Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Arktisk logistikk

Oppdrag: Pole Position jobber blant annet med å hjelpe skip med å legge til kai. Her er Christoph Schimpfössl og Henning Kjøs Lien på vei ut mot det tyske cruiseskipet AIDAluna. FOTO: John Christian Nygaard

Arktisk logistikk

– Hvis du tror du vet hva en cruisebåt kan spørre om, legger til litt fantasi og ganger den med to, finner du svaret på de ulike oppdragene vi må utføre, sier Henning Kjøs Lien og ler.

Han har nettopp hoppet om bord i «Andungen», en beredskapsbåt som denne gang skal brukes til å såkalt mooring av det tyske cruiseskipet AIDAluna. Enklere forklart betyr det å sørge for å få skipet trygt inn til kai i Longyearbyen.

Makker Christoph Schimpfössl, bedre kjent under kallenavnet «Gikki», gir gass mot cruiseskipets akterende, hvor et svært tau sakte nærmer seg sjøen. Henning får fanget opp lina med en krok, og båten setter kurs mot land med det store trossen på slep. Der festes den til bryggekanten, og Henning gir tegn til skipsbesetningen om at trossen kan strammes.

Stillingstittel: Potet
Når skipet er ferdig fortøyd, strømmer forventingsfulle tyske turister ut og setter kursen mot sentrum av Longyearbyen. For Henning bærer det tilbake til kontoret hos Pole Position Logistics.

– Jeg har jobbet her i tre og et halvt år. Stillingstittelen min blir på godt norsk «potet», for vi har så utrolig varierte oppgaver. Det er sjelden at to dager blir like, sier Henning og smiler.

Pole Position har spesialisert seg på å levere et bredt spekter av tjenester til ulike kunder. Selskapet fungerer som et kontaktpunkt som utfører det som måtte være av oppgaver knyttet til logistikk. I praksis betyr det at en kunde, for eksempel et cruiseskip, kan forholde seg til et selskap og selv slipper å ta kontakt med flere ulike aktører. Enten det er snakk om å motta nye forsyninger, drivstoff, sending av post, transport av passasjerer eller bestilling av hotell.

Henning ser på klokka. Det er fredag, og arbeidsdagen nærmer seg slutten. Uten at det har noen større betydning.

– Helg er bare som en vanlig dag for oss. Det er alltid nye skip eller fly som kommer hit til Svalbard.

Selskapet er også på kontrakt hos Avinor og SAS. Det betyr blant annet at de jobber med vasking og henting av bagasje på ruteflyene som lander på Svalbard lufthavn. Det samme gjelder charterfly, postfly og flyene som frakter mennesker, utstyr og mat til Svea og Ny-Ålesund.

Improvisasjon
Daglig leder, Terje Aunevik, forteller at det har vært en hektisk sommer, i den grad det er noen sommer å snakke om i arktiske strøk. Men turistene lar seg ikke skremme av den grunn, og fortsetter å strømme til Svalbard.

– Vi kan ha rolige dager, og så har vi dager hvor vi plutselig har sju skip og fem charterfly. Da har vi planlagt det i detalj, men så blir det for eksempel tåke, og alle planer snus på hodet. Det hele er en eneste stor improvisasjon når det virkelig koker, og da må vi ha evnen til å tenke utenfor boksen og skjema, sier Aunevik.

Det påvirker også hvordan selskapet tenker i forhold til rekrutering av nye ansatte. I dag har de 13 faste ansatte, men i sommermånedene er det ca. 30 ansatte på ulike typer kontrakter.

– I utgangspunktet er vi mer fokusert på personlighet og innstilling, enn fagkompetanse.Sistnevnte kan alltid læres bort, men det er vanskelig å endre på personlighet, sier Aunevik og fortsetter:

– Vi har en veldig spesiell kultur her. Det kan virke ustrukturert, siden det hele tiden oppstår endringer. Det er det ikke alle som er skapt for. Noen ønsker mer rutinemessige oppgaver i sitt yrkesliv, og da er nok ikke dette det rette stedet, sier Aunevik og ler.

– Arktisk hovedstad
I høysesongen tikker det inn et sted mellom 200 og 300 eposter hver dag, med henvendelser som kan være alt fra forskningsskip som trenger leveranse til Nordpolen, et fly som trenger transport av kabinansatte til hotell, skip som trenger hjelp med visumsøknad fordi de kommer fra land som ikke er med i Schengen-avtalen, eller i verstefall hjemsendelse av lik, de gangene det er aktuelt.

Ettersom interessen for arkiske strøk har økt de senere årene, har også Pole Position vokst. Aunevik ser dermed lyst på fremtiden, selv om det også kan være utfordrende når det blir en voldsom aktivitet.

– Vi har en markant indikasjon på at det også i årene fremover vil bli stor aktivitet. Og all aktivitet vil jo selvfølgelig kreve logistikk, sier Aunevik, som har stor tro på potensialet i Longyearbyen.

– Jeg er opptatt av å se på Longyearbyen som en arktisk hovedstad, i hvertfall innenfor logistikk. Det er ganske åpenbart, for her har vi flyplass, havn og en formidabel infrastruktur som kan utvikles. Men det må tas flere grep for å komme dit vi ønsker å være, og det blir også en politisk utfordring i tiden som kommer, sier Aunevik, som mener Longyearbyen har potensiale til å bli et viktig globalt knutepunkt etter hvert som aktiviteten drar seg nordover.

Se bildet større

Die bordkarte, bitte: Sigurd Flobakk Bråten har funnet en måte å slippe å si «Die bordkarte, bitte», til hver av de 2100 passasjerene. FOTO: John Christian Nygaard

Se bildet større

Avreise: Pavel Glukhenkiy kjemper mot trossene mens AIDAluna gjør seg klar til avreise. FOTO: John Christian Nygaard

Se bildet større

Sosialt: Latteren satt løst når gjengen fra Pole Position samlet seg for å spise på Kroa. FOTO: John Christian Nygaard

Se bildet større

Flybagasje: Sergey Zhukov kaster ikke bort tiden, og får raskt bagasjen til passasjerene ut av bagasjeluka på flyet. FOTO: John Christian Nygaard

Se bildet større

Kontortid: Det blir også mye kontorarbeid, men stemningen og humoren får seg ikke noen demper av den grunn. FOTO: John Christian Nygaard

Se bildet større

Pakker: Posten som skal sendes med fly til Svea merkes nøye, slik at det er lett å se hva som har kommet. FOTO: John Christian Nygaard

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Gleder seg til toppjobben

Hege Walør Fagertun (50) blir ny administrasjonssjef i Longyearbyen.

Nå er det Oktoberfest

Trosset det kalde været og åpnet oktoberfesten med parade og lederhosen.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!