Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Denne kaia er for liten

Grand Princess ved kai i Longyearbyen. FOTO: Karine Nigar Aarskog

Denne kaia er for liten

I 2015 starter arbeidet med å skaffe mer kaiplass. Det ser Svalbard Reiseliv fram til.

Tekst:

Publisert:

– Behovet er der allerede i dag. Utfordringen her oppe er at seilingssesongen er – enn så lenge – kort. Så vi har en tendens til opphopning i sesongen, og enkelte ganger har vi hatt fire-fem skip samtidig, sier Terje Aunevik, daglig leder i Pole Position.

«Himla styr»
Etterspørselen etter tjenester og behovet for plass på havna er ofte større enn tilbudet i Longyearbyen. 25. juli har blant annet tre cruiseskip meldt sin ankomst i Longyearbyen samtidig, og da blir det trangt.

Plassmangelen gjør ifølge Aunevik at det blir mye skifting på kaia ved at et fartøy må gå ut etter å ha ligget et par timer til fordel for et nytt. Det kompliserer den operative siden, samtidig som det ikke er et godt nok tilbud til cruiseskipene.
Den samme erfaringen har reiselivsjef Ronny Brunvoll.

– Jeg var og så på Costa Pasifica, da den la til, og så hvordan de mikket. Det var et himla styr for å få landgangene til å ligge stabilt, forteller han.

Costa Pasifica er et av skipene som er så lange at landgangene kommer på utsiden av kaia. Det er han ikke begeistret for.

– Det er veldig lite egnet for de store, sier han.

For kort liggetid
Nå har politikerne vedtatt ny havneplan for Longyearbyen. Her er det klart at det er langt fram til det bygges ei ny stor kai ved siden av bykaia, men allerede i 2015 starter byggingen av ei stor flytekai. Lokalstyreleder Christin Kristoffersen (Ap) tror det vil avhjelpe situasjonen, men sier målet er å få skipene til å ligge så lenge som mulig. Det blir det penger av i lokalsamfunnet.

– Det er gjort en undersøkelse i 2009 som viste at hver cruiseturist la igjen 750 kroner, sier hun.

– Noe av utfordringen er at de har kort liggetid. Får vi den økt, kan vi tilby flere tjenester til turistene, sier Kristoffersen, som mener Longyearbyen mangler 300 meter havnekapasitet.

Flytebrygga blir så stor at Aunevik mener det betyr et bedre tilbud for ekspedisjonscruiseskipene. Han mener også at inntektsmulighetene med ny kai er store.
I mellomtiden er kullkaia tatt i bruk igjen, og Pole Position kommer til å ta «en del grep» der for å gjøre den mer anvendelig for annen trafikk en industri.

– Men det er ikke førstevalget til båtene i dag, og kommer ikke til å bli det i framtida. Derfor bør ny ai komme så fort som mulig.

Andre satser også
Svalbard Reiseliv tror cruiseskipene kommer til å kreve bedre fasiliteter framover. Samtidig er målet å få dem til å bli enda lenger.

– Da er fasilitetene på kaia viktig, sier Brunvoll.

– Vi mener det er viktig at tilbudet over tid blir bedre, for det satses også andre steder, sier han.

Foreløpige tall for 2014 tyder på at cruisetrafikken for 2014 kan ligge på nivå med 2012 og 2013. Reiselivsnæringen er imidlertid svært spent på 2015, når det utvidede forbundet mot tungolje trer i kraft på Svalbard.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!