Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Berget lokomotivet

den gang da: Et postkort viser lokomotivet «Toa» som tøffer rundt i Ny-Ålesund mot slutten av 50-tallet. Til venstre for dette utsnittet står messa som ble tatt i bruk i 1958 (se hele fotografiet lenger ned i saken). Bildet må derfor ha blitt tatt en gang etter det. FOTO: Herta Grøndal / Grøndal foto

– Berget lokomotivet "Toa" for én eller ti kroner

Det verdifulle lokomotivet i Ny-Ålesund skulle bli skrapjern.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.11.2015 kl 08:40

Svalbardposten skrev i forrige uke at lokomotivet i Ny-Ålesund skal til fastlandet en omfattende restaurering.

Kulturminnet er det eneste gjenlevende av seks lokomotiver som fraktet kull på verdens nordligste jernbane, og er fortsatt omsluttet av noen mysterier.

Når var det i bruk for siste gang? Og hvem sørget for at ikke ble skrapjern som de øvrige arbeidshestene fra Borsig-fabrikken i Berlin?

Redningsmannen

Ole-Chr. Røren, Ny-Ålesund-veteran og historieentusiast, besvarer nå det siste spørsmålet.

– På slutten av sekstitallet kjøpte Brødrene London alt av jern og metall i Ny-Ålesund, og var der flere somre for å skipe ut skrapjern. Dette lokomotivet skulle skjæres i stykker sommeren 1971, men Henning Nilsen fra Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Forskningsråd forhindret dem. Han kjøpte loket for en symbolsk sum, slik at det kunne få bli igjen i Ny-Ålesund. Han betalte enten én eller ti kroner, sier Røren, som selv arbeidet som maskinist i byen det året.

– Meget interessant

Henning Nilsen var bestyrer av Kongsfjord telemetristasjon, som fra 1967 tok ned data fra de første satellittene til Den europeiske romforskningssorganisasjonen ESRO.

Arkeolog og kulturminneforsker Per Kyrre Reymert sier disse opplysningene er meget interessante.

Fra før er det bare «historie-bevisste innbyggere» som har blitt kreditert som lokomotivets redning. Nå har det fått et navn.

– At Nilsen var den vernebevisste er helt nytt for meg. Det har jeg ikke hørt før, og nå er det oppklart av Røren, sier Reymert, som for tida jobber med et hefte om kulturminner i nettopp Ny-Ålesund.

Neste usikkerhet er hvor lenge lokomotiv nummer to – eller «Toa» – var i drift for Kings Bay.

I et bildekort tilsendt Rørens far tøffer det fortsatt rundt helt på slutten av 50-tallet.

– På det bildet ser du at messa er oppsatt. Den ble tatt i bruk i 1958, så bildet må være det året eller senere. sier Røren.

Per Kyrre Reimert er enig.

– Det finnes ikke mye dokumentasjon på dette, men lastebilene kom i 1958 og den nye kullkaia i 1960, sier han.

– I denne toårsperioden var det overgang fra jernbane til bil i transporten fra gruva og ned til gammelkaia. Jeg vet ikke, men jeg skulle tro at «Toa» var i bruk så lenge gammelkaia var i bruk, altså fram til 1960.

Se bildet større

FOTO: Herta Grøndal / Grøndal foto

Se bildet større

«Toa» er i ferd med å ruste i stykker. Til neste år sendes det til fastlandet for omfattende restaurering. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Siste nytt i Nyheter

En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

 
Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Jubilerer med solid trøkk

Longyearbyen sykehus er 100 år.

Løsning for lånekrøll

Nærings- og fiskeridepartementet foreslår en lånesikringsordning, for å gi bedrifter mulighet til å få byggelån på Svalbard.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!