Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Blytung sjøkabel-kabal

«Cable Innovator» vil definitivt ruve når den kommer til Longyearbyen i august. Båten er 147 meter lang, og kan legge sjøkabel fra England til Venezuela i ett strekk. FOTO: Helge Stranden

Blytung sjøkabel-kabal

Prosjektet med å legge sjøfiberkabel mellom Longyearbyen og Ny-Ålesund i sommer blir både langt og tungt.

Tekst:

Publisert:

I siste halvdel av august i år, kommer «Cable Innovator» til Longyearbyen. Det engelsk-registrerte spesialskipet har ei bruttovekt på 14.277 tonn, er 146 meter langt, og 24 meter bred.

Til sammenligning kan det nevnes at hurtigruteskipet «MS Fram», kolossen som besøkte Longyearbyen i fjor høst, har en bruttotonnasje på 11.647 tonn, er 114 meter lang, og 20 meter bred.

Monsterskip

«Cable Innovator» har kapasitet om bord til å legge kabel fra England til Venezuela i ett. Men når den kommer til Longyearbyen skal båten «bare» legge to kabler som er 26 mil lange. Likevel utgjør vekten av disse to kablene hele 980 tonn.

I fjor ble landføringspunktene for kabelen bygget på Hotell­neset i Longyearbyen, på Brandals­pynten i Kongsfjorden, og ved Marinlab i Ny-Ålesund. Samtidig ble traséen kabelen skal følge planlagt med skipet «Fugro Helmert», for å unngå konflikt med kulturminner på havbunnen.

Pløyes ned

I juni begynner Uninett og Kings Bay arbeidet med å legge en tre kilometer lang sjøkabel-sløyfe fra Marinlab i Ny-Ålesund til Brandalslagunen, og videre opp til stasjonsområdet for den nye geodesistasjonen til Kartverket.

I andre halvdel av august starter arbeidet med strekkene fra Longyearbyen til Ny-Ålesund.

– Vi regner med å bruke 11 døgn på hvert av de to strekkene, som begge starter ved Hotellneset. Det blir en svært viktig oppgave å sørge for at kablene får god beskyttelse fra der de går ut i havet på 20 meters dyp, og ut til der kabel-plogen starter med å pløye kabelen omtrent to meter ned i havbunnen, sier prosjektleder for Uninett, Helge Stranden.

Prosjektet er såpass spesielt og nyvinnende, at et film-crew på tre personer skal være med for å dokumentere sjøkabelarbeid i arktiske strøk.

Nøkkelord

Se bildet større

Sjøfiberkablene er ferdigprodusert ved Nexans fabrikk i Rognan i Nordland. FOTO: Helge Stranden

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!