Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Blåser i kjemikaliene

På vei inn: Regularieten har vært nærmest hundre prosent i 2015. Den store utfordringen på Svalbard lufthavn viser seg å ha vært sommermånedene. Her er postflyet på finalen. FOTO: Geir Barstein

Blåser i kjemikaliene

Avinor sikrer seg mot at is og snø skal hindre flytrafikken. Men i 2015 har de største utfordringene vært om sommeren.

Tekst:

Publisert:

Postflyet er på vei inn mot Svalbard lufthavn. Bildet er tatt i sommer, men i den kalde årstiden må maskinen, en Bombardier CRJ 200, av-ises. Normalt går det med om lag 400 liter glycol til av-isingen av flyet, men ved tørt vær og snø velger Avinor nå det miljøvennlige alternativet; luft.

Sparer glycol

For snart ett år siden gikk Avinor til anskaffelse av en «Blower», en stor luftkanon montert på en av-isningsbil, men dette er første hele vinteren at utstyret er i bruk.

– Vi brukte bloweren på postflyet og sparte cirka 400 liter med glycol. På et større fly er det bortimot det dobbelte, sier lufthavnsjef Morten Ulsnes.

Forutsetningen for å kunne bruke luftkanonen i stedet for kjemikaliene er at det er kaldt og tørt, og dermed tørr snø. Luftkanonen kostet 400.000 kroner ekstra, og metoden har den siste måneden vært i bruk to ganger. Ulsnes mener likevel det er en god investering.

– Det handler om å holde totalmengden glycol så lav som mulig, sier han.

Sommertrøbbel

Kanonen er en del av pakken for å sikre regulariteten på flyplassen.

Offisielle tall fra Avinor viser at det har vært få tilfeller med innstilte flygninger i år. Dersom tallene er korrekte, gir det en regularitet på 99,75 prosent fram til og med 23. november (se tabell).

Se bildet større

Tåketrøbbel: Nesten ironisk er det om sommeren Avinor har hatt problemer med regulariteten på Svalbard. Grafikken viser en regularitet på 100 prosent med unntak av mars, mai, juni og juli. FOTO: Svalbardposten grafikk

Med unntak av mars, viser oversikten at det har vært om våren og sommeren at flytrafikken har hatt problemer.

– I 2015 er det sommertåka som har trøblet til for oss. Ellers har det gått greit med tanke på vinterforhold, selv om det har vært nokså utfordrende forhold i høst, framholder Ulsnes.

Pellets

På rullebanen er det varm sand som først og fremst er foretrukket, men når isen bygger trengs det kjemikalier. Løsningen på Svalbard er formiat i pelletsform, som strøes med sandbilene på rullebanen. Pelletsen reagerer på fukt i lufta og gjør isen porøs. Dermed er det enkelt å koste og skrape den vekk.

I tillegg har Avinor utviklet en løsning sammen med SAS, hvor flatene som har rim, får en tykk film med glycol rett etter landing. Dermed trenger ikke flyet full av-ising når det skal ta av igjen.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!