Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Du høye himmel for en brannbilkran

Fra toppen av liften på brannbilen blir det meste på bakken smått. Maks høyde er 32 meter, som gjør at brannvesenet skal kunne komme seg over alt av bygg i Longyearbyen. FOTO: Christopher Engås

Du høye himmel for en brannbilkran

Fra 32 meter over bakken er det ikke måte på hvor mye brann man kan slokke.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.09.2014 kl 08:08

Sikkerhetsstropper festes fra rygg til korg, og man begynner turen oppover i en svakt gyngende kran. Når korga har passert toppen av brannstasjonen med noen meter, og kald vind som ikke finnes på bakken begynner å rive litt i kjakene og i korga, begynner det å bli i høyeste laget for normale mager.

Det er da underbrannmester Jann-Egil Gjerde kommer med de betryggende ordene.

– Nå er vi halvveis til toppen.

Alt tenkt på

Longyearbyen brannvesens nye stolthet er levert av Braco på Asker. Det er en Bronto skylift, som er montert på et chassis laget av den svenske lastebilprodusenten Scania. 410 hestekrefter og firehjulstrekk er fin teknologi, men bare en brøkdel av det som finnes på bilen.

– Den er spekket med alt av moderne utstyr, og det har faktisk tatt mange år å utvikle all teknologien som finnes på bilen, forteller Gjerde.

Når en får forklart hva bilen inneholder, sitter en igjen med følelsen av at absolutt alt er tenkt på.

Elektronikk

Montert under korga er en vannkanon som kan levere flere hundre liter vann i minuttet. Under korga er det sprinkleranlegg, i tilfelle det skulle begynne å brenne under den. Og det kan saktens skje. På utstrakt kran kan korga faktisk flyttes 20 meter bortenfor bilen.

– I en tenkt situasjon kan vi stå ei gate under en brann og slokke effektivt, sier Gjerde.

Posisjonen og begrensningene til korga reguleres effektivt ved hjelp av elektroniske instrumenter bakpå bilen. De som er oppe i korga styrer den, men den kan også styres nedenfra – og de oppe og nede kommuniserer effektivt gjennom talesystemene.

Blir brukt mye

I forrige uke fikk Longyearbyen brannvesen første del av innføringen i bruk fra produsenten, og i disse tider jobbes det med å videreføre informasjonen til befal og reservebefal i etaten. Det er viktig at så mange som mulig kan bruke bilens funksjoner.

– Håper du at du aldri får bruk for bilen?

– Vi får jo bruk for bilen, og den vil bli brukt mye framover i øvingssammenheng. Men jeg håper selvsagt at vi unngår å få en storbrann, sier Jann-Egil Gjerde.

Løfter bilen

For mange kan det pussigste med å se en slik brannbil i aksjon være at den løfter seg selv bokstavelig talt opp av hjulene under arbeid. Men dette er nødvendig for at den skal stå stødigst mulig under bruk av krana.

At den står stødig er betryggende når man nærmer seg 30 meter over bakken, og ikke har turt å se ned på ei stund. Når reporteren gjør det, er det faktisk ikke så mye verre enn det var da magen holdt på å vrenge seg på 15 meters høyde.

– Man merker ikke forskjellene når man er kommet over en viss høyde, sier Gjerde, som har fått erfaring med høyteturene. Han må innrømme en ting.

– Det er litt morsomt å øve med så flott utstyr.

Nøkkelord

Se bildet større

Brannbilen er spekket med teknologi, og noe av det har tatt tiår å utvikle. FOTO: Christopher Engås

Se bildet større

Fra korga kan brannmannskap styre det meste, og kommunisere med bakkemannskapet. FOTO: Christopher Engås

Se bildet større

Datamaskiner sørger for at bilen står i vater. Underbrannmester Jann-Egil Gjerde kan kjøre krana fra bakken, og ser hvor grensene går for hvor langt ut fra bilen korga kan kjøres. FOTO: Christopher Engås

Se bildet større

Mannen i korga blir liten når krana er strekt ut i sin fulle lengde. FOTO: Christopher Engås

Se bildet større

Underbrannmester Jann-Egil Gjerde kan styre korga med stor presisjon fra sin posisjon i høyden. FOTO: Christopher Engås

Siste nytt i Nyheter

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Utforkjøring ved Nybyen

En bil endte fredag morgen i grøfta mellom skolen og Nybyen.

Vil styrke barnevern

Leder i familie- og kulturkomiteen, Svein Harberg, mener barnevernet bør styrkes slik at det blir et kompetansemiljø.

Færre småbarn

Fra 157 til 98 småbarn på tre år.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Positive fastlandselever

I år er det seks skoleelever fra fastlandet som går på Longyearbyen skole. Ordningen bidrar til å styrke skoletilbudet i Longyearbyen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!