Det blir ikke jetfly i Tromsø

Mandag ble det avgjort at ambulanseflytjenesten til Svalbard ikke blir styrket med jetfly i Tromsø. Sysselmann Kjerstin Askholt er skuffet.

5. august ble en leir med ungdommer fra British Schools Expedition Society angrepet av en isbjørn ved Von Postbreen. Ambulanser bringer de skadde til ambulanseflyene, som tar dem til Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN). En nevrokirurg fikk ikke plass på propellflyene på vei nordover, men fikk være med postflyet som hadde avgang på samme tid.
Publisert

Det blir et jetfly på Gardermoen fra 2019, resten av flytjenesten blir som i dag, skriver Luftambulansetjenesten ANS i en pressemelding.

Avgjørelsen ble tatt av de administrerende direktørene i landets fire regionale helseforetak. De eier Luftambulansetjenesten ANS som også flyr til Svalbard.

– Det store spørsmålet jeg sitter igjen med er hvordan Svalbard ble vurdert. Nå har vi en situasjon der vanlige passasjerer og post kommer med jetfly, mens pasienter kommer med propellfly. Jeg kan ikke se at en slik avgjørelse kan tas før den har vært oppe i Polarutvalget. Da fungerer ikke systemet, slik jeg ser det. Det syns jeg er uheldig i en så viktig sak, sier sysselmann Kjerstin Askholt.

I mai kom meldingen om at Luftambulansetjenesten skulle stasjonere jetfly både i Tromsø og Oslo.

Dette skulle utgjøre et kvantesprang for beredskapen på Svalbard. Jetfly er raskere, har lengre rekkevidde og kan ikke minst ta mer last enn dagens propellfly. I innstillingen til dagens møte ble det imidlertid gjort helomvending, uten at Svalbard var med i prosessen.

– Selv om vi har påpekt at dette er en sak som burde opp i Polarutvalget før avgjørelsen tas, ble det likevel tatt en avgjørelse i dag, sier Askholt.

Helse- og omsorgsdepartementet skal orientere Polarutvalget om saken først fredag.

Hun viser også til DSB-rapporten etter skredet fra Sukkertoppen i desember i fjor, som blant annet sier: «På bakgrunn av Svalbardmeldingen, Sysselmannens revisjon av Svalbard ROS, den pågående skred- kartleggingen og denne evalueringsrapporten anbefales det at ulike sektormyndigheter i samarbeid definerer nivåer for risikoaksept, og videre hvordan beredskapen skal dimensjoneres.»

I pressemeldingen sin viser Ambulansetjenesten til at Helse Nord hadde et ønske om å innføre jetfly også i Tromsø for å styrke beredskapen for Svalbard, men denne løsningen ble for dyr til å gjennomføre.

Ambulanseflytjenesten har i dag ni fly plassert på sju baser. Gardemoen (2) Ålesund, Brønnøysund, Bodø, Tromsø, Alta (2) og Kirkenes.

Anskaffelsen av nye ambulanseflytjenester fra 2019 sendes ut på anbud i løpet av en uke med endelig avgjørelse sommeren 2017. Kontrakten tegnes for seks år med mulighet til forlengelse til 2030. Dagens konklusjon danner grunnlaget for anskaffelsen. Innholdet i dokumentet er de regionale helseforetakenes bestilling til Luftambulansetjenesten ANS.

Powered by Labrador CMS