Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Bre-is skal bli «galskap på flasker»

Fra turen til Kongsfjorden i september, der det ble samlet inn over 16 tonn med is. Isen ligger nå på et fryselager i Longyearbyen i påvente av utstyr som skal smelte den og tappe den på eksklusive flasker. FOTO: Privat

Bre-is skal bli «galskap på flasker»

Før nyttår skal den første ladningen med Svalbardi være klar fra tapperiet i Longyearbyen. Og prisen blir 300 kroner per flaske.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.10.2015 kl 14:15

– Dette prosjektet inneholdt akkurat passe mye galskap for meg. Så jeg ble med på eiersiden, sier Terje Aunevik mens han studerer «råstoffet» til flaskevannet Svalbardi. På et fryselager ved Bykaia ligger hele 16 tonn med steinhard breis som i sommer ble fisket opp fra Kongsfjorden.

Merkevarenavnet skrives med den islandske bokstaven ð (edd), og Svalbarði er kort og godt ordet vikingene brukte for å referere til Svalbard.

"Dette prosjektet inneholdt akkurat passe mye galskap for meg"


Is til vann
Forretningsideen er å samle inn is som er kalvet fra isbreer på Svalbard. Isen blir smeltet og tappet på flasker, for så å bli solgt som eksklusivt flaskevann i et globalt marked.

– Det finnes et eksklusivt premium-marked for flaskevann. Her er det fokus på historiefortelling, innpakning og profil. I denne flasken får man smeltet breis fra Svalbard, og det er en salgbar vare, sier Aunevik.

Svalbardi har fått produsert 10.000 flasker til den første ladningen med flaskevann. I disse dager bygges et tapperi i lokaler på flyplassen i Longyearbyen.

År med undersøkelser
Mannen som først hadde ideen til Svalbardi, og som eier den største aksjeposten, heter Jamal Qureshi. Han har norsk mor og pakistansk far, og bor i New York. Det hele startet i 2013.

– I barndommen ble jeg kjent med Norge gjennom somrene på besøk hos bestemor utenfor Oslo. Som voksen fikk jeg anledning til å jobbe for Statoil i Norge i en periode fra 2009 til 2014. I 2013 dro kona og barna en tur hjem til USA i halvannen uke, og da besøkte jeg Svalbard. Det var etter den turen at ideen kom opp, sier Qureshi.

Som minne fra turen tappet han litt vann som smeltet under Larsbreen.

– Jeg tok det hjem og ga det til kona så hun kunne lage litt te av det. Men så begynte jeg å tenke mer på dette, sier han.

"De som ikke har lykkes, har ikke klart å finne fram til de rette kundene"

Markedet finnes
Jamal Qureshi begynte å undersøke om det var et marked for dette vannet. Det hjalp nok på at han er markedsanalytiker av yrke, og han fant fort ut at her var det noe han kunne gå videre på.

– Markedet er delt i tre segment. Den første delen er global og kalles premium vann. Det går på mineralnivå, grad av kullsyre og smaken det framkaller i maten man spiser. Dernest er det et marked for suvenirer. Dette er noe naturlig og rent som folk kan ta med seg hjem som et minne. Hele innpakningen er vakker, og den skiller seg ut fra andre suvenirer. Sist, men ikke minst, er det et luksussegment. Ei flaske Svalbardi fungerer utmerket som en gave, sier Qureshi.

Han har sett på svært mange forretningskonsept som omhandler flaskevann.

– De som ikke har lykkes, har ikke klart å finne fram til de rette kundene, sier han.

Blir kalt gal
I sommer var Qureshi med da en delegasjon dro ut med båt til Kongsfjorden for å samle breis som hovedsakelig kommer fra Conwaybreen, Kongsbreen, og Kronebreen. De samlet inn over 16 tonn med is fra havet, og det var ikke hvilken som helst is som ble tatt.

– Man må vite hva slags is man skal ta. Isen vi har tatt med oss har vært i sentrum av isbreen før den ble kalvet, og er hard som betong, sier Qureshi.

– Har du blitt møtt med undring i løpet av denne prosessen?

– Å ja. De aller fleste som hører om det første gangen tror ikke sine egne ører, og ber meg gjenta meg selv. Noen spør rett ut om jeg er gal, sier han leende.

300 kroner flaska
Det er en kostbar prosess å dra ut med båt og hente is fra Kongsfjorden, for deretter å smelte isen og tappe den på eksklusive flasker. Derfor vil ei flaske Svalbardi, når den kommer i butikken, koste om lag 300 kroner. I første omgang har man valgt å produsere 13.000 flasker, og håper å være i butikken med varen før nyttår.

Man skulle tro at det vil bli vanskelig å selge 13.000 flasker vann til 300 kroner flaska, men her fikk Qureshi seg en positiv overraskelse. På en konferanse for eksklusive vannprodukter i sommer, kom han i kontakt med et firma fra Sør-Korea som distribuerer produkter til hotell i Asia. Da de fikk høre om Svalbardi, inngikk de like godt en intensjonsavtale med det for øyet å kjøpe 10.0000 flasker Svalbardi.

– Partiet er ikke solgt ennå, men selskapet reklamerer for vannet vårt på nettsidene sine, så vi håper at det skal gå i orden, sier Jamal Qureshi.

Kanskje jobber
Hvorvidt Svalbardi vil generere arbeidsplasser lokalt er fortsatt uklart. Når tapperiet er montert vil eierne selv komme opp til Longyearbyen for å tine og tappe vannet på flasker.

– Vårt bidrag til den lokale økonomien så langt er kjøp av en del produkter og tjenester. Vi er helt i startfasen, og når isen vi har er tappet på flasker må vi vente til sommeren med å hente inn nytt råmateriale til neste produksjon. Vi føler oss fram, men jeg har tro på at vi har funnet markedet for dette. Blir det stort nok kan det generere arbeidsplasser på sikt, sier Jamal Qureshi.

Se bildet større

Terje Aunevik har tro på prosjektet, og har blitt med på eiersiden. FOTO: Christopher Engås

Se bildet større

Jamal Qureshi (t.v.) hadde ideen til Svalbardi. Her med Jaime Sharp og kaptein Isma El Marino på is-samlingen. FOTO: Privat

Se bildet større

Historieformidling og eksklusivitet i lekker innpakning er sentralt i forretningskonseptet. FOTO: Svalbardir

Siste nytt i Nyheter

Folkehøgskole nok et steg videre

Forrige uke delte Svalbards miljøvernfond ut 8,8 millioner kroner. Blant de som fikk full pott, var folkehøgskolen på Svalbard.

Åpner pasientjournalene

Er du i nød, kan legene ved alle sykehus i nord nå lese pasientjournalen fra Longyearbyen sykehus. Det kan du selv også.

Får flere besøk av isbjørn enn mennesker

Ti polske forskere overvintrer på Hornsund. Etter årets julebesøk venter de ikke gjester før til våren.

Sang og nakenhet for Store Norske

Torsdag forrige uke feiret gruveselskapet 100 år. Kulturlivet i Longyearbyen gratulerte med storslått forestilling og fyrverkeri.

Hyllet jubilanten

På mottagelsen på Huset var det mange som hadde tegnet seg på talerlisten for å hilse til jubilanten.

Ukens julestjerne

Til «alles» Anne Lise.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!