Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Dropper Svalbard i seilingsplanen

«AIDAcara» står fremdeles på seilingsplanen til Longyearbyen neste år, men flere cruiseskip er usikre eller har varslet at de ikke kommer i 2015. FOTO: Eirik Palm

Dropper Svalbard i seilingsplanen

AIDAcara har meldt ankomst også i 2015, men nå kommer nedgangen i cruisetrafikken som følge av tungoljeforbudet på Svalbard

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.10.2014 kl 10:57

Til nå har 26 skip meldt ankomst til Longyearbyen for sesongen 2015. I fjor på denne tiden var tallet rundt 30. I tillegg er flere anløp fremdeles usikre.

Ventet
– Sannsynligvis kommer vi til å få noen ekstra, men samtidig kan det komme noen kanselleringer, sier Rikhart Olsen Ingerø, som er trafikk- og sikkerhetansvarlig ved Longyearbyen havn.

Det har vært ventet at flere cruiseskip vil kutte ut anløp på Svalbard på grunn av forbudet mot tungolje som trer i kraft fra 1. januar neste år. En konsekvens av forbudet er at anløp i Ny-Ålesund og ikke minst Magdalenefjorden nordvest på Spitsbergen, ikke lenger er tillatt for skip som går på tungolje. Det gjelder de fleste oversjøiske cruiseskipene.

I Isfjorden er det imidlertid tillatt for skipene å komme inn, men i oktober i fjor varslet deler av cruisenæringen at Svalbard kuttes.

– Heller mange små
Blant annet dropper «Costa Pacifica» Svalbard neste sommer. Skipet har kapasitet til 3.780 passasjerer og et mannskap på 1.100, og var det største som besøkte Longyearbyen i sommer.

– Tungoljeforbudet får konsekvenser. Costa-rederiet sa klart fra at med unntak av ett skip, så har de kuttet ut Svalbard, sier reiselivssjef Ronny Brunvoll.
Det ene skipet han viser til, er «Costa NeoRomantica», med 1.356 passasjerer og et mannskap på 600.

Brunvoll legger ikke skjul på at han er spent, men sier samtidig at det utfra logistikk og kapasitet i Longyearbyen er bedre med mange små skip, enn få store.
 
Uavklart for gigant
Det ligger imidlertid an til at tonnasjen går opp, for MSC Cruises har varslet ankomst med MSC «Splendida», et skip som måler 333,5 meter fra hekk til baug og som har plass til 3.900 passasjerer i tillegg til et mannskap på 1.313. Skipet er så stort at det er usikkert om det er mulig å fortøye det ved kaia.

– Det er i så fall det største noensinne, men det er fremdeles usikkert, sier havnesjef Kjetil Bråten og fortsetter:

– Det krever et ekstra fortøyningsarrangement. Vi har ikke fått noen kansellering, og på nettet står den oppført med seilinger til Svalbard, sier han.

Da forslaget om tungoljeforbud var ute til høring i 2010, sa reiselivsrådet på Svalbard at deler av handelsnæringen i Longyearbyen kan tape mellom 20 og 40 prosent av omsetningen. I tillegg advarte reiselivsrådet mot at havneinntektene kan halveres til tre-fire millioner kroner, mens Svalbards miljøvernfond risikerer å miste fem-seksmillioner kroner årlig.

Kings Bay vil også miste inntekter og forskernes kostnader kan dermed øke fordi inntekter fra cruisetrafikken her har finansiert deler av driften.
 
«Grønnere» cruiseskip
Men det er ikke bare på Svalbard at cruisenæringen møter tøffere miljøkrav. Sør for 62 grader nord er det nå en ekstra avgift for å seile med tungolje, sier Erik Joachimsen, direktør i Cruise Northern Norway and Svalbard (CNNS).

Utslippsregulerte soner (ECA – emission control areas) øker i omfang og utslippskravene i de regulerte sonene vil bli gradvis strengere. Det er allerede innført i Nordsjøen, og i 2020 vil det også gjelde havområdet utenfor Nord-Norge. Siden flere store land innfører slike soner, tvinges cruisenæringen til å bygge mer miljøvennlige skip, mener Joachimsen.
Etter det Svalbardposten forstår, vurderer flere cruiserederier nå å bygge skip som går på LNG, gass som kjøles ned til flytende form og dermed komprimeres 600 ganger.

– Jeg tror ikke det blir bygd flere skip som er så lite miljøvennlig som i dag. Rederiene er veldig bevisst på det, og har blant annet betalt NOx-avgift til Norge. Disse pengene får de også tilbake ved miljøtiltak, og mange skip installerer utstyr for å gjøre dem renere, sier CNNS-direktøren.

– Det kan godt hende det blir en liten nedgang på Svalbard neste år. Så får vi se hvor
flink reiselivsnæringen i Longyearbyen er til å omstille seg og utvikle landtilbud i Isfjorden. Jeg tror det kan være en veldig positiv utfordring for reiselivet. Det reduserer også kostnadene til rederiene ved at det blir kortere seiling, sier Erik Joachimsen.

Se bildet større

Reiselivssjef Ronny Brunvoll mener det er bedre med mange små skip enn få store. Årsaken er kapasiteten i Longyearbyen. Her sammen med Avinor-sjef Morten Ulsnes under et seminar om reiseliv og opplevelsesøkonomi tidligere i høst. FOTO: Eirik Palm

Se bildet større

Havnesjef Kjetil Bråten. FOTO: Helle Gannestad

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!