Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Dropper Svalbard i seilingsplanen

«AIDAcara» står fremdeles på seilingsplanen til Longyearbyen neste år, men flere cruiseskip er usikre eller har varslet at de ikke kommer i 2015. FOTO: Eirik Palm

Dropper Svalbard i seilingsplanen

AIDAcara har meldt ankomst også i 2015, men nå kommer nedgangen i cruisetrafikken som følge av tungoljeforbudet på Svalbard

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.10.2014 kl 10:57

Til nå har 26 skip meldt ankomst til Longyearbyen for sesongen 2015. I fjor på denne tiden var tallet rundt 30. I tillegg er flere anløp fremdeles usikre.

Ventet
– Sannsynligvis kommer vi til å få noen ekstra, men samtidig kan det komme noen kanselleringer, sier Rikhart Olsen Ingerø, som er trafikk- og sikkerhetansvarlig ved Longyearbyen havn.

Det har vært ventet at flere cruiseskip vil kutte ut anløp på Svalbard på grunn av forbudet mot tungolje som trer i kraft fra 1. januar neste år. En konsekvens av forbudet er at anløp i Ny-Ålesund og ikke minst Magdalenefjorden nordvest på Spitsbergen, ikke lenger er tillatt for skip som går på tungolje. Det gjelder de fleste oversjøiske cruiseskipene.

I Isfjorden er det imidlertid tillatt for skipene å komme inn, men i oktober i fjor varslet deler av cruisenæringen at Svalbard kuttes.

– Heller mange små
Blant annet dropper «Costa Pacifica» Svalbard neste sommer. Skipet har kapasitet til 3.780 passasjerer og et mannskap på 1.100, og var det største som besøkte Longyearbyen i sommer.

– Tungoljeforbudet får konsekvenser. Costa-rederiet sa klart fra at med unntak av ett skip, så har de kuttet ut Svalbard, sier reiselivssjef Ronny Brunvoll.
Det ene skipet han viser til, er «Costa NeoRomantica», med 1.356 passasjerer og et mannskap på 600.

Brunvoll legger ikke skjul på at han er spent, men sier samtidig at det utfra logistikk og kapasitet i Longyearbyen er bedre med mange små skip, enn få store.
 
Uavklart for gigant
Det ligger imidlertid an til at tonnasjen går opp, for MSC Cruises har varslet ankomst med MSC «Splendida», et skip som måler 333,5 meter fra hekk til baug og som har plass til 3.900 passasjerer i tillegg til et mannskap på 1.313. Skipet er så stort at det er usikkert om det er mulig å fortøye det ved kaia.

– Det er i så fall det største noensinne, men det er fremdeles usikkert, sier havnesjef Kjetil Bråten og fortsetter:

– Det krever et ekstra fortøyningsarrangement. Vi har ikke fått noen kansellering, og på nettet står den oppført med seilinger til Svalbard, sier han.

Da forslaget om tungoljeforbud var ute til høring i 2010, sa reiselivsrådet på Svalbard at deler av handelsnæringen i Longyearbyen kan tape mellom 20 og 40 prosent av omsetningen. I tillegg advarte reiselivsrådet mot at havneinntektene kan halveres til tre-fire millioner kroner, mens Svalbards miljøvernfond risikerer å miste fem-seksmillioner kroner årlig.

Kings Bay vil også miste inntekter og forskernes kostnader kan dermed øke fordi inntekter fra cruisetrafikken her har finansiert deler av driften.
 
«Grønnere» cruiseskip
Men det er ikke bare på Svalbard at cruisenæringen møter tøffere miljøkrav. Sør for 62 grader nord er det nå en ekstra avgift for å seile med tungolje, sier Erik Joachimsen, direktør i Cruise Northern Norway and Svalbard (CNNS).

Utslippsregulerte soner (ECA – emission control areas) øker i omfang og utslippskravene i de regulerte sonene vil bli gradvis strengere. Det er allerede innført i Nordsjøen, og i 2020 vil det også gjelde havområdet utenfor Nord-Norge. Siden flere store land innfører slike soner, tvinges cruisenæringen til å bygge mer miljøvennlige skip, mener Joachimsen.
Etter det Svalbardposten forstår, vurderer flere cruiserederier nå å bygge skip som går på LNG, gass som kjøles ned til flytende form og dermed komprimeres 600 ganger.

– Jeg tror ikke det blir bygd flere skip som er så lite miljøvennlig som i dag. Rederiene er veldig bevisst på det, og har blant annet betalt NOx-avgift til Norge. Disse pengene får de også tilbake ved miljøtiltak, og mange skip installerer utstyr for å gjøre dem renere, sier CNNS-direktøren.

– Det kan godt hende det blir en liten nedgang på Svalbard neste år. Så får vi se hvor
flink reiselivsnæringen i Longyearbyen er til å omstille seg og utvikle landtilbud i Isfjorden. Jeg tror det kan være en veldig positiv utfordring for reiselivet. Det reduserer også kostnadene til rederiene ved at det blir kortere seiling, sier Erik Joachimsen.

Se bildet større

Reiselivssjef Ronny Brunvoll mener det er bedre med mange små skip enn få store. Årsaken er kapasiteten i Longyearbyen. Her sammen med Avinor-sjef Morten Ulsnes under et seminar om reiseliv og opplevelsesøkonomi tidligere i høst. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Havnesjef Kjetil Bråten. FOTO: Helle Gannestad

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!