Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Dårlig is på Van Mijenfjorden

 

Dårlig is på Van Mijenfjorden

Forskere på tokt med KV «Svalbard» rapporterer om is med dårlig kvalitet på Van Mijenfjorden. Sjøtemperaturen er også høyere enn normalt for årstiden.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

– Frysepunktet i Van Mijenfjorden ligger på minus 1,9 grader, vi har målt den til minus 1,7 grader. Istykkelsen er målt til 35 centimeter og isen er ganske sprø. Det er tydelig at det er varmeflukt i isen, altså at det kommer varme fra havet opp i isen, sier forsker Ragnheid Skogseth ved UNIS.
Hun er en av mange forskere som befinner seg på tokt med KV «Svalbard» i Van Mijenfjorden. Skogseth forteller at de foretar en rekke målinger, og at målerigger er satt ut både over og under isen.

Støtter forskning
Skipssjef Morten Jørgensen på KV «Svalbard» sier at en av kystvaktens mange oppgaver er å støtte ulike forskningsprosjekter i statlig regi. I år vil kystvakta bidra ved en rekke nasjonale og internasjonale prosjekt i forbindelse med Det internasjonale polaråret.
Toktet startet mandag og vil vare ut måneden. Forskere fra Det Norske Veritas deltar også, for å finne ut hvordan skroget på kystvaktskipet oppfører seg i isen.
– Vi har blant annet montert 60 sensorer i vannlinja rundt baugen og registrerer alle tøyninger som skipet får ved gang i is, sier overingeniør Morten Mejlænder-Larsen i Veritas.
Prosjektet går ut på å utvikle system som gjør at belastningen på skroget ved gang i is direkte kan avleses på instrument plassert på brua.
– Systemet skal kunne brukes på tankskip og andre skip som går i is, og særlig skip med mannskap uten erfaring med isfylte farvann. Vi tenker selvsagt ikke på skip som KV «Svalbard», som er bygd spesielt for slike farvann og som også har et meget erfarent mannskap, sier Mejlænder-Larsen.

Simulerer
En annen gruppe forskere fra Ship Manoeuvring Simulator Centre i Trondheim (SMS) driver samtidig på med å utvikle en simulatormodell av kystvaktskipet.
– Vi måler hvordan fartøyet beveger seg i isen, hvordan det akselererer, svinger og bakker. Alt måler vi. Vi skal også gjøre tilsvarende målinger ute i havet, for å ha noe å sammenligne med og for å finne ut hvilke krefter som kommer fra isen, sier Kai Dahlqvist fra SMS.
I neste omgang skal målingene danne grunnlag for en simulatordatabase og brukes i opplæring av navigatører som skal seile i isfylte farvann.

Forsiktig med isen
Onsdag morgen eskorterte KV «Svalbard» fraktefartøyet «Green Frost» til Svea og ut igjen på ettermiddagen. Skipssjef Morten Jørgensen er klar over at mange snøskuterførere er bekymret over at det er brutt råk inn til Svea, særlig nå like før påske.
– Vi gjør så lite ugang som mulig og er svært forsiktige med isen. Vi har gått en råk inn fjorden og følger samme råk ut, sier han.
Så snart oppdraget er utført vil fartøyet forlate fjorden, etter den tid vil det ikke bli fartøyoperasjoner i Van Mijenfjorden, forsikrer han. Jørgensen mener også at råka vil fryse fort til, slik at den kan krysses med snøskuter.
Miljøvernsjef Rune Bergstrøm ber folk være forsiktige og følge med i Sysselmannens feltlogg på nettet.
Så snart målingene i Van Mijenfjorden er avsluttet vil KV «Svalbard» fortsette inn Storfjorden, mellom Spitsbergen og Edgeøya, og fortsette målingene der.

Tar ikke opp tråkkemaskinen
I forbindelse med toktet i Van Mijenfjorden er det blitt vurdert om KV «Svalbard» skulle gjøre forsøk på å heve tråkkemaskinen som gikk til bunns ved Svea for to uker siden. Maskinen ligger på nærmere 50 meters dyp, mens dykkere fra kystvaktskipet ikke kan gå dypere enn 30 meter.
Ifølge miljøvernsjef Rune Bergstrøm hos Sysselmannen vil det derfor ikke være aktuelt å ta opp maskinen. Han ser heller ikke at den utgjør et miljøproblem.

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!