Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Bykaia svir for Store Norske

Onsdag morgen gikk kullastingen for fullt, inntil det nye lasteanlegget tok kvelden ved 11-tiden. Deretter har lastingen pågått med et atskillig mindre og mer upraktisk mobilt lasteanlegg. Dermed tar lastingen av «Sider King» atskillig lengre tid. FOTO: Birger Amundsen

Bykaia svir for Store Norske

LNS Spitsbergen har fått kontrakt på bygging av ny gammelkai, og venter på avgjørelsen om å bygge ny kai også på Hotellneset.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
29.09.2012 kl 17:00

– Vi har gjort avtale om bygging av ny kai for Materiallageret, men kontrakten er ennå ikke signert, sier anleggsleder Jarle Berg-Oksfjellelv i LNS Spitsbergen (LNSS).

Gammelkaia eies av Material­lageret AS, et eiendomsselskap eid av Store Norske, Coop Svalbard og Bring Cargo.

Gammelkaia har en lang og kronglete historie, selv om det meste av kaia ble ødelagt under krigen. Tidligere i år fikk Materiallageret tillatelse av Syssel­mannen og Riksantikvaren til å erstatte den tilårskomne kaia med en ny.

Berg-Oksfjellelv sier at kaia på Hotellneset og gammelkaia må sees under ett, og at anbudet fra LNSS gjaldt begge kaiene. Kaiene vil bli spunset, det vil si at kraftige stålbjelker slås ned i sjøbunnen og at hulrommet mot land fylles med lette masser, og toppes med tyngre masser eller støpt dekke.


Avgjøres neste måned

Lasteanlegget for kull på Hotellneset hadde vært modent for utskifting i mange år, da lastetårnet brøt sammen under en storm i mars i fjor. Kaia viste seg å være i så dårlig stand at det knapt var forsvarlig å bruke den. Dårlig økonomi i Store Norske førte tidligere i år til at planene om ny kai ble utsatt.

Hvorvidt LNSS får kontrakt på bygging av to kaier, eller kun en ny gammelkai, avgjøres neste måned.

– Under styremøtet i slutten av oktober legger vi fram forslag til enten en akuttreparasjon av den gamle kullkaia, eller bygging av en ny. Vi erkjenner at dagens situasjonen er uakseptabel, sier administrerende direktør Per Andersson i Store Norske.


Arbeidet i gang i høst

Anleggsleder Jarle Berg-Oksfjellelv i LNSS sier at om bygging av ny kai på Hotellneset utsettes, vil en senere bygging koste Store Norske atskillig mer enn om begge kaiene sees i sammenheng. Det henger ikke minst sammen med at LNSS må ta opp mye tungt utstyr for byggearbeidet.

Går det som Berg-Oksfjellelv håper, vil arbeidet med ny gammelkai være i gang alt i løpet av høsten. Mye tyder på at Store Norske-styret ikke har annen utvei enn å si ja til ny kai også på Hotellneset.

Tirsdag vedtok lokalstyret enstemmig delplanen som baner vei for ny kullkai på Hotellneset.

Nøkkelord

Se bildet større

Det var stor aktivitet på Bykaia onsdag morgen. Et par-tre timer senere stanset det nyinnkjøpte lasteanlegget. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Lastingen av «Sider King» pågikk for fullt fredag. Lastingen går atskillig saktere enn planlagt på grunn av tekniske problemer med det nye lasteanlegget. Det påfører Store Norske store ekstraomkostninger. Kystvaktskipet «Harstad» ligger ved gammelkaia i bakgrunnen. FOTO: Birger Amundsen

Siste nytt i Nyheter

Bolig-krise

Statsbygg mangler boliger til kritisk Svalbard-personell.

Bursdagsfest på Lompen

Arctica fyller 20 år og feirer med ballonger og kake.

Jobber for løsninger

61 leiligheter og hybler er fremdeles evakuert etter skredet tirsdag. Lokalstyret jobber nå med å finne ut hvor folk skal bo, dersom fraflyttingen blir permanent.

 
Husrekke kan bli ekstra sikring

De 13 boenhetene som fremdeles er evakuert, kan bli ekstra sikring fram til mer permanent skredsikring kommer på plass.

Flere får flytte hjem

Etter grundige skredfaglige vurderinger opphever Sysselmannen deler av evakueringen.

Folkemøte skal gi svar

Sysselmann Kjerstin Askholt avventer skredekspertenes vurdering på om det er trygt å la folk flytte tilbake til Lia. Forhåpentligvis kommer svaret på folkemøtet klokken 20 i kveld.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!