Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Driftsproblemer i Svea Nord

Tekniske problemer og vanskelig fjell skaper problemer for kullproduksjonen i Svea Nord. FOTO: Birger Amundsen

Driftsproblemer i Svea Nord

En rekke driftsproblemer i Svea Nord gjør at kull-produksjonen hittil i år ligger langt under budsjettet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Gruvesjef Per Nilssen i Svea Nord sier at de mange driftsavbrudd har medført at produksjonen ligger 400.000 tonn lavere enn budsjettert.
Nilssen understreker samtidig at noe av dette også skyldes at produksjonen kom i gang senere enn planlagt etter brannen. Bare timer etter at produksjonen kom i gang 1. april, etter åtte måneders brannavbrudd, gikk et ras som forårsaket ytterligere tre ukers produksjonsstans.
– I den reviderte prognosen er det kalkulert med 2,6 millioner tonn innen utgangen av året. I løpet av februar neste år skal vi ha skipet ut 3 millioner tonn, sier Nilssen.

Driftsavbrudd
– Det har gått litt i rykk og napp den siste tiden. Akkurat nå er vi inne i et område med forkastninger og svært løs ligg, sier gruvesjefen.
Liggforholdene skaper problemer for den tunge strosseutrustningen og bidrar til redusert produksjon.
Tidligere i måneden var det problemer med transportbel-tene i gruva. Mandag måtte deler av strossekjettingen skiftes ut. En mindre metangass-lekkasje medførte også ett døgns driftsstans.
– Vi har produsert over 300.000 tonn hittil denne måneden, men det er klart at de mange avbrudd vi har hatt er svært irriterende, sier Nilssen.
Sårbart system
Systemet er sårbart for driftsforstyrrelser. Når kullproduksjonen ikke går som planlagt forplanter det seg i hele Svea-anlegget.
Oppfaringen av ny produksjonsstoll ligger også etter skjema. Produksjon og oppfaring må hele tiden følge hverandre så det ikke oppstår forsinkelser når et strossepanel er utdrevet.
Nilssen regner med at strosse C4 vil være ferdig utdrevet innen utgangen av februar neste år. Innen den tid må stoll CT-18 og to parallelle strossestoller være oppfart.
Løs ligg skaper også problemer for de nærmere 100 tonn tunge oppfaringsmaskinene.
– Vi må grave ut all løskull og kjøre inn ny masse for overhodet å få maskinen framover, sier Nilssen.
Samtidig medfører forkastningen og vanskelige hengforhold at det må boltes atskillig tettere enn det som er vanlig.

Anstrengt økonomi
Kullskip står nærmest i kø innover Van Mijenfjorden for å skipe kull sørover i Europa. Redusert kullproduksjon får også konsekvenser her. Onsdag lå et skip og ventet på kull av rett kvalitet.
Alt i Svea er strukket til det ytterste. Store Norske trenger penger i en noe slunken kasse. Brannen og forsinkelse av forsikringsutbetalingen medfører anstrengt økonomi i gruveselskapet. Derfor er det om å gjøre å få kull skipet sørover så raskt som mulig.
– Det er på en knivegg hele tiden og det er ingen god situasjon. Når vi i tillegg sliter med utstyret er ikke det særlig motiverende, sier Per Nilssen.

Siste nytt i Nyheter

Nominert til ærespris for arbeidet under skredet

Sysselmannsførstebetjent Trond Olsen ledet redningsarbeidet.

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!