Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Denne tråleren kan utfordre fiskevernsonen

Den omstridte norske fiskevernsonen rundt Svalbard er igjen i søkelyset etter at den tyske tråleren «Kiel» fisket for mye hyse. Verken skipperen eller rederiet har vedtatt bøtene. Bilde fra Wikipedia. FOTO: RaBoe

Denne tråleren kan utfordre fiskevernsonen

Et tysk rederi vurderer om de skal gå rettens vei etter å ha blitt tatt med for mye hyse utenfor Hopen. Det kan ende med en prinsippavgjørelse om den norske fiskevernsonen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
20.09.2012 kl 13:33

Den tyske tråleren «Kiel» ble opprakt av kystvaktskipet «Bergen» i fiskevernsonen utenfor Hopen 5. september. Inspektørene sjekket to fangster, og fant ut at fiskerne hadde tatt mer hyse enn de hadde lov til. Det medførte et forelegg på 40.000 kroner til rederiet, samt en bot til skipperen på 15.000 kroner. Ingen av dem har vedtatt bøtene.


– Forskjellsbehandling

Rederiet Deutsche Fischfang-Union mener norske myndigheter forskjellsbehandler, og vurderer å ta saken til retten.

– Rederiet reagerer på det de mener er forskjellsbehandling på norske og utenlandske fartøy. De tar nå stilling til om de skal gå rettens vei for en prinsippavgjørelse, sier rederiets forsvarer, Hallvard Østgård.

Det tyske rederiet kan dermed komme til å utfordre den omstridte fiskevernsonen rundt Svalbard. En eventuell rettssak er allerede berammet til 20. november i Nord-Troms tingrett.

Bakgrunnen for boten og inndragningsforelegget var at tråleren hadde fanget for mye hyse.

– Båten hadde to hal, og innslaget av hyse var for høyt i begge halene, forteller politiadvokat Morten Hermansen i Troms politidistrikt.

Det er en grense på 19 prosent hyse per hal, eller fangst for skip fra EU og Færøyene. De to halene inneholdt over 30 prosent hyse. Norske, russiske og grønlandske skip har ikke denne begrensningen.

– Det første halet er straffbart, men ikke uaktsomt, siden fiskerne ikke kan vite hva slags fangst de får på forhånd, sier Hermansen.


Strid om retter

Ifølge lovverket, skulle «Kiel» ha avbrutt fisket og i stedet fortsatt i et annet område da de så at de hadde fått for mye hyse i den første fangsten. Det gjorde mannskapet ikke.

Det tyske rederiet mener det er her forskjellsbehandlingen skjer.

– Norske fartøy har hysekvote, og de kan derfor fiske uten hinder. Alle andre må bytte fangstområde hvis de får hyse. Rederiet ønsker en likebehandling i forhold til fiskevernsonen og Svalbardtraktaten, sier forsvarer Østgård.

Selve inspeksjonen 5. september skjedde på en ryddig måte, ifølge politiet.

– Mannskapet og rederiet samarbeidet med kystvakten, og vi slapp derfor å oppbringe fartøyet til Tromsø, sier politiadvokat Hermansen.

Kystvakten friga «Kiel» under ett døgn senere.


Kan ennå vedta

Siden skipperen og rederiet ikke har vedtatt bøtene, har politi­advokaten stevnet dem for retten. Saken skal opp for Nord-Troms tingrett 20. november.

– Grunnen til at vi allerede har berammet hovedforhandling, er at vi har med utenlandske personer å gjøre. Derfor var det nødvendig å stevne dem til en hovedforhandling der og da, sier politiadvokaten.

Både rederiet og skipperen har garantert for seg ved å overføre penger tilsvarende bøtene til den norske stat. Det betyr at rettssaken kan gjennomføres selv om skipperen og rederiet ikke møter til forhandlinger.

Rederiet og skipperen kan imidlertid vedta boten og forelegget innen rettssaken. Gjør de det, avsluttes saken og rettssaken avlyses. Forsvareren understreker at rederiet ennå ikke har bestemt seg.

– Vi venter fremdeles på de siste sakspapirene, og deretter skal rederiledelsen ta stilling til om de skal godta bøtene eller forfølge saken, sier Østgård.

Se bildet større

Kystvaktskipet «Bergen» brakte opp tråleren. Her er kystvaktskipet til kai i Longyearbyen 7. september. FOTO: Anders Fjellestad

Faktaboks

Fiskevernsonen ved Svalbard

Svalbardtraktaten gir alle lands borgere lik rett til fiske og fangst på Svalbard. Norge mener traktaten kun gjelder landområdene og territorialfarvannet på 12 nautiske mil rundt.

Norske myndigheter opprettet i 1977 en fiskerisone på 200 nautiske mil rundt Svalbard.

Alle kan fiske i sonen, men Norge regulerer fisket. Flere land nekter å anerkjenne sonen, og Norge har derfor i praksis ført en politikk som om Svalbardtraktaten hadde vært gjeldende.

De siste årene har Norge ført en mer aktiv forvaltningspolitikk i fiskevernsonen. Dette har igjen fått flere land til å stille spørsmål ved det juridiske grunnlaget for Norges syn.

Kilde: snl.no og Fridtjof Nansens Institutt (pdf-dokument)

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet er leteaksjonen nå avsluttet.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

 
Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Jubilerer med solid trøkk

Longyearbyen sykehus er 100 år.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!