Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Avinor skal få strøm fra sola

Selskapet Power Controls AS monterer i disse dager de første solcellepanelene på taket til Avinor. Magnus Kjepso Halvorsen (f.v), Dag Halvorsen og Even Agerup skal antagelig tilbake neste år for å montere opp flere paneler på det store taket allerede til neste år. FOTO: Christopher Engås

Avinor skal få strøm fra sola

Installasjonene av solcellepaneler på flyplasstaket er bare begynnelsen.

Tekst:

Publisert:

Tirsdag denne uken startet et lag fra det Moss-baserte firmaet Power Controls AS et arbeid som skal gi Avinor 18,3 kilowattimer med strøm, helt gratis, fra sola.

– Vi skal installere solcellepaneler på sørvendt vegg, og på taket i øst-vest retning, sier prosjektleder for firmaet, Dag Halvorsen.

Pilotprosjekt

Driftssjef for Avinor på Svalbard, Carl Einar Ianssen forteller at panelene som installeres i disse dager er et pilotprosjekt.

– Vi ønsker å se effekten av solcellene. Strømmen går rett inn på vårt eget nett, og det som produseres her trekker vi fra på forbruket vårt av kullprodusert strøm fra Energiverket, sier han.

– Gjør Avinor dette for å spare penger på strøm, eller for å være politisk korrekt?

– Det er vel to sider av samme sak. Vi har ei målsetting i Avinor om å påvirke miljøet mindre, spesielt her hvor strømmen kommer fra kullforbrenning. Vi har også andre miljøtiltak som vi jobber med fortløpende, sier Ianssen og viser blant annet til et omfattende og pågående arbeid med å skifte alt av lys på flyplassen ut med led-teknologi.

Neste år skal også banelysene byttes til led.

Stor effekt

På en liten del av det som virker som et endeløst takareal over hovedbygningen på flyplassen jobber karene i Power Controls med de nye panelene. På grunn av tidvis sterk vind, blir alle panelboksene festet til hverandre med bjelker. Det betyr at det ikke er nok for vinden å få tak i en boks, den må ha tak i alle for å ødelegge installasjonen. Prosjektleder Dag Halvorsen forteller at det er siste skrik i solcelleteknologi som installeres.

– Panelene vi installerer her har 20 prosent virkningsgrad. Det betyr at de gir 200 watt per kvadratmeter panel, og det er blant det mest effektive utstyret i bransjen. Avinor vil få god effekt av denne installasjonen, sier han.

Power Controls har tidligere spesialisert seg på installasjon av solcelleanlegg på såkalte offgrid-anlegg, som betyr anlegg som ikke er tilknyttet et strømnett. Selskapet har gjort arbeider for Avinor på Torfjellet, rett nord og på andre siden av Isfjorden i forhold til Longyearbyen.

– Da Avinor skulle ha et ongrid-anlegg (solcelleanlegg tilknyttet strømnett, red. anm.) her på flyplassen, var det naturlig at vi viste interesse for jobben, sier Halvorsen.

Mye tak å ta av

Halvorsen og de ansatte i selskapet installerer som nevnt solcellepanlel både på vegg og i en øst-vest retning på taket. Dette delvis for å teste hva som gir best effekt. Erfaringene skal brukes videre når Avinor etter planen utvider solcelleparken sin allerede neste år.

– Planen er å utvide solcelle­parken allerede neste år. Men vi vil høste noen erfaringer først, og det går blant annet ut på å finne ut hva som gir best effekt, vegg eller takinstallasjoner, sier Ianssen.

– Dere har i alle fall nok tak å ta av?

– Ja, og hovedbygningen er bare en av de mange takflatene. Vi har også rikelig med takareal på hangarene.

Dag Halvorsen føler seg sikker på at Avinor vil få mye strøm for investeringene som nå gjøres, i alle fall i den lyse årstiden. Men etter hvert som produksjonen av solstrøm øker, tror han Avinor i økende grad vil stusse over en ting.

– På fastlandet, og i Europa for øvrig, får man betalt for overskuddsstrøm fra solcelleproduksjon. Her på Svalbard går et overskudd ut på nettet uten at man får betalt for det. Men Energiverket selger det som sitt og tjener penger på det. Jeg tror det må endres hvis man virkelig skal få fart på solcelleutbygging på Svalbard, sier Dag Halvorsen.

Se bildet større

Solstrømmen vil gi Avinor og Carl Einar Ianssen lavere strømutgifter. FOTO: Christopher Engås

Siste nytt i Nyheter

Ingen nye bjørneobservasjoner

Binna og de to ungene ble sist sett midt på dagen i Endalen. Sysselmannen ber folk være ekstra vaktsomme.

Møtte binna på nært hold

Kjørte bak bjørnene for å få dem ut av Vei 238.

Tidlig i dag morges ble det observert spor etter isbjørnbinna og de to ungene hennes ved Unis, helt inne i byen. Klokken 6.15 er de observert ved Endalen, litt utenfor tettbygd strøk.

Vellykket aksjon

Isbjørnene er nå jaget forbi Longyearbyen og ut mot Revneset ved hjelp av sysselmannens helikopter, assistert av isbjørnsforsker Jon Aars.

Vil drive binna forbi Longyearbyen

Sysselmannen har etter møte med Norsk Polarinstitutt bestemt seg for å lede isbjørnbinna med de to ungene i retning Revneset.

Ingen post og ingen gjester

Dagens SAS-fly er kansellert og postflyet måtte gjøre vendereis. Norwegian måtte også kansellere sin flyvning.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!