Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Å pendle, har pendlet

Er det et problem at folk vil jobbe på Svalbard, men ikke bo her? Har det noen som helst betydning for oss andre, og for Svalbard for øvrig, om enkelte velger å tilbringe fjorten lange arbeidsdager i Svea for så å reise hjem til familien på fastlandet i to, tre uker?

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Neppe. Så lenge de drar så snart anledningen byr seg, forholder svært få seg til den tiden de tilbringer her. Andre enn skiftkameratene i Svea, kan hende, de av dem som velger å tilbringe fritiden i byen og som savner noen å leke med. Betyr det at pendling utelukkende handler om skatt, om fastlandsskatt eller svalbardskatt? Altså, at det hele koker ned til at en som ikke vil bo her heller ikke gjør seg fortjent til våre goder? Med andre ord, at det hele er et moralsk spørsmål?

Vi forstår en arbeidsgiver som gjør hva som helst for å tekkes flinke folk, og som er villig til å strekke seg langt for å beholde dem. Store Norske og LNS Spitsbergen (LNSS) er de største arbeidsgiverne med ansatte som pendler, men også ansatte i bedrifter som Skanska, Lufttransport og Airlift pendler. Store Norske og LNSS unnlater konsekvent å bruke ordet pendling, men omtaler det hele som en arbeidstidsordning. Så lenge den enkelte ansatte har et tilstrekkelig antall arbeidstimer i året vedkommer det ikke bedriften om den enkelte velger å bruke fritiden i Longyearbyen, Finnsnes eller Ouagadougou.

Men andre bryr seg. Arbeidsgruppen nedsatt i etterkant av den famøse skatteøkningen i 2005, med medlemmer fra Finans– og Justisdepartementet, har foretatt en tung gjennomgang av skattespørsmålet. Som vi alle husker foreslo gruppen i mai at personskatten skulle tilbake til 2005-nivå, noe som ble konfirmert av Finansdepartementet i statsbudsjettet forrige fredag. I forslag til lovendring, i tilknytning til statsbudsjettet, bruker Finansdepartement flere sider i odelstingsproposisjonen til gjennomgang av «vilkårene for skatteplikt til Svalbard». Det framgår klart at «en stabil og fast bosetting på Svalbard» er svært viktig, noe som også nærmest er blitt et nordområde-mantra for regjeringen.

Det er tydelig at noe vil bli gjort med skattereglene, og at det vil få konsekvenser for pendlerne. Finansdepartementet skriver i odelstingsproposisjonen: «Departementet vil ikke nå foreslå noen innstramming av praksis. I stedet legger departementet opp til å nedsette en hurtigarbeidende interdepartemental arbeidsgruppe som skal vurdere spørsmålet om pendling mellom Svalbard og fastlandet, og forholdet til svalbardskattereglene». Hvilke konsekvenser dette vil få er ikke gitt. Hvorvidt det vil få særlig økonomisk betydning for pendleren avhenger til en viss grad av hvor vedkommende bor på fastlandet. For en fra Finnmark og Nord-Troms, med sine gunstige skatte- og fradragsordninger, vil det gi lite utslag på seddelbunken.

Store Norske er en statlig bedrift, og fortsatt den viktigste garantisten for et stabilt longyearsamfunn. Kullselskapets egen undersøkelse av konsekvensene ved 14/14-arbeidstidsordningen og pendlingen til fastlandet, bringer, ifølge professor Rolf Hanoa, ingen alarmerende signaler. Undersøkelsen viser også at antall pendlere ikke har økt noe særlig. Men hvem kjenner egentlig antallet pendlere, så lenge ingen heller egentlig vil vite det?

Siste nytt i Nyheter

Jobber for løsninger

61 leiligheter og hybler er fremdeles evakuert etter skredet tirsdag. Lokalstyret jobber nå med å finne ut hvor folk skal bo, dersom fraflyttingen blir permanent.

Husrekke kan bli ekstra sikring

De 13 boenhetene som fremdeles er evakuert, kan bli ekstra sikring fram til mer permanent skredsikring kommer på plass.

Flere får flytte hjem

Etter grundige skredfaglige vurderinger opphever Sysselmannen deler av evakueringen.

 
Folkemøte skal gi svar

Sysselmann Kjerstin Askholt avventer skredekspertenes vurdering på om det er trygt å la folk flytte tilbake til Lia. Forhåpentligvis kommer svaret på folkemøtet klokken 20 i kveld.

Skred over Gruve 7-veien

Veien skal kontrolleres for skredfare før den åpnes igjen.

– Tilliten til skredvarslinga er drept

Harde ord fra innbyggere i folkemøtet etter skredet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!