Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Driftsproblemer i Svea Nord

Tekniske problemer og vanskelig fjell skaper problemer for kullproduksjonen i Svea Nord. FOTO: Birger Amundsen

Driftsproblemer i Svea Nord

En rekke driftsproblemer i Svea Nord gjør at kull-produksjonen hittil i år ligger langt under budsjettet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Gruvesjef Per Nilssen i Svea Nord sier at de mange driftsavbrudd har medført at produksjonen ligger 400.000 tonn lavere enn budsjettert.
Nilssen understreker samtidig at noe av dette også skyldes at produksjonen kom i gang senere enn planlagt etter brannen. Bare timer etter at produksjonen kom i gang 1. april, etter åtte måneders brannavbrudd, gikk et ras som forårsaket ytterligere tre ukers produksjonsstans.
– I den reviderte prognosen er det kalkulert med 2,6 millioner tonn innen utgangen av året. I løpet av februar neste år skal vi ha skipet ut 3 millioner tonn, sier Nilssen.

Driftsavbrudd
– Det har gått litt i rykk og napp den siste tiden. Akkurat nå er vi inne i et område med forkastninger og svært løs ligg, sier gruvesjefen.
Liggforholdene skaper problemer for den tunge strosseutrustningen og bidrar til redusert produksjon.
Tidligere i måneden var det problemer med transportbel-tene i gruva. Mandag måtte deler av strossekjettingen skiftes ut. En mindre metangass-lekkasje medførte også ett døgns driftsstans.
– Vi har produsert over 300.000 tonn hittil denne måneden, men det er klart at de mange avbrudd vi har hatt er svært irriterende, sier Nilssen.
Sårbart system
Systemet er sårbart for driftsforstyrrelser. Når kullproduksjonen ikke går som planlagt forplanter det seg i hele Svea-anlegget.
Oppfaringen av ny produksjonsstoll ligger også etter skjema. Produksjon og oppfaring må hele tiden følge hverandre så det ikke oppstår forsinkelser når et strossepanel er utdrevet.
Nilssen regner med at strosse C4 vil være ferdig utdrevet innen utgangen av februar neste år. Innen den tid må stoll CT-18 og to parallelle strossestoller være oppfart.
Løs ligg skaper også problemer for de nærmere 100 tonn tunge oppfaringsmaskinene.
– Vi må grave ut all løskull og kjøre inn ny masse for overhodet å få maskinen framover, sier Nilssen.
Samtidig medfører forkastningen og vanskelige hengforhold at det må boltes atskillig tettere enn det som er vanlig.

Anstrengt økonomi
Kullskip står nærmest i kø innover Van Mijenfjorden for å skipe kull sørover i Europa. Redusert kullproduksjon får også konsekvenser her. Onsdag lå et skip og ventet på kull av rett kvalitet.
Alt i Svea er strukket til det ytterste. Store Norske trenger penger i en noe slunken kasse. Brannen og forsinkelse av forsikringsutbetalingen medfører anstrengt økonomi i gruveselskapet. Derfor er det om å gjøre å få kull skipet sørover så raskt som mulig.
– Det er på en knivegg hele tiden og det er ingen god situasjon. Når vi i tillegg sliter med utstyret er ikke det særlig motiverende, sier Per Nilssen.

Siste nytt i Nyheter

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Vender stadig tilbake

Isbjørnbinna med de to ungene næmer seg Longyearbyen igjen. Sysselmannen bruker store ressurser på å holde bjørnene unna byen.

Jaget bjørnene østover

Isbjørnbinna og de to ungene som ble observert rett utenfor Longyearbyen søndag morgen er nå drevet østover og vekk fra byen. Søndag ettermiddag avsluttet Sysselmannen aksjonen.

Sysselmannen lokaliserte isbjørnene i ett-tiden natt til lørdag og fikk drevet dem innover i Foxdalen ved hjelp av helikopter og snøskutere.

Bjørnespor ved Passhytta

Ferske spor etter binne med unge er observert ved Passhytta i Eskerdalen. Sysselmannen ber folk som er ute i terrenget om å ta sine forholdsregler.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!