Frykter ulykker
Taxiene, som får halvert feltet på grunn av parkeringene, blir stående i stampe og kommer seg ikke fram. Midt i alt dette er det en fotgjengerovergang og grupper av tilreisende som strener over veien for å ta bilder av isbjørnskiltet. Måten flybussene står på gir dårlig sikt mot venstre og den ene filen som forblir åpen for trafikk.

Wiggo Antonsen frykter det kan føre til farlige situasjoner mellom fotgjengere, biler og busser som tråkler seg fram.

– Ja, klart det kan føre til ulykker, sier han.

Kulturproblem
Han mener det største problemet er kulturelt.

– Dette er noe som er opplest og vedtatt her: Alle skal ha fri for å hente kompisen på flyplassen. Hvor mange fastboende tror du tar flybussen? Ingen! Du kan stå her og telle. Er det 50 på flyet, så står det 50 biler utenfor. Hver mann skal hente sin kjerring, sier han.

Det tar 51 sekunder å gå fra midtre del av parkeringsplassen til inngangen på terminalen, ifølge en tidtaking utført av Svalbardposten. Det er 35 sekunder mer enn spaserturen fra isbjørnskiltet.

– Alle må gå i seg selv, og tenke på hvor mange meter det er akseptabelt å gå fra bilen sin, sier Antonsen.

Den kontroversielle ordningen har ført til frisk debatt i sosiale medier, med meninger på begge sider.

– Du all verden, for noen problemer det skapes. Alle vet at folk på Svalbard parkerer akkurat der det passer dem. Det tar to dager så er det på’n igjen, skriver en kvinne på en diskusjonsside for Longyearbyen på Facebook.

– Stikk nå fingeren i jorda og se hvor ille det var da. Utrolig at ingen har kjørt helt inn i avgangshallen, men døra er vel litt liten. Har hørt om de som kom til Tromsø og plutselig husket at bilen fortsatt står på tomgang på Svalbard, skriver en mann.

Fysiske tiltak?
Avinor-sjef Morten Ulsnes bekrefter at de har problemer med å få folk til å innrette seg etter reglene når ingen passer på.

– Ja, det er kulturelt. Det er ingen hemmelighet. Så langt er lærdommen at vi ikke får med oss folk, med mindre det er vakthold. Og det er synd. Vi kan ikke ha en vakt gående der ute året rundt. Kanskje vi blir nødt til å innføre fysiske tiltak? Vi har ikke konkludert med noe, men ser at det ikke fungerer av seg selv, dessverre, sier han.

Skiltingen er satt opp etter normen, sier han. Ved terminalinngangen heter det «Kortest mulig stans for av- og påstigning tillatt». Å parkere foran dette skiltet, som flere gjorde mandag, er ikke et gyldig smutthull.

– Det er parkering forbudt på hele området inne på flyplassen, med unntak av parkeringsplassen. Oppe ved hallen er det lov å stoppe for rask av- og påstigning, men selv om du er foran det skiltet står du fortsatt ulovlig, sier han.

- På ballen
Trine Krystad, leder for bærekraftprosjektet i Longyearbyen, sier buss- og taxinæringen, Avinor og Visit Svalbard skal ha et møte om parkeringssaken fredag 6. mars.

– Vi er på ballen, og er klar over at det kanskje har vært noen utfordringer. Vi er avhengige av at mange samarbeider og drar i samme retning, men da må vi ha en felles forståelse om at dette er viktig, sier Krystad.

Hun understreker at ordningen bare har vart i et par uker, og at «innlæringsfasen til lokalbefolkningen kanskje må forlenges litt»

Se bildet større

Flybusser, turister, taxier og feilparkerte personbiler i skjønn forening utenfor ankomstterminalen. Avinor sier de sliter med å få lokalbefolkningen til å innrette seg etter parkeringsreglene. FOTO: Geir Barstein

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!