Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Drømmefly på Svalbard

Interessen var stor for Boeings nye passasjerfly 787 Dreamliner under oppholdet i Longyearbyen onsdag ettermiddag. FOTO: Birger Amundsen

Drømmefly på Svalbard

Drømmeflyet Boeing 787 Dreamliner landet onsdag ettermiddag på Svalbard lufthavn, og påkalte atskillig oppmerksomhet blant de mange som hadde møtt fram.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.09.2010 kl 14:37

– Flyet foretok først en «lowpass», en lavtflyging over flyplassen, gjorde en runde og landet før tiden, sier lufthavnsjef Ole M. Rambech.

Flygingen til Svalbard inngår i testprogrammet for det flunkende nye flyet, uten en eneste ordinær passasjer om bord. Hele flykroppen er fylt med rad på rad med datamaskiner og annet teknisk utstyr.

Skuelystne

De som var så heldige å slippe inn på flyplassen, flokket seg rundt flyet og betraktet den ruvende maskinen med stor interesse. Og da særlig de to store motorene.

Boeing 787 Dreamliner er et langdistansefly med plass til mellom 210 og 250 passasjerer, og er Boeing første nye modell på 13 år. Flyet har atskillig lavere drivstofforbruk og lettere skrog enn eldre flytyper.

Lori Gunter i Boeing-fabrikken forteller at flyet sannsynligvis vil komme i trafikk innen neste sommer.

Gunter inviterer Svalbardposten om bord, men gjør det klart at fotografering ikke er tillatt, bortsett fra i cockpit.

Nødlandingsplass

Rambech sier at Boeing ønsker å bruke Svalbard lufthavn som nødlandingsplass når flytypen settes i kommersiell drift.

– Flymannskapet sa at det var en helt perfekt og «smooth» landing, uten noen som helst problemer, sier en tydelig fornøyd lufthavnsjef.

Flyet er utstyrt med to motorer med en kraft som langt overgår langdistansefly med flere motorer.

Flykaptein Randall Neville forteller at testmaskinen er det andre Boeing 787-flyet som er bygd. Han viser stolt fram den hypermoderne cockpiten.

Neville sier videre at noe av det viktigste med testflygingen er å sjekke navigasjonssystemene under flyging lengst nord. Planen er å sette flytypen inn i kommersiell trafikk over Nordpolen fra USA til Asia.

Til Grønland

Flyet ankom fra Keflavik i Island, etter å ha oppholdt seg der i én uke, og returnerer via Thulebasen nordvest i Grønland, videre til Boeing-fabrikken i Seattle.

Neville understreker viktigheten av flyplassen i Longyearbyen, fordi den ligger så langt nord som den gjør og derfor vil fungere utmerket som backup-flyplass.

Last ned vedlegg

Dreamliner2.jpg

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!