Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Blåser i kjemikaliene

På vei inn: Regularieten har vært nærmest hundre prosent i 2015. Den store utfordringen på Svalbard lufthavn viser seg å ha vært sommermånedene. Her er postflyet på finalen. FOTO: Geir Barstein

Blåser i kjemikaliene

Avinor sikrer seg mot at is og snø skal hindre flytrafikken. Men i 2015 har de største utfordringene vært om sommeren.

Tekst:

Publisert:

Postflyet er på vei inn mot Svalbard lufthavn. Bildet er tatt i sommer, men i den kalde årstiden må maskinen, en Bombardier CRJ 200, av-ises. Normalt går det med om lag 400 liter glycol til av-isingen av flyet, men ved tørt vær og snø velger Avinor nå det miljøvennlige alternativet; luft.

Sparer glycol

For snart ett år siden gikk Avinor til anskaffelse av en «Blower», en stor luftkanon montert på en av-isningsbil, men dette er første hele vinteren at utstyret er i bruk.

– Vi brukte bloweren på postflyet og sparte cirka 400 liter med glycol. På et større fly er det bortimot det dobbelte, sier lufthavnsjef Morten Ulsnes.

Forutsetningen for å kunne bruke luftkanonen i stedet for kjemikaliene er at det er kaldt og tørt, og dermed tørr snø. Luftkanonen kostet 400.000 kroner ekstra, og metoden har den siste måneden vært i bruk to ganger. Ulsnes mener likevel det er en god investering.

– Det handler om å holde totalmengden glycol så lav som mulig, sier han.

Sommertrøbbel

Kanonen er en del av pakken for å sikre regulariteten på flyplassen.

Offisielle tall fra Avinor viser at det har vært få tilfeller med innstilte flygninger i år. Dersom tallene er korrekte, gir det en regularitet på 99,75 prosent fram til og med 23. november (se tabell).

Se bildet større

Tåketrøbbel: Nesten ironisk er det om sommeren Avinor har hatt problemer med regulariteten på Svalbard. Grafikken viser en regularitet på 100 prosent med unntak av mars, mai, juni og juli. FOTO: Svalbardposten grafikk

Med unntak av mars, viser oversikten at det har vært om våren og sommeren at flytrafikken har hatt problemer.

– I 2015 er det sommertåka som har trøblet til for oss. Ellers har det gått greit med tanke på vinterforhold, selv om det har vært nokså utfordrende forhold i høst, framholder Ulsnes.

Pellets

På rullebanen er det varm sand som først og fremst er foretrukket, men når isen bygger trengs det kjemikalier. Løsningen på Svalbard er formiat i pelletsform, som strøes med sandbilene på rullebanen. Pelletsen reagerer på fukt i lufta og gjør isen porøs. Dermed er det enkelt å koste og skrape den vekk.

I tillegg har Avinor utviklet en løsning sammen med SAS, hvor flatene som har rim, får en tykk film med glycol rett etter landing. Dermed trenger ikke flyet full av-ising når det skal ta av igjen.

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!