Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Cruiseskipene dropper Ny-Ålesund

Nedgang: Kinesiske turister flommer ut av «Fram» denne sommeren. Men summert er antall cruiseturister i Ny-Ålesund nesten halvert i år. FOTO: Christian Nicolai Bjørke

Cruiseskipene dropper Ny-Ålesund

Nye regler har ført til at bransjen har endret reiseruta. Dermed har antall turister til Ny-Ålesund sunket fra 40.000 til 25.000.

Losplikt og forbud mot å benytte tungolje som drivstoff, harskapt uro hos rederiene som har pleid å seile rundt Svalbard.

– Da dette kom opp, ble det sådd usikkerhet i bransjen. Cruiseskipene planlegger turene to-tre år i forkant, og da det ble usikkert om når tungoljeforbudet kom, merket vi fort en endring, sier daglig leder Terje Aunevik i Pole Position Spitsbergen.

Dette har ført til at Kings Bay denne sommeren tjente to millioner kroner mindre på turistene enn i fjor sommer.

– Det har vært en merkbar endring. Selvfølgelig merkes det godt rent fysisk, at det er mindre folk på besøk. Men det merkes også økonomisk. Turistene er en ikke helt uvesentlig del av inntektene våre, sier direktør Ole Øiseth i Kings Bay AS.

Jobber sammen

I Longyearbyen har det vært en liten nedgang i antall fartøy, men antall turister er stabil. Større skip er årsaken.

– Bransjen deler seg i to. Det er de store skipene som tar 3.000 turister, og så er det ekspedisjonscruisene som tar rundt 100 passasjerer. De mindre skipene med plass til 50 passasjerer ser vi ikke lenger noe til, sier Aunevik.

Losplikten trådde i kraft i fjor og tungoljeforbudet trår i kraft januar 2015. Det er ikke noe som tyder på at cruisetrafikken til Svalbard vil ta seg opp med det første. Derfor har hele Svalbard reiselivsråd gått sammen, og er nå i gang med å se på mulige løsninger.

– Vi vil finne ut om vi kan dra bedre nytte av hverandre. En mulighet er å opprette en stilling som kan koordinere tilbudene vi har, på tvers av selskapene, forteller Aunevik.

– Må tenke nytt

Om Longyearbyen blir det eneste reisemålet for cruiseskipene, kan trafikken synke ytterligere, mener Aunevik.

– Det er ganske langt å seile helt hit for bare ett anløp. Derfor må vi tenke nytt. Isfjorden er flott og spennende. Pyramiden og Billefjorden er mulige destinasjoner, sier han.

Selv om tungoljeforbudet byr på utfordringer, understreker han at det er i alles interesse å etterkomme forbudet.

– Men vi må passe på at dette ikke blir særegne regler for farvannet rundt Svalbard. Da kan det føre til at trafikken bare flytter seg, sier den daglige lederen i Pole Position Spitsbergen.

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!