Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Den mobile fremtiden er her

Diakoniarbeider Torunn Sørensen i Svalbard kirke kan få inn kollekten på den tradisjonelle måten, eller med bankkort og betaling via mobiltelefon. I følge selskapet Valyou har nesten 70 prosent av de næringsdrivende på Svalbard nå åpnet for bruk av mobiltelefon som betalingsløsning på bankterminalene. FOTO: John Christian Nygaard

Den mobile fremtiden er her

Svalbard kirke er blant de første kirkene i landet som aksepterer betaling via mobiltelefon. Omtrent 70 prosent av de næringsdrivende i Longyearbyen har valgt å gjøre det samme.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
27.06.2015 kl 16:38

– Vi ønsker å være fremtidsrettet og gi folk muligheten, sier diakoniarbeider Torunn Sørensen på spørsmål om hvorfor kirken har valgt å ta i bruk den relativt nye teknologien som lar folk betale via mobiltelefon.

Selskapet Valyou, som eies av DNB, Sparebank1 og Telenor, har utviklet en app som gjør det mulig å betale for varer og tjenester ved at man legger mobiltelefonen over betalingsterminalen, i stede for å bruke bankkort. Men om det blir noen umiddelbar suksess i Svalbard kirke, gjenstår å se.

– Vi har ennå ikke hatt noen som har betalt med mobiltelefon, og det har heller ikke vært noen turister som har bedt om å få gjøre det. Det blir nok ikke en hit før flere eventuelt har lagt det inn på telefonen sin, sier Sørensen.

– Men det begynner å bli vanskelig å skylde på at man ikke har kontanter under kollekten?

– Ja, nå handler det vel bare om folks giverglede, sier Sørensen og ler, før hun legger til at kirken også har begynt å akseptere betaling med bankkort for de som ønsker å benytte seg av det under kollekten.

Det blir nok ikke en hit før flere eventuelt har lagt det inn på telefonen sin.

– Spennende
Viktoria Erngard, daglig leder i Valyou, er naturligvis positiv til at så mange næringsdrivende på Svalbard har valgt å tilby denne betalingsmåten.

– Det er spennende at vi begynner å få opp byer med god dekning, hvor det er mulig å gå rundt med bare mobilen og allikevel kunne betale for ting, sier Erngard, og trekker frem Bodø som et annet eksempel hvor dekningen på tjenesten begynner å bli god.

Hun tror også at turistene på sikt i større grad vil ønske å benytte seg av en slik type betalingsløsning.

– Vi vet at det i land som for eksempel England, Frankrike og Spania har blitt mer og mer vanlig at man benytter seg av slik betalingsteknologi, og vi vet jo at det er veldig mange internasjonale besøkende på Svalbard, sier Erngard.

Leder for Svalbard næringsforening, Leif Terje Aunevik, mener utviklingen er helt i tråd med det Longyearbyen skal være:

– Vi har jo tradisjonelt sett alltid vært et sted som brukes til å prøve ut ny teknologi.

Aunevik er overbevist om at den relativt nye teknologien som åpner for betaling via mobiltelefon er kommet for å bli.

– Jeg tror mobilen bare vil bli enda mer vanlig å bruke til en rekke formål i fremtiden. Vi har nok bare sett begynnelsen, sier Aunevik,
som mener Svalbard må fortsette å ta ibruk ny teknologi når den kommer.

– Men samtidig må det ikke bli slik at man mister jobber her som følge av teknologisk utvikling.

Her på apoteket er det jo også en del som er bekymret for smitte, og da føles det kanskje greit å slippe å taste inn pinnkode på betalingsterminalen.

Få brukere
Apoteker Borghild Ø. Yttredal ved Apotek 1 på Lompen-senteret i Longyearbyen har også tatt i bruk den nye teknologien.

– Det har vært to kunder som har valgt å bruke mobiltelefonen til å betale med, sier Yttredal, og forklarer at det er langt flere som bruker bankkort med lignende funksjon.

– Tror du dette blir en trend i fremtiden?

– Det har jeg ingen formening om, men det virker som et trygt system å bruke. Her på apoteket er det jo også en del som er bekymret for smitte, og da føles det kanskje greit å slippe å taste inn pinnkode på betalingsterminalen, sier Yttredal og smiler.


Ikke tatt i bruk
Morten Helliksen, daglig leder ved Svalbardbutikken, forteller at butikkens terminaler støtter betaling ved mobiltelefon, men at det på nåværende tidspunkt ikke er tatt i bruk.

– Vi har ikke opplevd noen etterspørsel etter å få betale med mobiltelefonen, men det er en mulighet som ligger der og kan tas i bruk, sier Helliksen, og legger til at han tror det kan bli stor etterspørsel på mobil betaling om markedsføringen av teknologien blir større i tiden som kommer.

Nøkkelord

Se bildet større

Apoteker Borghild Ø. Yttredal har hatt to kunder som har valgt å betale med hjelp av mobiltelefonen. FOTO: John Christian Nygaard

Se bildet større

Morten Helliksen, daglig leder ved Svalbardbutikken, forteller at betalingsterminalene i butikken støtter den nye teknologien, men at den på nåværende tidspunkt ikke er tatt i bruk. FOTO: John Christian Nygaard

Valyou

Valyou er en app hvor man kan legge inn en mobil utgave av bankkortet sitt, og betale for varer og tjenester ved å holde mobiltelefonen inntil betalingsterminalen.

Løsningen er utviklet i samarbeid mellom Telenor og DNB. Valyou eies av Telenor, DNB og SpareBank 1.

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!