Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Alle postflyene forblir innstilt på ubestemt tid

Det var dette postflyet med registrering SE-DUX som i forrige uke styrtet i Nord-Sverige. Bildet viser lossing av brev, pakker og mat i Longyearbyen, og ble tatt i august i forbindelse med en reportasje om postflyavgangene til Svalbard. FOTO: Geir Barstein

Alle postflyene forblir innstilt på ubestemt tid

Etter styrten.

Inntil videre blir alt av brev, pakker og matvarer til og fra Svalbard sendt med ordinære rutefly fra SAS.

– Svalbardavgangen med postflyene er innstilt på grunn av fly- og crewmangel. Men vi har et godt samarbeid med SAS, som framover har satt opp større maskiner med mer kapasitet. Vi booker maksimalt med plass om bord dem, sier John Eckhoff, pressesjef i Posten, til Svalbardposten.

Det var natt til fredag i forrige uke at et Bombardier CRJ200-fly fra selskapet West Atlantic – som flyr oppdrag for Posten Norge – styrtet i Sverige, underveis fra Oslo til Tromsø med to flygere og 4,5 tonn post. Maskinen skulle etter planen videre til Longyearbyen.

Det er ikke håp om å finne overlevende etter ulykken.

Framover vil hendelsen føre til forsinkelser i postgangen mellom Svalbard og fastlandet.

– Noen forsinkelser vil det bli, men vi jobber med å minimere konsekvensene. Vi står på hardt for å finne løsninger her, og er i kontinuerlig dialog med West Atlantic, sier Eckhoff.

Mysterium

Det kan også bli aktuelt å sende last med lasteskipet MS «Norbjørn» som trafikkerer mellom Tromsø og Longyearbyen.

– Dette skal vi se på når spørsmålet om postflyet er løst, sier pressesjefen.

Posten har ingen nøyaktig oversikt over hvor mye post til Svalbard som gikk tapt i styrten.

– Vi har ingen sporing på vanlig post. På ekspresspakkene kjenner vi avsender og mottaker, og vi har vært i kontakt med dem. Når det gjelder erstatninger reguleres dette av leveringsvilkårene våre, sier Eckhoff.

Da Svalbardposten gikk i trykken onsdag ettermiddag, var årsaken til styrten fortsatt et mysterium.

Flyet sendte i 00.20-tida ut et mayday-signal før det forsvant fra radaren.

Et par timer senere ble vrakrestene lokalisert ved innsjøen Akkajaure i Nord-Sverige, like ved norskegrensen. Data fra tjenesten Flightradar24.com og funn på åstedet antyder at flyet har styrtet tilnærmet rett ned i svært høy hastighet. Bare små vrakdeler omkranser et stort og dypt krater i snøen.

Det er funnet levninger fra de to flygerne, en 42-årig kaptein fra Spania og en 34 år gammel styrmann fra Frankrike, på stedet.

Onsdag ettermiddag var navnene fortsatt ikke offisielt frigitt.

Siste nytt i Nyheter

Vil utrede strømkabel

I dag var det åpen høring om Svalbardmeldingen i Utenriks- og forsvarskomiteen i Stortinget.

Høring på Stortinget

Svalbardsamfunnet gir Stortinget tilbakemeldinger på Svalbardmeldingen.

Får syv millioner

En uke før statsbudsjettet legges fram den 6. oktober kommer justis og beredskapsminister Anders Anundsen med en hyggelig lekkasje.

Svalbard i grønt selskap

Svalbard er nominert på listen «Top 100 Green Destinations», en samling av de 100 beste, grønne destinasjonene i verden.

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!