Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Denne skal redde liv

Luftig pute: Store Norske ønsker å kjøpe en luftputebåt av denne typen. I søknaden til Sysselmannen opplyser selskapet at farkosten er på størrelse med en liten personbil og har en firtaktsmotor på 120 hestekrefter. FOTO: Hov pod hovercraft

Denne skal redde liv

Store Norske får bruke luftpute­båt for å styrke beredskapen i Svea til tross for at Miljøverndepartementet vil forby slike fartøy.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.03.2013 kl 14:24

Luftfartstilsynet har slått fast at redningsberedskapen ved Svea flyplass ikke er god nok. Store Norske trenger et redningsfartøy til bruk i våtområder rundt flyplassen, ved en eventuell flyulykke. Sammen med Luftfartstilsynet har gruve­selskapet kommet fram til at luftputebåt er det eneste egnede redningsfartøyet.

– Et alternativ ville vært å ha et helikopter stasjonert i Svea på sommerstid, men det ville vært et dyrt alternativ, sier flyplassjef Arnfinn Elvertrø.

Problem om sommeren

Områdene øst, sør og sørvest for Svea flyplass er våtområder: mudder, gjørme og grunt vann. Når det er is, kan man bruke snøskuter under en eventuell redningsaksjon. I de isfrie periodene vil det være vanskelig å bringe redningsmateriell til Braganzavågen og den innerste delen av Van Mijenfjorden. Båt er ikke mulig å bruke, opplyser Elvertrø.

Det er bare bruk av luftputebåt i åpen sjø som ikke krever tillatelse per i dag.

Sysselmannen tillater bruken av fartøyet, men tillatelsen gjelder kun for ett år fordi Miljøverndepartementet jobber med å revidere motorferdselsforskriften for Svalbard. Der er det foreslått å forby luftputebåt.

Store Norske vil likevel kjøpe båten.

– Hva dette innebærer for oss får vi se når den tid kommer, men jeg er sikker på at vi finner en god løsning på det, sier Arnfinn Elvertrø.


Vil forby luftputebåt

I 2008 lagde Direktoratet for naturforvaltning (DN) på oppdrag fra Miljøverndepartementet et forslag om å forby all bruk av luftputebåt på Svalbard. Saken ble betegnet som en hastesak, men siden er lite skjedd.

Forslaget ble lagt til side i påvente av endringer i svalbardmiljøloven, opplyser kommunikasjonsrådgiver Tone Hertzberg i departementet i en epost.

I forbindelse med en gjennomgang av forskrifter etter denne lovendringen, har DN på nytt foreslått å forby luftpute­fartøy. «Dette forslaget er nå til vurdering i departementet. Det tas sikte på at forslag til forskriftsendringer sendes på alminnelig høring i april», skriver Hertzberg.


Bråk

Et problem som framheves med luftputebåt er støy. Produsenten av redningsfartøyet Store Norske vil bruke i Svea, oppgir at støyen er målt til mellom 75 og 84 desibel på 35 meters avstand.

75 desibel tilsvarer støyen på et fortau i en sterkt trafikkert gate, mens 84 desibel er grenseverdien for lydnivå i arbeidsmiljøloven.

«Støyen fra en slik luftputebåt er med andre ord ikke ubetydelig», skriver Sysselmannen i sitt vedtak.

Etaten er også bekymret for at dyreliv kan forstyrres. De vedtar derfor at øvelseskjøring bare kan skje i åpen sjø, bortsett fra ved to anledninger etter 15. august, hvor selskapet kan kjøre i Braganzavågen.

Arnfinn Elvertrø i Store Norske er glad for vedtaket.

– Det er kjærkomment å ha en god nok beredskap, sier han.

Flyplassjefen forteller at de regner med at avtalen med leverandøren er i boks i slutten av denne uka.

Prislappen blir på rundt 350.000 kroner. Luftputebåten kommer til Svea med båt i juli eller august.

Se bildet større

Fornøyd: Flyplassjef Arnfinn Elvertrø styrker beredskapen i Svea. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet ble leteaksjonen avsluttet.

Lørdag var Sysselmannen i Bolterdalen for å kontrollere skutere og skuterkjøring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

 
En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!