Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

De første tjenesteskutene

Den første båten som er nevnt som sysselmannens skute er denne ved navnet «Svalbard». FOTO: Ukjent

De første tjenesteskutene

Sysselmannens båter har alltid vært viktige på Svalbard. Oversikten over hvilke båter som har gått i sysselmannens tjeneste er likevel mangelfull.

Tekst:

Publisert:

– Etter krigen ble driften av sysselmannsfartøyet overtatt av Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning, det som i dag er Redningsselskapet. Resten av året gikk båtene som redningsskøyter. Hverken Sysselmannen eller Redningsselskapet har fullstendige arkiv, sier Per Kyrre Reymert.

Reymert er arkeolog og tidligere kulturminnerådgiver hos Sysselmannen. Sammen med Oddleif Moen gjorde han undersøkelser om sysselmannsskutene i forbindelse med Thor Bjørn Arlovs bok Den siste mann. Historien om Sysselmannen på Svalbard, som kom i 2011.

«Svalbard» først
Den første båten som blir nevnt er «Svalbard» som trolig kom en gang på slutten av 1920-tallet og opererte til en gang utpå 1930-tallet. Skuta skal være nevnt av Helge Ingstad i 1935.

I følge korrespondanse per september 1937 til bergmesteren fra Handel Sjøfart og Industri, heter det at det under budsjettbehandlingen for 1937 ble «besluttet at motoren i M/S Svalbard (syslets skøite som nu i mange år har ligget ubrukt i Tromsø) skulle overføres til Bergmester skøiten og at skroget skulle selges.»

Den neste båten han har funnet opplysninger om er «Maiblomsten» som var her i 1938.

Nøkkelord

Se bildet større

Denne skuta gikk for Sysselmannen i 1948. FOTO: utlånt av Norsk Polarinstitutt

Se bildet større

Opererte i 1949 da Håkon Balstad var sysselmann. Han rådet på Skjæringa fra 1945 til 1956. FOTO: Ukjent

Se bildet større

Maiblomstens var sysselmannsbåt i 1938. FOTO: utlånt av Norsk Polarinstitutt

Se bildet større

«Polarkull», bergmesterskøyte, tidligere Bremsnes. FOTO: Oddleif Moen

Se bildet større

Med «Nordsyssel» til Pyramiden, 1974-75. FOTO: Herleiv Alvheim

Se bildet større

Om bord i «Polarstar». Ishavsskute som er bygd i 1948. FOTO: Sysselmannen på Svalbard/ Arve Kjersheim

Sysselmannsfartøy etter krigen

1946 Bremsnes

1947 Ukjent

1948 Ole O. Lian

1949 Skanfer

1950 Polarkull

1951-1978 Nordsyssel 1

1978-1988 Polarstar

1988-2002 Polarsyssel

2002-2013 Nordsyssel 2

2014 Tyr/Polarsyssel2

Kilde: Per Kyrre Reymert

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!