Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ba om å bli hentet <br>– fikk nei

FOTO: Arild Lyssand/Sysselmannen

Sliten turist ringte Sysselmannen:

Ba om å bli hentet
– fikk nei

Ville bli hentet i nærheten av Kapp Thordsen. – Vi er ikke et taxiselskap, sier Sysselmannen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.07.2014 kl 13:20

Sysselmannen fikk i 17.00-tiden onsdag en henvendelse fra en guide om bistand til en person i et turfølge i nærheten av Kapp Thordsen. Vedkommende var veldig sliten, og det var et stykke igjen til sjøen, der de skulle bli plukket opp av en båt. Guiden ba derfor om at Sysselmannen skulle gi assistanse med helikopter.

– Vi spurte om personen var i nød. Da vi fikk høre at vedkommende var sliten, sa vi at dette må turoperatøren ordne opp i selv, sier sysselmannsførstebetjent Thomas Ulvestad.

Han understreker at Sysselmannen benytter sine redningsressurser på sykdom- og nødsituasjoner, og at folk ikke skal være redde for å varsle hvis de er i fare.

– Men vi er ikke et taxiselskap. At folk er slitne, det kan vi ikke gjøre noe med, sier Ulvestad.

Siste nytt i Nyheter

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!