Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Cruisekjempe går ut av miljøsamarbeid

Hapag-Lloyd vil ikke kommentere utmeldelsen av Aeco, men forsikrer at selskapet vil opptre varsomt også i framtida. FOTO: Hapag-Llloyd Cruises

Cruisekjempe går ut av miljøsamarbeid

Tyske Hapag-Lloyd Cruises vil ikke oppgi årsaken til at cruiseoperatøren har meldt seg ut av organisasjonen for miljøvennlig, sikker og kulturforvarlig virksomhet i Arktis.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
19.01.2014 kl 14:01

Utmeldelsen betyr blant annet at ekspedisjonscruiseskipene til rederiet dermed ikke behøver å følge retningslinjene for miljøvennlig, sikker og kulturforsvarig virksomhet som medlemmene i Aeco (Association of Arctic Expedition Cruise Operators) har forpliktet seg til.

Vil ikke kommentere
Årsaken til utmeldelsen er ukjent, og operatøren selv vil ikke kommentere forholdet til Aeco, utover at selskapet har valgt å gå ut.

– Vær snill å akseptere at vi ikke vil kommentere utmeldelsen, skriver kommunikasjonssjef Moritz Krause i en epost til Svalbardposten.

Hapag-Lloyd har to skip som går i cruise i Arktis og Antarktis, «Hanseatic» og «Bremen». Skipene bytter på å gjennomføre ekspedisjonscruise på Svalbard om sommeren. Bremen er nå i Antarktis, men til sommeren skal skipet igjen på cruise rundt Svalbard og Grønland via Island, samt Alaska. I samme periode går «Hanseatic» i cruise rundt Alaska.

Beklager
Aeco har ikke fått noen begrunnelse for utmeldingen, men konsekvensen er i tillegg at skipene heller ikke er underlagt kravet om å bruke et felles sporingsystem for økt seilingssikkerhet.

– Vi beklager det. Vi synes det er synd at man velger å gå ut av et slikt samarbeid som forplikter operatørene til å følge visse standarder når det gjelder for eksempel miljøhensyn og sikkerhet, sier administrerende direktør Frigg Jørgensen i Aeco.

Utmeldingen betyr også at Hapag-Lloyd ikke inngår i koordineringen av seilinger på Svalbard, slik at turistene risikerer å møte andre skip og turister inne i fjordene de besøker.

– Ikke på akkord
I tillegg kommer sikkerheten på skipssiden. «Hanseatic» hadde sommeren 1997 en grunnstøting inne i Murchisonfjorden. Skipet med 145 passasjerer og et mannskap på 115 hadde kommet helt inn i fjæresteinene inne i fjorden.

Cruiseoperatøren slår imidlertid fast at det ikke vil gå på akkord med sikkerhet og miljøhensyn.

– Alle miljømessige og sikkerhetsmesige hensyn skal fortsatt gjelde for oss, sier Moritz Krause, som understreker at Hapag-Lloyd var med på å danne Aeco og deltok i arbeidet med å definere reglene.

– Vi vil fortsette å etterleve disse reglene, også på Svalbard, skriver han.

– Fordel
Hos Sysselmannen understreker reiselivsrådgiver Margrete Nilsdatter Skaktavl Keyser at selskapet uansett må følge regelverket.

– De skal følge regelverket, blant annet svalbardmiljøloven og turistforskriften, men Aeco har strengere retningslinjer. Det er selvsagt en fordel at de er medlem, men de behøver det ikke. Aeco har selvpålagte krav som er strengere

Faktaboks

Hapag-Lloyd Cruises

Datterselskap til den tyske transportkjempen Hapag-Lloyd AG og integrert i TUI AG (Touistik Union International).

"Hanseatic": Trestjernes cruiseskip,bygget i 1991 og spesialisert på polare cruise. Skipet het opprinnelig
"Society Adventurer", før det ble kjøpt og omdøpt av Hanseatic Tours. I 1997 ble dette selskapet overtatt av Hapag-Lloyd.

"Bremen": Bygget som "Frontier Spirit" i 1990, men ble tre år senere overtatt av Hapag-Lloyd. Også dette skipet er spesialisert for polare cruise, og oppdaget i 2003 en hittil ukjent øy i Antarktis. Øya fikk navnet Bremen Island.

Kilder: Wikipedia, Hapag-Lloyd AG

Siste nytt i Nyheter

Bolig-krise

Statsbygg mangler boliger til kritisk Svalbard-personell.

Bursdagsfest på Lompen

Arctica fyller 20 år og feirer med ballonger og kake.

Jobber for løsninger

61 leiligheter og hybler er fremdeles evakuert etter skredet tirsdag. Lokalstyret jobber nå med å finne ut hvor folk skal bo, dersom fraflyttingen blir permanent.

 
Husrekke kan bli ekstra sikring

De 13 boenhetene som fremdeles er evakuert, kan bli ekstra sikring fram til mer permanent skredsikring kommer på plass.

Flere får flytte hjem

Etter grundige skredfaglige vurderinger opphever Sysselmannen deler av evakueringen.

Folkemøte skal gi svar

Sysselmann Kjerstin Askholt avventer skredekspertenes vurdering på om det er trygt å la folk flytte tilbake til Lia. Forhåpentligvis kommer svaret på folkemøtet klokken 20 i kveld.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!