Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Berget av stormen fra sør

"Lance" har vært frosset inne i isen i over en måned. For en uke siden var skipet farlig nær iskanten. Torsdag nærmet det seg åpent hav igjen. FOTO: Paul Dodd, Norsk Polarinstitutt

Berget av stormen fra sør

«Lance» var nær ved å bli presset ut av polisen, men ble ført nordover igjen av stormen sist søndag. Nå er skipet igjen på tur mot iskanten.

Tekst:

Publisert:

– Hadde kursen vår gjennom de siste ukene fortsatt, ville vi vært ute av isen om et par dager. I snitt krympet avstanden til iskanten med fem kilometer per dag, med topper på 35 kilometer per dag, fastslår toktleder og leder for projektet, Harald Steen i Norsk Polarinstitutt.


– Ubehagelig fort
Sist lørdag formiddag skrev Svalbardposten.no at skipet var i ferd med å presses ut av isen, og at mannskap og forskere som deltar i prestisjeprosjektet, forberedte seg på å pakke sammen utstyret.

11. januar forlot RV «Lance» Longyearbyen med kurs for isen. 14. januar, på 83,2 grader nordlig breddegrad, lot den seg fryse inn, mens kystvaktskipet «Svalbard» satte ut sonarer i en radius på 20 kilometer rundt skipet. I tillegg satte mannskapet selv ut forskningssonarer rundt fartøyet og ulike laboratorier ble etablert på isen.

Lørdag formiddag lå skipet på 81,8 grader nord, og iskanten nærmet seg sakte, men sikkert.

– Vi driver forferdelig fort sørover. Vi er kommet inn i en bane som ikke er helt hyggelig. Når man planlegger denne driften planlegger man flere drivbaner, og vi har vært uheldige og fikk en storm. Det ser ut for at vi har forflyttet oss langt sørover, fortalte Steen da Svalbardposten snakket med ham forrige fredag.

De siste par ukene i forveien hadde det vært nordavind med drivhastigheter helt oppe i 0,9 knop. Det tilsvarer i overkant av 1,66 kilometer i timen.

– Det er ubehagelig fort, og det hadde vi i flere døgn, sier Harald Steen over satellittelefon.

Isflaket «Lance» er frosset inn i, er solid, men når flaket nærmer seg iskanten, begynner tungsjøen å bryte det opp som knekkebrød. Steen bekrefter at det har vært møter og at de har forberedt seg på å bryte opp og flytte.

Nå er «Lance» sørlig kurs, og nærmer seg på nytt iskanten. Torsdag formiddag befant skipet seg på 81,7 grader nordligt bredde.

Det er ikke aktuelt å avslutte toktet, og dersom skipet kommer ut av isen, må forskere og mannskap pakke sammen og forsøke å finne en råk det kan følge inn i isen igjen.

LES OGSÅ: Forskere presses ut av isen


Nordover igjen

Men søndag kom uværet, og skipet begynte igjen å presses nordover. Dermed kan Steen og de andre senke skuldrene og slippe å bekymre seg for å starte på nytt etter å ha kommet ut av isen én måned før tiden. Mye utstyr er frosset fast, og en kontrollert nedrigging ville tatt tre – fire dager.

– I sju-tida i morges skiftet vinden fra vest til øst. I ni-tida hadde vi vind på fem-seks sekundmeter og var på vei nordvest, og farten økte. I skrivende stund cruiser vi i 0,8 knop med en vind på 10 sekundmeter i ryggen, rapporterte prosjektlederen søndag ettermiddag.

Da var også uværet kommet innover Svalbard, med vind opp i storm styrke på vestsiden av Spitsbergen.

Havis-prosjektet til Norsk Polarinstitutt har et budsjett på 50 millioner kroner, er et av de største prosjektene i norsk regi i sitt slag, og er derfor et norsk prestisjeprosjekt.

Formålet med toktet er å følge isen «fra vugge til grav», og «Lance» har nå vært innfrosset i polisen i over en måned. Datainnsamlingene har ifølge toktlederen gått etter planen og forskerne om bord har i hovedsak fått gjort det de har planlagt.

Unntaket er dagene da temperaturen har ligget ned mot 40 kuldegrader. Med vinden har den effektive kulda vært nede i minus 60, og da er det uforsvarlig å være utendørs mer enn noen minutter i slengen. Utstyret er ikke glad for så lave temperaturer og kabler har lett for å knekke.

– Da er uteaktiviteten begrenset til det absolutte minimum, det er full tildekning og ikke mange ute. Ellers har det vært fine arbeidsdager med mye klarvær, sier Harald Steen.
Det har ikke vært noen frostskader eller uhell på båtdekket. Logistikken fungerer også godt, og deltakerne rapporterer om høy, effektiv forskningstid.

– Båten har fungert helt prikkfritt. Forskerne har fått kommet seg på isen hver dag det har vært sikt eller temperatur til det. Det er bare en eller to dager vi ikke har vært på isen, sier Harald Steen til Svalbardposten.


Godt liv i isen
Om bord er 20 forskere og et mannskap på ti. Denne uka var det mannskapsbytte og det påstigende mannskapet og forskerkollegiet skal etter planen være i isen til månedsskiftet mars/april. Deretter skal det inn i isen igjen og bli der i nye tre måneder for å få med våren i polisen.

Nå begynner det å bli lyst og sikt noen timer på dagen, men tidligere i vinter måtte isbjørnvakta stole på søkelyset som sveiper over området, et infrarødt kamera og egen hodelykt. Det var en ensom følelse.

Enda mer ensomt kan det bli om det oppstår isråker under oppdrag mer enn én kilometer unna skuta, der forskerne har en base ute på isen. Blant annet kan det oppstå råker, og mannskapet har da med kommunikasjons- og nødutstyr for flere dager.

– Det er påfallende enkelt, sier Steen om hverdagen i polisen og fortsetter:
– Forskerne står opp om morgenen til frokost, jobber hele dagen og har alle måltider servert. Tre flotte måltider. Man må nesten passe mer på vekta.

Nøkkelord

Se bildet større

Forskerne er godt kledt når de jobber ute. Men da temperaturen kom ned i 40 minusgrader og det i tillegg blåste friskt, var det innedag. FOTO: Paul Dodd, Norsk Polarinstitutt

Se bildet større

På vei over isen med utstyr. Bak og til høyre i bildet sees en av fjerncampene under prosjektet. FOTO: Paul Dodd, Norsk Polarinstitutt

Se bildet større

Det har vært stummende mørkt på isen, og ekstra sterke hodelykter er helt nødvendig. Nå går det imidlertid mot lysere dager. FOTO: Paul Dodd, Norsk Polarinstitutt

Se bildet større

Mannskap og forskere på istoktet til Norsk Polarinstitutt. Denne uka var det første mannskapsbytte i isen. FOTO: Paul Dodd, Norsk Polarinstitutt

N-ICE 2015

Norwegian Young Sea ICE cruise (N-ICE2015) skal sørge for data som gjør det mulig å forutsi utviklingen i Arktis mer nøyaktig.

Toktet skal følge isen fra den fryser i januar, til den smelter utover sommeren, og har flere underprosjekter:
• Bedre kunnskap om grenselaget til under-isen.
• Virkningen av atmosfæriske krefter på ettårs-is.
• Kartlegging av tykkelse på snø og isdekke.
• Endring og bevegelse i tynnere og yngre havis.
• Endringer i økosystemet i iskanten når isen minker.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!