Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Bykaia svir for Store Norske

Onsdag morgen gikk kullastingen for fullt, inntil det nye lasteanlegget tok kvelden ved 11-tiden. Deretter har lastingen pågått med et atskillig mindre og mer upraktisk mobilt lasteanlegg. Dermed tar lastingen av «Sider King» atskillig lengre tid. FOTO: Birger Amundsen

Bykaia svir for Store Norske

LNS Spitsbergen har fått kontrakt på bygging av ny gammelkai, og venter på avgjørelsen om å bygge ny kai også på Hotellneset.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.09.2012 kl 17:00

– Vi har gjort avtale om bygging av ny kai for Materiallageret, men kontrakten er ennå ikke signert, sier anleggsleder Jarle Berg-Oksfjellelv i LNS Spitsbergen (LNSS).

Gammelkaia eies av Material­lageret AS, et eiendomsselskap eid av Store Norske, Coop Svalbard og Bring Cargo.

Gammelkaia har en lang og kronglete historie, selv om det meste av kaia ble ødelagt under krigen. Tidligere i år fikk Materiallageret tillatelse av Syssel­mannen og Riksantikvaren til å erstatte den tilårskomne kaia med en ny.

Berg-Oksfjellelv sier at kaia på Hotellneset og gammelkaia må sees under ett, og at anbudet fra LNSS gjaldt begge kaiene. Kaiene vil bli spunset, det vil si at kraftige stålbjelker slås ned i sjøbunnen og at hulrommet mot land fylles med lette masser, og toppes med tyngre masser eller støpt dekke.


Avgjøres neste måned

Lasteanlegget for kull på Hotellneset hadde vært modent for utskifting i mange år, da lastetårnet brøt sammen under en storm i mars i fjor. Kaia viste seg å være i så dårlig stand at det knapt var forsvarlig å bruke den. Dårlig økonomi i Store Norske førte tidligere i år til at planene om ny kai ble utsatt.

Hvorvidt LNSS får kontrakt på bygging av to kaier, eller kun en ny gammelkai, avgjøres neste måned.

– Under styremøtet i slutten av oktober legger vi fram forslag til enten en akuttreparasjon av den gamle kullkaia, eller bygging av en ny. Vi erkjenner at dagens situasjonen er uakseptabel, sier administrerende direktør Per Andersson i Store Norske.


Arbeidet i gang i høst

Anleggsleder Jarle Berg-Oksfjellelv i LNSS sier at om bygging av ny kai på Hotellneset utsettes, vil en senere bygging koste Store Norske atskillig mer enn om begge kaiene sees i sammenheng. Det henger ikke minst sammen med at LNSS må ta opp mye tungt utstyr for byggearbeidet.

Går det som Berg-Oksfjellelv håper, vil arbeidet med ny gammelkai være i gang alt i løpet av høsten. Mye tyder på at Store Norske-styret ikke har annen utvei enn å si ja til ny kai også på Hotellneset.

Tirsdag vedtok lokalstyret enstemmig delplanen som baner vei for ny kullkai på Hotellneset.

Nøkkelord

Se bildet større

Det var stor aktivitet på Bykaia onsdag morgen. Et par-tre timer senere stanset det nyinnkjøpte lasteanlegget. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Lastingen av «Sider King» pågikk for fullt fredag. Lastingen går atskillig saktere enn planlagt på grunn av tekniske problemer med det nye lasteanlegget. Det påfører Store Norske store ekstraomkostninger. Kystvaktskipet «Harstad» ligger ved gammelkaia i bakgrunnen. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!