Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

– Berget lokomotivet

den gang da: Et postkort viser lokomotivet «Toa» som tøffer rundt i Ny-Ålesund mot slutten av 50-tallet. Til venstre for dette utsnittet står messa som ble tatt i bruk i 1958 (se hele fotografiet lenger ned i saken). Bildet må derfor ha blitt tatt en gang etter det. FOTO: Herta Grøndal / Grøndal foto

– Berget lokomotivet "Toa" for én eller ti kroner

Det verdifulle lokomotivet i Ny-Ålesund skulle bli skrapjern.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.11.2015 kl 08:40

Svalbardposten skrev i forrige uke at lokomotivet i Ny-Ålesund skal til fastlandet en omfattende restaurering.

Kulturminnet er det eneste gjenlevende av seks lokomotiver som fraktet kull på verdens nordligste jernbane, og er fortsatt omsluttet av noen mysterier.

Når var det i bruk for siste gang? Og hvem sørget for at ikke ble skrapjern som de øvrige arbeidshestene fra Borsig-fabrikken i Berlin?

Redningsmannen

Ole-Chr. Røren, Ny-Ålesund-veteran og historieentusiast, besvarer nå det siste spørsmålet.

– På slutten av sekstitallet kjøpte Brødrene London alt av jern og metall i Ny-Ålesund, og var der flere somre for å skipe ut skrapjern. Dette lokomotivet skulle skjæres i stykker sommeren 1971, men Henning Nilsen fra Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Forskningsråd forhindret dem. Han kjøpte loket for en symbolsk sum, slik at det kunne få bli igjen i Ny-Ålesund. Han betalte enten én eller ti kroner, sier Røren, som selv arbeidet som maskinist i byen det året.

– Meget interessant

Henning Nilsen var bestyrer av Kongsfjord telemetristasjon, som fra 1967 tok ned data fra de første satellittene til Den europeiske romforskningssorganisasjonen ESRO.

Arkeolog og kulturminneforsker Per Kyrre Reymert sier disse opplysningene er meget interessante.

Fra før er det bare «historie-bevisste innbyggere» som har blitt kreditert som lokomotivets redning. Nå har det fått et navn.

– At Nilsen var den vernebevisste er helt nytt for meg. Det har jeg ikke hørt før, og nå er det oppklart av Røren, sier Reymert, som for tida jobber med et hefte om kulturminner i nettopp Ny-Ålesund.

Neste usikkerhet er hvor lenge lokomotiv nummer to – eller «Toa» – var i drift for Kings Bay.

I et bildekort tilsendt Rørens far tøffer det fortsatt rundt helt på slutten av 50-tallet.

– På det bildet ser du at messa er oppsatt. Den ble tatt i bruk i 1958, så bildet må være det året eller senere. sier Røren.

Per Kyrre Reimert er enig.

– Det finnes ikke mye dokumentasjon på dette, men lastebilene kom i 1958 og den nye kullkaia i 1960, sier han.

– I denne toårsperioden var det overgang fra jernbane til bil i transporten fra gruva og ned til gammelkaia. Jeg vet ikke, men jeg skulle tro at «Toa» var i bruk så lenge gammelkaia var i bruk, altså fram til 1960.

Se bildet større

FOTO: Herta Grøndal / Grøndal foto

Se bildet større

«Toa» er i ferd med å ruste i stykker. Til neste år sendes det til fastlandet for omfattende restaurering. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!