Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Alle postflyene forblir innstilt på ubestemt tid

Det var dette postflyet med registrering SE-DUX som i forrige uke styrtet i Nord-Sverige. Bildet viser lossing av brev, pakker og mat i Longyearbyen, og ble tatt i august i forbindelse med en reportasje om postflyavgangene til Svalbard. FOTO: Geir Barstein

Alle postflyene forblir innstilt på ubestemt tid

Etter styrten.

Tekst:

Publisert:

Inntil videre blir alt av brev, pakker og matvarer til og fra Svalbard sendt med ordinære rutefly fra SAS.

– Svalbardavgangen med postflyene er innstilt på grunn av fly- og crewmangel. Men vi har et godt samarbeid med SAS, som framover har satt opp større maskiner med mer kapasitet. Vi booker maksimalt med plass om bord dem, sier John Eckhoff, pressesjef i Posten, til Svalbardposten.

Det var natt til fredag i forrige uke at et Bombardier CRJ200-fly fra selskapet West Atlantic – som flyr oppdrag for Posten Norge – styrtet i Sverige, underveis fra Oslo til Tromsø med to flygere og 4,5 tonn post. Maskinen skulle etter planen videre til Longyearbyen.

Det er ikke håp om å finne overlevende etter ulykken.

Framover vil hendelsen føre til forsinkelser i postgangen mellom Svalbard og fastlandet.

– Noen forsinkelser vil det bli, men vi jobber med å minimere konsekvensene. Vi står på hardt for å finne løsninger her, og er i kontinuerlig dialog med West Atlantic, sier Eckhoff.

Mysterium

Det kan også bli aktuelt å sende last med lasteskipet MS «Norbjørn» som trafikkerer mellom Tromsø og Longyearbyen.

– Dette skal vi se på når spørsmålet om postflyet er løst, sier pressesjefen.

Posten har ingen nøyaktig oversikt over hvor mye post til Svalbard som gikk tapt i styrten.

– Vi har ingen sporing på vanlig post. På ekspresspakkene kjenner vi avsender og mottaker, og vi har vært i kontakt med dem. Når det gjelder erstatninger reguleres dette av leveringsvilkårene våre, sier Eckhoff.

Da Svalbardposten gikk i trykken onsdag ettermiddag, var årsaken til styrten fortsatt et mysterium.

Flyet sendte i 00.20-tida ut et mayday-signal før det forsvant fra radaren.

Et par timer senere ble vrakrestene lokalisert ved innsjøen Akkajaure i Nord-Sverige, like ved norskegrensen. Data fra tjenesten Flightradar24.com og funn på åstedet antyder at flyet har styrtet tilnærmet rett ned i svært høy hastighet. Bare små vrakdeler omkranser et stort og dypt krater i snøen.

Det er funnet levninger fra de to flygerne, en 42-årig kaptein fra Spania og en 34 år gammel styrmann fra Frankrike, på stedet.

Onsdag ettermiddag var navnene fortsatt ikke offisielt frigitt.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!