Blant landets mest nysgjerrige elever

3. klasse ved Longyearbyen skole skal til landsfinalen i Nysgjerrigper-konkurransen 2017.

3. klassingene ved Longyearbyen skole jubler etter å ha kommet til finalen i Nysgjerrigper-konkurransen.
Publisert

De 25 elevene snakker over hverandre når de får et kjapt besøk av Svalbardposten tirsdag formiddag. De har akkurat fått vite at deres forskningsprosjekt om isbjørn er tatt ut i landsfinalen i Nysgjerrigper-konkurransen 2017.

– Vi har forsket på isbjørn og grenser. Hvor går grensene? Kan vi sperre isbjørnen ute fra byen, og hvor trygge er vi egentlig, kommer det fra bakerste rad.

– Hvorfor det?

– Fordi vi bor på Svalbard, vel...

Den landsomfattende Nysgjerrigper-konkurransen arrangeres av Forskningsrådet, og er beregnet på elever og lærere i grunnskolen. Man skal finne seg et tema, og bruke den såkalte Nysgjerrigper-metoden for å forske. I år var det to kategorier å velge mellom, «grenser» og «åpen klasse». Tredjeklassingene på Longyearbyen skole valgte grenser, og tok for seg isbjørnfaren der de bor.

– Bakgrunnen for at elevene ville gjøre et prosjekt på isbjørn var at vi hadde besøk av bjørn i byen i vinter. Flere elever bor i Vei 238, der bjørnen gikk, og derfor ble det snakk om det, sier kontaktlærer og veileder for elevene, Hildegunn Brekke.

Nå skal de unge forskerne til landsfinalen, sammen med 22 andre klasser. I løpet av noen få uker vil de få vite om de er mottakere av en av de to førstepremiene på 15.000 kroner.

Om lag 3.000 elever på landsbasis deltar hvert år i Nysgjerrigper-konkurransen.

Powered by Labrador CMS